סערת הסערה

"ידיעות אחרונות" נפל קורבן למזג האוויר. עיתונות ההיסטריה והגוזמה, שלעתים נראית כמו גרסה מקומית של קפטן בדיעבד, נסחפת הבוקר כמעט בלי שליטה אחר מה שבכל מועד אחר היה בוודאי מכונה "סערת הסערה" – הדיון שלאחר האירוע. הממצאים, הניתוח וההאשמות.

ירושלים, 14.12.13 (צילום: יונתן זינדל)

ירושלים, 14.12.13 (צילום: יונתן זינדל)

רק עמוד אחד בקונטרס החדשות של "ידיעות אחרונות", עמ' 26 מ-28, מוקדש הבוקר לידיעה על עניין שאינו קשור כלל לסערה שפקדה בימים האחרונים את האזור – אזכרה למחזאית ענת גוב. המוסף "24 שעות" יוצא לאור במהדורה מיוחדת: אלבום תמונות ועמודי חידות ותשבצים. על שער מוסף הספורט של העיתון מודפסים שלל תצלומים של ספורטאים בשלג.

זו התגייסות מרשימה, שמאפיינת לטובה את מערכת "ידיעות אחרונות", אבל כמו בפעמים קודמות, לא תמיד האנרגיות מנותבות למטרות העיתונאיות החשובות ביותר. שמונה מהמאמרים שמודפסים היום בגליון "ידיעות אחרונות" עוסקים בשאלה אם אירע כאן מחדל או לא; ביטוי מוגזם לדיון ראוי. האם לא היה ניתן להסתפק במאמר, שניים או שלושה הדנים בשאלה?

לא, כיוון שיש למעלה מ-20 עמודי חדשות למלא תחת הכותרת המוזרה "סופת מדינה", והתמהיל דורש שלצד ידיעות אינפורמטיביות, תצלומים דרמטיים והפינה החוזרת "גיבורי הסערה", יופיעו גם טורי דעה. חנוך דאום תורם את חלקו ומספק עוד טור היתולי ("בבוקר יצאתי החוצה וניסיתי לשים גזר בבובת שלג. מה יש לומר, או שזו בובה מוזרה שמסוגלת להתנגד או שאני הולך לחטוף חתיכת תביעה מאלי לוזון"), אבל כמה בדיחות על לבקנים בשלג אפשר לדחוס לעיתון אחד בלי להסתכן בתביעה? משום כך אין ברירה אלא לתת ביטוי נרחב לשאלת המחדל בעד ונגד.

עמדו במבחן הסופה

התוצאה הסופית בפולמוס הפנימי של "ידיעות אחרונות" היא 5:3 לטובת מי שגורסים שלא היה מחדל. אולם חרף יחסי הכוחות במאמרי הדעה, "ידיעות אחרונות" אינו שוכח את עמדתו האופוזיציונית לשלטון הנוכחי. לכן אפשר למצוא בו ידיעה תחת הכותרת "מחדלי הסופה", המסכמת את "תמונת המחדלים שמחכה לטיפול של המבקר [מבקר המדינה]". נראה כי הביקורת התמידית על נתניהו לא קרסה תחת מזג האוויר הסוער. לצדה שרדו עוד כמה מאפיינים של העיתון.

ירושלים, 14.12.13 (צילום: יוסי זמיר)

ירושלים, 14.12.13 (צילום: יוסי זמיר)

אחד הגורמים שמואשם ב"מחדל" זוכה במקביל גם להגנה בולטת מעל דפי העיתון. בעמוד שמאל של הכפולה הפותחת ב"ידיעות אחרונות", אחד המיקומים הנצפים ביותר, מופיעה ידיעה המוקדשת לגבורתם של עובדי חברת החשמל. דני אדינו אבבה מדווח על אורי מורד, אב לשתי בנות, שהגיע ביום שישי מחיפה למבשרת-ציון ומאז עבד כ-70 שעות ברציפות בניסיון להחזיר את החשמל לבתי השכונה. סבר פלוצקר קורא במאמרו שבמוסף "ממון" לא להפריט את חברת החשמל ומזהיר כי השירות בחברות חשמל מופרטות גרוע עוד יותר מאשר בחברות מולאמות.

הבוקר, עם שוך הסערה, אפשר לבשר כי גם שיתוף הפעולה של "ידיעות אחרונות" עם הקרן-לידידות, שרוכשת מהעיתון מנויים בכמיליון דולר בשנה, שרד את הסערה. בעמ' 23 מדווח גואל בנו על אשה בת 53 שדירתה נשרפה ושהעבירה את הימים הקרים האחרונים במחסן ששטחו שישה מ"ר. לפי הדיווח של גואל בנו, "הרשות המקומית פתחה בגיוס כספים כדי לסייע [...] ותרומה צנועה כבר התקבלה מהקרן-לידידות".

