סוד ההצלחה של אתר אינטרנט טמון קודם כל בתוכן. אתרים עתירי תוכן איכותי, מצליחים. אתרים שאין להם תוכן כזה נידונים לכישלון. אין כל טעם לפנות לחברה לבניית אתרים לפני שהתרגלתם להכין ולפרסם תוכן על בסיס קבוע.

1. פתחו בלוג


סוגי התוכן שתוכלו לפרסם באתר שלכם אינם חייבים להיות טקסטים. הם יכולים להיות גם תמונות, וידיאו ואודיו. כדאי לסגל לעצמכם את ההרגלים הדרושים להכנה ופרסום של תכנים כאלה לפני שתגשו למלאכת פיתוח האתר עצמו. כל שעליכם לעשות הוא לפתוח בלוג או שניים באחד מאתרי הקהילות הרבים הקיימים ברשת, ולהתחיל לפרסם בהם את התכנים שאתם מייעדים לאתר. פשוט, חינמי וחוסך הון.

ניהול בלוג יפתח אצלכם את ההרגל לפרסום תוכן באינטרנט ויאפשר לכם לקבל ביקורת ותגובות גולשים לתכנים המתוכננים לאתרכם לפני שפירסמתם אותם בגרסתם הסופית. האינטראקציה האינטרנטית עם חברים בקהילה תסייע לכם לפתח "נימוסי אינטרנט" ולהבין אילו מסרים ותכנים מושכים אליכם אנשים ואילו תכנים מרחיקים אותם.

פלטפורמות בלוגים בינלאומיות:

בלוגר: מבית גוגל, נהנה מרמת אינטגרציה גבוהה מאוד עם שירותי גוגל אחרים דוגמת Picasa, Youtube, Google toolbar וכדומה.

וורדפרס: פלטפורמת בלוגים מצוינת המשמשת כיום גם מערכת ניהול תוכן חינמית. בעלי רקע בסיסי בתכנות יוכלו להשתמש במערכת גם מחוץ לאתר.

פייסבוק: אף שפייסבוק איננו אתר בלוגים קלאסי אלא יותר אתר קהילה, הרי שלא ניתן להתעלם מהתופעה, שסחפה כבר למעלה מ-290 אלף ישראלים.

פלטפורמות בלוגים ישראליות:

הבלוגייה של תפוז: מערכת טובה ומתוחכמת, אם כי אטית במקצת. תפוז גם משלמים לבלוגרים פופולריים. אולי אפילו תרוויחו כמה שקלים.

ישראבלוג: אתר הבלוגים הוותיק והגדול בארץ. מערכת פשוטה וקלה לתפעול. נרכשה על-ידי אתר נענע 10.

קפה דה-מרקר: בזכות השיווק האגרסיבי והחיבור למותג "דה-מרקר". בהסתמך על נתוני גלישה זמינים ברשת, קפה דה-מרקר הוא כיום הקהילה העסקית המקוונת החשובה בישראל.

2. חקרו אתרים מובילים דומים בארץ ובעולם


בצעו חיפוש בגוגל, בעברית ובאנגלית, של ביטויי מפתח הקשורים לתחום העיסוק של האתר. למדו היטב את האתרים המופיעים במיקומים הראשונים בתוצאות. שימו לב לתכנים המפורסמים באתרים אלה, למבנה העמודים שלהם, לעריכה הגרפית של התכנים, לשירותים שהם מציעים בעמוד הבית שלהם, ובכלל.

זכרו שגם אם אתרים אלה אינם מוצאים חן בעיניכם, הרי שמיקומם הגבוה בגוגל הוא עדות להצלחתם.

3. הגדירו את מטרת האתר


כעת, משסיימתם את הטירונות האינטרנטית שלכם ואתם קצת מעורים בטרנדים באינטרנט, אתם יכולים להתפנות לחשוב על האתר עצמו. הדבר החשוב ביותר הוא להגדיר מטרה ברורה לאתר; האם המטרה היא לפרסם ולהפיץ תכנים, למכור מוצרים או אולי לקשר בין אנשים?

4. מפו את האתר


עכשיו, משהחלטתם על מטרת האתר שלכם, אתם מוכנים להתחיל במלאכת הכנת התוכן. השלב הראשון הוא ליצור "מפת אתר" - דיאגרמה המגדירה את מבנה התוכן שבאתר שלכם וממפה את הקשרים הנושאיים והאסוציאטיביים בין תכניו.

זכרו כי לרוב, אנשים אינם גולשים בצורה הייררכית, אלא משוטטים באתרים באופן אסוציאטיבי. לכן כדאי לשתול בגוף התכנים השונים קישורים לעמודים בעלי תוכן באותו נושא.

5. קבצו את התכנים לפי מפת האתר


הכינו תיקייה מחולקת לתיקיות משנה על-פי מפת האתר שלכם. מקמו בתיקיות את כל התכנים שייעדתם לאתרכם ושפירסמתם בבלוג שלכם - טקסטים, תמונות, קבצי אודיו ווידיאו. הקפידו לערוך את התכנים מחדש, תוך התייחסות להערות ולתגובות שקיבלתם בבלוג.

שימו לב לאופן הניווט באתר. הציעו לגולשים דרכים רבות להגיע לתכנים, על-ידי פילוחים לפי נושאים שונים, שמות הכותבים ועוד. זכרו שגם אם האתר מלא בתכנים, הם אינם נפרשים בפני הגולשים בבת אחת. עזרו להם להגיע לתכנים המעניינים אותם.

