הפלייליסט היא שיטת עריכה מוזיקלית בתחנות רדיו וטלוויזיה, שלפיה נבחרת מראש רשימה שרק מתוכה רשאים העורך המוזיקלי, המגיש או השדרן לבחור אילו שירים לשבץ בתוכנית שבאחריותם.

בכל גוף שידורים נהוגה שיטת מיון אחרת. בדרך-כלל, על פי שיטת המיון ניתנות הוראות נוקשות באשר לז'אנרים המוזיקליים ולאמנים שניתן (או לא ניתן) להשמיע בתחנה, למספר הפעמים שניתן לשדר שיר מסוים בפרק זמן כלשהו, לשעות שבהן מותר לשדר שירים מסוימים או מוזיקה מסגנון מסוים, ליחס הכמותי בין המוזיקה המקומית למוזיקה הזרה שתשודר בתחנה וכיוצא באלה. יש תחנות המאפשרות לעורך המוזיקלי לבחור מכסת שירים שישודרו אף שאינם נכללים ברשימת ההשמעה, ואחרות לא יאשרו חריגה שכזו.

שיטת הפלייליסט נהוגה בתחנות רדיו רבות ברחבי העולם, כמו גם בערוצי טלוויזיה המוקדשים למוזיקה, לרבות רשת ערוצי MTV. בארץ מזוהה שיטת הפלייליסט עם תחנת הרדיו גלגל"צ, ובייחוד עם מנהלה בשנים 1996–2006 אלדד קובלנץ, שהיה הראשון להנהיגה בארץ. בעקבות עלייה מובהקת בשיעורי ההאזנה לגלגל"צ מאז הנהגת הפלייליסט אימצו תחנות רדיו נוספות את השיטה, ביניהן תחנות רדיו אזוריות, רשת ג' ועוד.

שיטת הפלייליסט ספגה ביקורות רבות מאמנים וממאזינים, שטענו כי היא אינה מאפשרת לקהל להיחשף למוזיקה מגוונת. חרף טענותיהם של העורכים המוזיקליים על גישה פלורליסטית בבחירת השירים שיזכו להיכנס לרשימת ההשמעה, החולקים עליהם טוענים כי השירים שנכללים לבסוף ברשימה מקיימים את המכנה המשותף הנמוך ביותר. עוד טוענים מתנגדי השיטה כי הפלייליסט הוא מכשיר שבאמצעותו נוקטות תחנות הרדיו אפליה הלכה למעשה, וכי הנפגעים משיטה זו נמנים עם קהלים שונים ומגוונים: מוזיקאים אלמונים, מוזיקאים ותיקים שקרנם ירדה, מוזיקאים ישראלים שאינם שרים בעברית, מוזיקאים שתוכני שיריהם חורגים מהקונסנזוס, מוזיקאים המזוהים עם ז'אנרים שעורכי התחנה פוסלים על הסף, מוזיקאים היוצרים מוזיקה לא-קונבנציונלית ומוזיקאים עצמאים שאינם זוכים לשיווק וליחסי-ציבור מסיביים מטעם חברות התקליטים הגדולות. כמו כן טוענים מתנגדי השיטה כי הצורך החוזר ונשנה "לבחור" שירים חדשים שייכנסו לתוך רשימה מצומצמת דוחק מחוצה לה שירים ישנים, אלא אם כן מדובר בשירים שזכו למעמד של קלאסיקה.

באוגוסט 2006 פרש קובלנץ מניהול גלגל"צ, ורבים ממבקרי שיטת השידורים האמינו כי תחל שקיעת הפלייליסט – תחילה בגלגל"צ ולאחר מכן גם בתחנות האחרות. חודשיים לאחר פרישתו של קובלנץ התבדו ציפיות אלה, שכן מחליפתו, דלית עופר, הכריזה כי לא תדרוש להחליף את השיטה, שהוכיחה עצמה כפתרון יעיל לצרכיו של קהל המאזינים, לדעתה.

פלייליסט ב"העין השביעית"

"רדיו מוגז", מאת יאיר רוה, גיליון מס' 36, 2002

קישורים

"שאול מזרחי יוצא לקרב נגד גלגל"צ", מאת מרב יודילוביץ', ynet, 31.5.2004

המוזיקאי ראובן ארז על שיטת הפלייליסט, אתר אמ"י