עדכון, ינואר 2022: עורך "7 ימים" בעת פרסום הכתבה, ניר חפץ, העיד במשפט המו"לים שעל אף שהאזין פעם אחר פעם לקלטת הראיון, לא הצליח לקבוע האם התייחס נתניהו לחיילים בריטיים או לא.

 

הבוקר שוב הזכיר אחד ממבקריו הרבים של בנימין נתניהו בתקשורת הישראלית את הפעם ההיא, אי-אז, כשראש הממשלה טען שכאשר עוד היה רק ילד קטן ראה במו עיניו חיילים בריטים בארץ-ישראל. נתניהו, כך הוסבר לקוראים גם הבוקר, לא היה יכול לראות חיילים בריטים כיוון שהוא נולד ב-1949, חודשים אחדים אחרי שאחרון החיילים הבריטים עזב את הארץ.

סיפור החיילים הבריטים דבק בנתניהו זה עשור, ומסרב להרפות. זו אחת האנקדוטות החביבות על מבקריו, והיא מוזכרת בדרך כלל לצד שגגות, פליטות פה וגוזמאות אחרות שאמר לאורך השנים. עם זאת, בשונה מטענותיו כי רחבעם זאבי כיהן כשר בממשלתו ושג'ונתן פולארד קיבל אזרחות ישראלית בתקופת ממשלתו, במקרה החיילים הבריטים – כל הנוגעים בדבר מכחישים שנתניהו אמר זאת, ואפילו בראיון שבו כביכול צוטט נתניהו מדבר על "חיילים בריטים" אין למעשה ציטוט כזה מפיו.

הנה תזכורת מסקירת עיתונות שפורסמה באתר זה בשנה שעברה, בהזדמנות קודמת שבה הוזכר סיפור נתניהו והחיילים הבריטים:

ראיון שהעניק נתניהו לגדי בלום ופורסם במוסף "7 ימים" של "ידיעות אחרונות" ב-13.10.06 לא כלל ציטוט מובהק של נתניהו כאילו ראה "חיילים בריטים", אלא ציטוט שבו דיבר כביכול על "שוטרים בריטים", וממילא אחר-כך הוכחש כי כך אמר ומערכת "ידיעות אחרונות" אישרה את הכחשתו.

כיצד בכל זאת דבקה בנתניהו אגדת החיילים הבריטים? אחד הלידים לראיון ההוא קרא:

חיילים בריטים התאמנו מעל גדר תיל, וזה מאוד הטריד אותי, כי הייתי קטן, אז שאלתי: 'אמא, איך אעמוד בזה כשאהיה חייל?'. מה היתה עונה אמא ישראלית? כשתתבגר לא יהיו מלחמות. אבל אמא שלי אמרה: 'אל תדאג, אתה תגדל'. היו הרבה תקוות בבית שלנו, אבל דבר אחד לא היה: אשליות".

כבר למחרת תהה העיתונאי דוד שליט כיצד איש במערכת "ידיעות אחרונות" לא שם לב שנתניהו לא היה יכול לראות חיילים בריטים מתאמנים ליד ביתו משום שנולד לאחר תום המנדט הבריטי על ארץ ישראל.

נתניהו מצוטט כמי שזוכר חיילים בריטים. "ידיעות אחרונות", 13.10.2006

נתניהו מצוטט כמי שזוכר חיילים בריטים. "ידיעות אחרונות", 13.10.2006

עם זאת, בראיון עצמו נתניהו אינו מצוטט כמי שאמר "חיילים בריטים התאמנו מעל גדר תיל, וזה מאוד הטריד אותי". במקום זאת הוא מצוטט כאומר: "פעם אחת הלכתי ברחוב עם אמא שלי וראיתי חיילים מתאמנים, אתה יודע, מעל גדר תיל, וזה מאוד הטריד אותי".