6. רכשו דומיין ושטח אחסון


דומיין הוא כתובת האתר. זהו הטקסט המופיע בראש הדפדפן, ב"שורת הכתובת", אחרי ה-www. ניתן, כמובן, לאחסן את האתר על פלטפורמה חינמית ולהשתמש בדומיין שלה, אולם מחירו הזול של דומיין, עשרות שקלים לשנה, והיתרון שבבחירת שם עצמאי לאתר מצדיקים רכישת דומיין.

ניתן לקנות דומיין בינלאומי (למשל, דומיין אמריקאי עם סיומת com) ולהפעיל אותו מהארץ, אבל חשוב לבדוק את איכות שירות הלקוחות של החברה הזרה. אם ברצונכם לקנות דומיין בעל סיומת ישראלית (co.il), עליכם לקנות אותו מרשם ישראלי. דומיין ישראלי מעט יקר יותר מדומיין זר. איגוד האינטרנט הישראלי מפרסם באתרו את רשימת הרשמים הישראלים המוסמכים והמורשים לבצע מכירה וסחר בדומיינים.

דומיין הוא כמו כל מוצר אחר. רכשו אותו בחוכמה, השוו מחירים ותנאים בין הרשמים המוסמכים, בדקו את איכות שירות הלקוח שהם מציעים ושקלו היטב אם ברצונכם להשתמש בשירותים אחרים שהם מציעים, או לרכוש אותם מחברה אחרת. קניית דומיין אינה מחייבת קניית שטח אחסון באותה חברה.

7. הקפידו על אחסון האתר


בדקו בעצמכם או בקשו מחברת האינטרנט שלכם להציע לכם כמה פתרונות לאחסון האתר. ודאו כי האחסנה תתבצע בחוות שרתים העונה על הצרכים שלכם. שימו לב, מדובר ברכישה כפולה: אתם קונים את קוד האתר ובנפרד את המקום שבו הוא מאוחסן; בדומה לתשלום לקבלן השיפוצים שבנה את בית-העסק שלכם ותשלום שכירות לבעל הבית.

לרוב אחסון אתר במדינה מסוימת יבטיח זמן טעינה מהיר לתושביה, אך זמן טעינה אטי יותר לגולשים מחוצה לה. לכן, אם מרבית לקוחותיכם נמצאים בארצות-הברית לדוגמה, רצוי כי תאחסנו את האתר שם. ברוב המקרים אחסון בשרתים בחו"ל זול במידה ניכרת.

רוב חבילות האחסון כוללות מקום מעל ומעבר לדרישות של אתר סטנדרטי. השאלה "כמה מקום יש" אינה חשובה, אלא אם מדובר באתר שדורש אחסון מקומי של כמויות גדולות של וידיאו או אודיו. הנתון החשוב הוא מהירות החיבור לרשת: כמה מהר יגיב השרת, כלומר, מה תהיה מהירות הגלישה באתר.

חשוב לדעת היכן השרת ממוקם פיזית - לרוב ב"חוות שרתים". לחוות שרתים גדולה ורצינית יש רוחב פס (גודל הצינור שאיתו היא מחוברת לאינטרנט העולמי) גדול מאוד. הדבר קריטי למהירות האתר.

נתון חשוב אחר הוא יכולות גיבוי. ברוב חוות השרתים יש שירותי גיבוי יומיים או שבועיים. כדאי לברר גם כיצד הגיבוי מתבצע: אם הגיבוי נעשה לאותו שרת או לשרת אחר והיכן ממוקם השרת המגבה. במקרים של אבטחת מידע ברמות גבוהות, הגיבוי מתבצע לשרת שנמצא במיקום שונה לגמרי ולעתים ביבשת אחרת.

בארץ האחסון מתבצע דרך המוני ספקי משנה, בחוות של ספקיות השירות הגדולות - בזק, קווי-זהב וכדומה. חברות אחסון עולמיות טובות הן הוסטגטור ובלוהוסט.

8. בחרו חברת בניית אתרים

בדקו את תיק העבודות של החברה והתקשרו ללקוחותיה. קבלו מהם חוות דעת על איכות העבודה ועל השירות שהחברה מציעה בפועל.

נהלו עם החברה משא-ומתן קפדני וודאו כי כל פרטי חוזה ההתקשרות ברורים לכם, כמו גם חובותיכם בתהליך בניית האתר וחובותיה של החברה. ודאו כי לוחות-הזמנים מוגדרים בחוזה וכי החברה מוכנה להתחייב לפצות אתכם אם יהיה במסירת האתר איחור שנגרם באחריותה.

זכרו כי בניית האתר היא רק ההתחלה. תחזוק האתר הוא משימה מורכבת לא פחות, במיוחד אם לוקחים בחשבון שתהיו מעוניינים בפיתוחים ושיפורים נוספים בהמשך הדרך. בררו כיצד ובאילו תנאים תוכלו להחליף חברה אם תרצו לעשות כן בעתיד.

שרתים נופלים וצרות טכנולוגיות אחרות הם דברים שקורים לכולם. רצוי מאוד לדעת מהו פרק הזמן המקסימלי שהחברה מתחייבת לו שבמהלכו האתר לא יהיה זמין; כמה מהזמן הזה יהיה רצוף, מה קורה במצב כזה, אם יש גיבוי ומה קורה אם הספק חורג מהתנאים שהוא עצמו הגדיר.

* סיוע מקצועי: מייק דרנל, מנהל קריאייטיב בחברת readerimpact לשיווק מורשה במייל

מה קורה למי שלא מתכונן?

רוצים לבנות אתר אינטרנט? המפגש עם חברות האינטרנט הישראליות עלול להותיר צלקות: כמה מן החברות אינן מנוסות דיין, אחרות חאפריות כמיטב המסורת הישראלית, ומקצתן אינן נוהגות ביושר. דיוקן בונה האתרים כמוסכניק
לכתבה ->