מעבידים מפצים עובדים

ג'קי חורי מדווח בעמ' 7 של "הארץ" על תוקף של פסק דין שנתן אתמול השופט שמואל ברלינר להסדר שהושג בין מפעל תעשיות אלקטרוכימיות בעכו ובין עובדיו. העובדים תבעו את המפעל, וגם את המדינה ואת חברות הביטוח, בטענה שתנאי העבודה והחשיפה לחומרים מזהמים ורעילים פגעו בבריאותם. לפי פסק הדין, 80 עובדים יפוצו בסכום של 12 מיליון שקל. כמה מהעובדים הביעו אי-שביעות רצון מפסק הדין, מאחר ששלושה מיליון שקל מהסכום יועברו לתשלום אגרה ושכר טרחה, וחלק גדול אחר יחולק בין קרובי העובדים שנפטרו. הכסף שנשאר, הם טוענים, לא יספיק לטיפולים ולתרופות.

דייג בעכו העתיקה (צילום: אנה קפלן)

דייג בעכו העתיקה (צילום: אנה קפלן)

רותי סיני מדווחת בעמ' 9 של "הארץ" על פסיקה של בית-הדין הארצי לעבודה, שחייב סרסורים לשלם מאות אלפי שקלים לאשה ממולדובה שסחרו בה ואילצו אותה לעסוק בזנות. האשה תבעה את הסרסורים – אלי בן עמי, אלי אקרמן, ליאור בן-שטרית וגריגורי דוידוב – על תשלום שכר עבודה ופיצויים. השופטים, בראשות השופט סטיב אדלר, קבעו מפתח פיצויים לפי שכר מינימום (26 אלף שקל עבור 11 חודשי עבודה), אף שבין האשה לסרסורים לא התקיימו "יחסי עובד מעביד". כמו כן חויבו הסרסורים בתשלום 240 אלף שקל על סבל ועוגמת נפש. השופט אדלר אמר כי אם היה יכול, היה מורה לסרסורים להחזיר לאשה את כל הרווחים שבאו להם בזכותה.

לקראת פריימריז בקדימה

הכותרות הראשיות של העיתונים היום הן כולן אולמרט. אולמרט וקדימה. אולמרט, קדימה והפריימריז. העיתוי: מועצת קדימה תתכנס היום כדי לדון במועד הפריימריז, לאחר שאמש הסכים אולמרט לפשרה בעניין: פריימריז בין ה-14 ל-18 בספטמבר, שהמנצח בהם יחליף את אולמרט (ולא ימונה רק לממלא-מקומו). כך לפי "הארץ". מרב דוד ב"מעריב" מוסיפה כי הסכם הפשרה אינו מחייב את אולמרט להתפטר אחרי קיום הפריימריז וכי בתקנון אין סעיף הדחה. המצב הזה יאפשר לאולמרט להרוויח זמן – מבחירת היו"ר החדש ועד להצלחתו להקים ממשלה או נפילתה של הממשלה והליכה לבחירות.

יתמודד או לא יתמודד? הכותרת הראשית של "הארץ" מכריזה: "הערכה: ראש הממשלה לא יתמודד בפריימריז על ראשות קדימה". לפי מזל מועלם, על-פי "מקורביו של ראש הממשלה", אולמרט "הבין לאחרונה שלא הצליח לשנות את דעת הקהל השלילית כלפיו", וש"אין בכוחו למנוע את הדחתו" מראשות קדימה. אבל מועלם מספרת גם שאולמרט מנסה להשפיע על חברים במועצה שלא להגיע להצבעה היום. ב"ידיעות אחרונות" מספק יובל קרני ארבעה תרחישים אפשריים למה שיקרה אחרי הבחירות המקדימות. קרני אינו פוסל אפשרות שראש הממשלה יתמודד בפריימריז, ואפילו ינצח. מה הסיכוי? נמוך. אבל זה גם הסיכוי שהוא נותן לשני תרחישים אחרים. התרחיש שמקבל סיכוי "גבוה" הוא "הולכים לבחירות חדשות" אחרי שהמנצח בפריימריז אינו מצליח להקים ממשלה חדשה.

טלנסקי, כרמיה וכל השאר

הכותרות הראשיות כולן אולמרט, אבל לאו דווקא אולמרט ופריימריז. יש גם אולמרט וטלנסקי – משה (מוריס) טלנסקי, שנחת אתמול בארץ. אתמול חזו העיתונים שהמערכה התקשורתית תתנהל בין אולמרט לטלנסקי, אבל היום מלחמת ההשחרה מתנהלת בין המשטרה לאולמרט. ציטוט של "גורם אכיפה בכיר" הוא הכותרת הראשית של "מעריב": "בתיק הזה יהיה כתב אישום"; ב"הארץ" אחת מכותרות השער היא "בכירים במשטרה: נסיר את הכפפות בחקירת רה"מ מחר"; וגם ב"ידיעות אחרונות" הכותרת השנייה בגודלה על השער באה מהמשטרה: "אולמרט ייחקר גם בפרשות הנוספות".