ה"בריטים" שורבב למשפט שהודגש באחד הלידים לכתבה ככל הנראה משום שדברי נתניהו על האירוע צוטטו בראיון מיד לאחר שתיאר את סביבת ילדותו ואמר כי במקום "היו שדות קוצים ומחנה צבאי בריטי". בהמשך נתניהו צוטט כאומר: "השוטרים הבריטים ומחסומי הטנקים שלהם נראו לי ענקיים", ובתשובה לשאלת בלום, "את הבריטים הלכת לראות עם יוני?", הוא צוטט כמשיב: "לא, בכלל לא. הלכתי כאן המון עם אמא שלי".

נתניהו מצוטט כמי שזוכר שוטרים בריטים. "ידיעות אחרונות", 13.10.2006

נתניהו מצוטט כמי שזוכר שוטרים בריטים. "ידיעות אחרונות", 13.10.2006

שלושה שבועות לאחר פרסום הראיון עם בלום נחתם מדור המכתבים ב"7 ימים" במכתב מאת הקורא הנאמן אופיר אקוניס, אז יועץ התקשורת של נתניהו. "לצערנו נפלה טעות סופר מצד העיתון בכיתוב הציטוט המדויק של דברי מר בנימין נתניהו", כתב אקוניס. "נתניהו לא אמר שכילד ראה חיילים בריטים מתאמנים ליד ביתו, אלא חיילים שהתאמנו במתקן צבאי שהשאירו מאחוריהם הבריטים לאחר שעזבו את הארץ. מדובר כמובן בחיילי צה"ל שהתאמנו במחנה אלנבי שהוקם על-ידי הבריטים והופעל על-ידי צה"ל בימי ילדותו של מר נתניהו".

למכתב לוותה "הערת המערכת" שאישרה את תוכנו: "מבדיקה חוזרת של תמליל הראיון עולה כי בנימין נתניהו אכן דיבר על 'חיילים שהתאמנו במתקנים בריטיים' – ולא אמר 'חיילים בריטים' או 'שוטרים בריטים'".

הערה בנוגע לציטוט נתניהו כמי שזוכר חיילים בריטים. "ידיעות אחרונות", 03.11.06

הערה בנוגע לציטוט נתניהו כמי שזוכר חיילים בריטים. "ידיעות אחרונות", 03.11.06

למרות האישור של מערכת "ידיעות אחרונות" כי נתניהו צוטט באופן שגוי, רבים ממבקרי נתניהו ממשיכים להזכיר את הסיפור על "החיילים הבריטים". מערכת "העין השביעית" פנתה אז אל אקוניס, אל משרד ראש הממשלה ואל גדי בלום בשאלה מדוע לקח למערכת "ידיעות אחרונות" שלושה שבועות לתקן שגגה שנפלה בציטוט, על אף שזו עוררה תגובות רבות מיד עם הפרסום. כל הנוגעים בדבר סירבו להגיב.

* * *

לא מיותר לציין כי עורך מוסף "7 ימים" שבו התפרסמה הכתבה ב-2006 היה ניר חפץ, מי ששלוש שנים אחר-כך עזב את "ידיעות אחרונות" לטובת תפקיד דוברו של נתניהו, ומי שגם כיום משרת את משפחת נתניהו כדובר.

ולבסוף, מוקדם יותר החודש התפרסם ב"מוסף לשבת" של "ידיעות אחרונות" ראיון שקיימה נחמה דואק עם החוקר פרופ' ידין דודאי לרגל "כנס בינלאומי בנושא הזיכרון". כשהכתבה עוסקת במושג "זיכרון מומצא", הדוגמה המוזכרת היא זו של נתניהו ושל החיילים הבריטיים – שאף מודפסת בבולטות כ"ליד", בדיוק כמו הציטוט שהחל את הסיפור.

עדכון, ינואר 2022: עורך "7 ימים" בעת פרסום הכתבה, ניר חפץ, העיד במשפט המו"לים שעל אף שהאזין פעם אחר פעם לקלטת הראיון, לא הצליח לקבוע האם התייחס נתניהו לחיילים בריטיים או לא.