איש העסקים יצחק תשובה, בעל השליטה בקבוצת דלק, ביקר השבוע במערכת "ידיעות אחרונות". תשובה, מאנשי העסקים החזקים במשק, הוא שותף בכיר במונופול הגז באמצעות שתי חברות שבשליטתו - דלק קידוחים ואבנר חיפושי נפט. העיתוי: ערב אישורו הצפוי של מתווה הגז, עם התפטרותו של שר הכלכלה אריה דרעי ונטילת סמכויותיו בידי ראש הממשלה בנימין נתניהו.

בשנים האחרונות עמד תשובה במוקד דיון ציבורי בשל אחזקותיו בתחום האנרגיה. תחילה נסוב הדיון על גובה התמלוגים שחברות האנרגיה ישלמו למדינת ישראל. פרופ' איתן ששינסקי, שב-2011 עמד בראש ועדה שדנה בסוגיה והמליצה להגדיל את חלקו של הציבור ברווחי הגז, העיד אז כי ספג בשל כך הטרדות ואיומים. כך גם שר האוצר באותה עת יובל שטייניץ וראש ועדת הכלכלה כרמל שאמה הכהן.

"בפעם הראשונה במאבק חששתי שבאמת יחסלו אותי", אמר שטייניץ בראיון ל"מעריב" ב-2013, "כשהחלטתי לחייב את חברות האנרגיה במס על עתודות הגז והנפט, רוב צמרת האוצר הסתייגה מהמהלך. לא בגלל שהם חשבו שאני טועה, אלא מפני שהיו בטוחים שלא אצליח. אחד מראשי האוצר אמר לי, אתה הולך עם הראש בקיר, וכשהראש שלך יתרסק, כולנו נספוג את הרסיסים. הלובי של חברות האנרגיה כל כך חזק, שאין לך סיכוי מולן".

בשנה האחרונה התמקד הדיון הציבורי בחברות הגז הטבעי בעובדה שהן מהוות מונופול בתחום האנרגיה. תחילה עמד במרכז ניסיונו של הממונה על ההגבלים העסקיים לפרק את מונופול הגז, ואחר כך מתווה הסכמות אליו הגיעה ממשלת ישראל עם מונופול הגז, המקודם באופן אגרסיבי על ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו. קיומו של מונופול אנרגיה ספג וסופג ביקורת ציבורית חריפה בטענה כי יביא למחירי חשמל גבוהים לתעשייה ולציבור הרחב, יגביר את יוקר המחיה ויהווה סכנה לדמוקרטיה.

"ידיעות אחרונות", הנפוץ והמצליח מבין העיתונים הנמכרים בישראל, אינו מרבה לסקר את סוגיית הגז הטבעי, שרבים מחשיבים אותה כסוגיה הכלכלית החשובה ביותר מזה שנים, ומעניק למונופול ולמתווה סיקור נוח. זאת למרות ש"כלכליסט", עיתון הכלכלה מבית "ידיעות אחרונות", מבקר תדירות את המתווה ומתריע מפני השלכותיו. מבחינה זו, נוצר בשנה החולפת דמיון חריג בין האופן שבו "ידיעות אחרונות" מסקר את מתווה הגז לבין האופן שבו יריבו הגדול, "ישראל היום", מסקר את המתווה. בעוד שכמעט בכל יתר הנושאים הקשורים לבנימין נתניהו בולט פער ברור בין סיקור אוהד ב"ישראל היום" לסיקור ביקורתי ב"ידיעות אחרונות", תחום משק האנרגיה בישראל הצליח לקרב בין עמדות העיתון והחינמון.

מ"ידיעות אחרונות" לא התקבלה תגובה באשר לביקור תשובה במערכת או מהות פגישותיו עם אנשי העיתון או בכיריו.