גורלו של "הד החינוך", כתב העת הוותיק ביותר בישראל, לוט בערפל. הנהלת הסתדרות המורים קיבלה אתמול החלטה לערוך שינוי מקיף במערך כתבי העת שהיא מוציאה לאור ולאחד בין מערכותיהם. נראה כי לא יופיעו עוד גיליונות מודפסים של "הד החינוך", אם כי אפשר שימשיך להתפרסם במתכונת מקוונת.

חוסר הוודאות סביב עתידו של "הד החינוך" נובע בין היתר מכך שבהסתדרות המורים מסרבים לפרסם את נוסח ההחלטה שקיבלה אתמול הנהלת הארגון. בתגובה לפניית "העין השביעית" הסתפקו באמירה כללית על "רביזיה ואיחוד מערכות".

היוזמה לביטול "הד החינוך", שראה אור לראשונה בשנת 1927 ומאז התפרסם ברציפות, החלה לפני חודשים אחדים עם היבחרה של יפה בן-דויד למזכ"לית הסתדרות המורים. במסגרת תוכנית קיצוצים שיזמה בן-דויד הוחלט לערוך התייעלות גם במערך כתבי העת של הארגון. עורך "הד החינוך", ישראל שורק, סיפר כי נודע לו על הכוונה להפסיק להוציא לאור את כתב העת כמעט במקרה, וכי כל ניסיונותיו להיפגש עם המזכ"לית נכשלו.

משמרת מחאה נגד סגירת "הד החינוך", 25.9.2017 (צילום: פרטי)

אתמול, בשעה שבה נערכה ישיבת הנהלת הסתדרות המורים שבה הוחלט על השינוי במערך כתבי העת, התקיימה מול בניין הארגון משמרת מחאה למען המשך הוצאתו לאור של "הד החינוך". במקביל שיגרו בימים האחרונים אנשי חינוך מישראל ומהעולם קריאות להנהלת הארגון שלא לפגוע ב"הד החינוך" בטענה כי הוא מהווה קול ייחודי ורב ערך עבור קהילת החינוך בישראל, והיעדרו יפגע בה במידה משמעותית.

על אף המחאה וההפצרות, נראה כי בהנהלת הסתדרות המורים גמרו אומר להביא להתייעלות במערך כתבי העת גם במחיר פגיעה בכתב העת המוערך. מהסתדרות המורים נמסר כי במסגרת ההתייעלות שמובילה המזכ"לית בן-דויד "הוחלט לעשות שינוי בכל עיתוני הסתדרות המורים ולצמצם עלויות". לדברי הארגון, עלות הוצאתו לאור של "הד החינוך" עומדת על קרוב למיליון וחצי שקל בשנה ואילו ההכנסות עומדות על פחות ממחצית.

עוד נמסר מטעם הארגון כי "ההחלטה לבצע רפורמה באופי הפירסומים המקצועיים של הסתדרות המורים, לאחד מערכות ולנצל את המדיה האינטרנטית שתנגיש את המאמרים הפדגוגים לכלל ציבור המורים, ללא צורך בחיובם להיות מנויים על עיתון אחד היא בהחלט לגיטימית" ואילו "הפעלת לחצים שתכליתם לשמר את מה שטעון רפורמה מקיפה, עונה לצרכיהם גורמים אינטרסנטיים".