בכפולה הפותחת של "מעריב" ההבטחה המשטרתית ש"יהיה כתב אישום" מלווה ב"מאמץ לכלול עבירת שוחד בכתב האישום" (עמי בן דוד, מיה בנגל ודורית גבאי). השוחד היה, לכאורה, מכתבי המלצה שנתן אולמרט לטלנסקי כדי שייעזר בהם לצורך עסקיו ופנייה של אולמרט לשר ההגנה של צ'ילה כדי לסייע לאינטרסים של חברה שטלנסקי השקיע בה. גם ב"ידיעות אחרונות" מכריזה כותרת המשנה בכפולה הפותחת: "בפרקליטות מרוצים מהחומר שנאסף בארה"ב ומצהירים: 'יש לנו ראיות מבוססות לעבירת שוחד'".

ב"מעריב" יש גם נחמה לראש הממשלה. כותרת ידיעה בעמ' 3 אומרת: "מסתמן: המשטרה תמליץ לסגור את פרשת הבית ברחוב כרמיה", אחרי שלא הצליחה לבסס את החשד כי ההנחה שקיבל אולמרט היתה שוחד (עמי בן דוד). מה באמת המצב בחקירות האחרות שבהן מעורב ראש הממשלה? יובל יועז מדווח ב"ידיעות אחרונות" כי "חוקרי המשטרה הצליחו להתקדם משמעותית גם בכמה חקירות אחרות": פרשת המינויים הפוליטיים, פרשת מרכז ההשקעות ו...פרשת הבית ברחוב כרמיה. אז מי צודק, בן דוד מ"מעריב" או יועז מ"ידיעות אחרונות" (שטוען שההתקדמות בחקירת הפרשיות נובעת מעדותו של אורי מסר)?

אמיר דן – שירות דוב?

"ראש הממשלה חצה קו אדום ומסוכן מאוד. הוא מפורר את הלגיטימציה של מערכת אכיפת החוק בישראל, שעליה הוא אמון. הוא מנסה להלך אימים על חוקריו". הציטוט הזה, של "קצינים בכירים במשטרת ישראל", פותח את הכתבה של יהונתן ליס ועפרה אידלמן ב"הארץ". ההאשמה באה בעקבות דברים שאמר היחצן החדש של אולמרט, אמיר דן, שלפיהם המשטרה מדליפה לתקשורת במטרה להשפיע על החקירה הנגדית של טלנסקי. ייתכן שאולמרט מפורר עם ההאשמות האלו את שלטון החוק, אבל מבחינה מעשית, הרעיון שהמשטרה תזדקק לתקשורת כדי לתקשר עם טלנסקי נשמע מופרך. בכלל, המתקפה התקשורתית של שליחו של אולמרט מניבה היום גל נגדי חזק ששוטף את השדה התקשורתי.

האם ועדת הבדיקה הממשלתית שניסו לכונן חיים רמון ודניאל פרידמן היא אכן כלי להלך אימים על מערכת אכיפת החוק, כפי שטען מני מזוז? דן, היחצן החדש של אולמרט, מאשש היום שלא בטובתו את טענתו של מזוז. לפי "מעריב", הוא איים על המשטרה כי התנהלותה "תיגמר בוועדת בדיקה".

קצב, הירשזון

מזוז אישר, אבל האוצר אינו חותם. "קצב לא יקבל מכונית אאודי ולשכה במגדלי עזריאלי בתל-אביב", אומרת כותרת בעמ' 3 ב"הארץ". צבי זרחיה ועפרה אידלמן מדווחים שהחשב הכללי באוצר, שוקי אורן, הורה על תחליפים צנועים יותר ועל הגבלת ההטבות "לפרקי זמן קצרים וקצובים ככל שניתן, כדי שאפשר יהיה להביא לסיומן בהתראה קצרה, אם הדבר יתחייב". בתגובה שאל היחצן של קצב, רונן צור, מדוע החשב הכללי אינו שולל את ההטבות של הירשזון או של אולמרט.

מאמר המערכת של "הארץ" אינו קורא לשלול מהירשזון את ההטבות, אבל תומך בהסדרת עסקת טיעון בעניינו, כפי שהציעה השופטת במשפט. כדוגמה מביא המאמר את עסקת הטיעון עם קצב, שבוטלה, וכך נוצר מצב שבו הוא "ממשיך לקבל את ההטבות המגיעות לנשיא בדימוס ואף מבקש משרד מפואר, בבניין מפואר, שאליו יגיע במכונית מפוארת; כל זאת כדי להדגיש כי לא הורשע". יתרונה של עסקת טיעון, כך המאמר, הוא בהודאתו המיידית של הנאשם. "בהנחה שהעונש של איש ציבור חשוב פחות מהלקח, מההרתעה ומהנורמה הנקבעת בסיומו, הרי שלהסדר טיעון יש בדרך כלל יתרון ברור לעין".

איראן

"שריר איראני" היא הכותרת המאיימת של ידיעה בעמ' 4 של "מעריב". ג'קי חוגי, נדב זאבי וצח יוקד מדווחים על תרגיל ראווה שערכו אתמול האיראנים, שבו ירו גרסה מתקדמת של הטיל שיהאב 3, שהטווח המשופר שלו הוא 2,000 ק"מ. יוסי מלמן ב"הארץ" מרגיע: "הטילים שהציגה איראן אינם חדשים ומתקדמים כפי שהיא טוענת". הוא מצטט מומחים בכותרת ידיעה בעמ' 4 ב"הארץ". לפי מלמן, הטילים שהוצגו שם הם גרסה ישנה של השיהאב 3, המגיעים רק לטווח של 1,300 קילומטר, ולא 2,000. אבל האם הטיל מגיע לישראל או לא מגיע? מגיע. תשתו מים.