קונטרה

גם גליון "ישראל היום" מעלה לדיון נרחב את שאלת המחדל, אולם ההכרעה בעיתון זה, התומך בשלטון הנוכחי, חד-משמעית הרבה יותר מאשר ב"ידיעות אחרונות". רק מאמר אחד על הסופה (מאת כותב חיצוני, ח"כ נחמן שי) מאשים במחדל, לעומת ארבעה מאמרים (שלושה מהם מאת כותבי העיתון הקבועים) שמגוננים על הרשויות. עוד שלושה מאמרים מתמקדים בחוויות אישיות מהימים האחרונים, כמעט בלי מלת ביקורת.

ראש הממשלה בנימין נתניהו בחדר המצב של עיריית ירושלים. 14.12.13 (צילום: אוהד צויגנברג)

ראש הממשלה בנימין נתניהו בחדר המצב של עיריית ירושלים. 14.12.13 (צילום: אוהד צויגנברג)

כתגובת נגד לכותרת "מחדלי הסופה" של "ידיעות אחרונות" מציע "ישראל היום" ידיעה שמתפרסמת בכפולה הפותחת תחת הכותרת "יעלון: אין מחדל, העוצמה הפתיעה". כתגובת נגד לביקורת על ראש הממשלה מתפרסם תצלום של גגון ברחבת הפאטיו בחצר המעון הרשמי של נתניהו, שקרס בעקבות השלג. כמו כן מצוין כי בבית ראש הממשלה היו הפסקות חשמל.

ירושלים, 14.12.13 (צילום: נתי שוחט)

ירושלים, 14.12.13 (צילום: נתי שוחט)

כתגובת נגד לכל ביקורת עתידית שהיא על הממשלה וזרועותיה, מופיעה בעיתון גם ידיעה כללית שכותרתה "למרות ההיערכות: הסופות בעולם גובות קורבנות".

לפי ידיעה זו, מאת אלי לאון, "סופות עזות הן תופעה נפוצה ברחבי העולם, ובמקרים רבים הן הופכות לקטסטרופה לאחר שהן גובות מספר רב של קורבנות. במקרים רבים, גם מדינות מערביות מתקדמות מתקשות להתמודד עם איתני הטבע".

בהמשך הידיעה מוזכר שלפני כשנה גרמה סופת הוריקן שפגעה בארה"ב ל-160 הרוגים ונזקים בסך כ-68 מיליארד דולר. מזג אוויר חם שפקד את צרפת לפני כעשור, כך מזכיר לנו "ישראל היום", הביא למותם של כ-15 אלף צרפתים.

במלים אחרות, אנחנו מדינה מערבית מפותחת, ותמיד צריך לזכור שהיה יכול להיות גרוע יותר.

יכול להיות גרוע יותר

יוסי יהושוע, הכתב הצבאי של "ידיעות אחרונות", מדווח בשולי העיתון כי בשל הסופה נאלצו כ-40 אלף מתושבי רצועת עזה לנטוש את בתיהם, מספר שאין לו אישור בעיתונים אחרים. ב"ישראל היום" מדווחים לילך שובל ודניאל סיריוטי על המצוקה בעזה, ומציינים שכ-4,000 משפחות חולצו מביתן (מספר זהה מופיע ב"מעריב").

שטפונות בעזה, 13.12.13 (צילום: עמאד נאסר)

שטפונות בעזה, 13.12.13 (צילום: עמאד נאסר)

כותרת המשנה של הידיעה על עזה ב"ישראל היום" זועמת לנוכח כפיות הטובה של מנהיג חמאס: "הרשויות בעזה ביקשו סיוע וצה"ל נרתם. זה לא הפריע להנייה: 'ישראל אשמה בהצפות'". מקריאת הידיעה במלואה עולה כי בעוד שצה"ל העביר לעזה מכליות גז לחימום ומשאבות מים, ראש ממשלת חמאס איסמעאיל הנייה אמר כי "האיסור של הכנסת מוצרי בנייה מונע מאיתנו לתקן את התשתיות, ולכן יש הצפות".

ב"הארץ", שמקדיש למזג האוויר כפולת עמודים אחת בלבד, מתפרסם בין היתר טור מאת עביר איוב, עיתונאית מעזה שכתבה לעיתון עד שחמאס אסר זאת עליה. "משבר האפלה אינו חדש, כי יותר מ-1.7 מיליון בני-אדם ברצועת עזה סובלים ממנו מאז 2007", היא כותבת. "עם זאת, הוא נעשה מורכב יותר בגלל הסערה הפוגעת בשטחים הפלסטיניים בימים האלה [...] ביומיים האחרונים אפילו שלוש שעות החשמל לא הועילו. [...] הזרם היה חלש מדי, ואי-אפשר היה להדליק שום דבר, פרט לאורות".

ידיעה נפרדת, מאת יאיר אשכנזי ועמירה הס, מסכמת את המצב סמוך ומחוץ לתחומי מדינת ישראל: כ-60% מתושבי הגדה נותרו ביום שישי בלא חשמל, 2,800 עזתים פונו מבתיהם, לפחות 12 ילדים מתו מקור בסוריה, עשרה מהם במחנות באזור חאלב.

חומת הפרדה, ליד צור-הדסה. 14.12.13 (צילום: נתי שוחט)

חומת הפרדה, ליד צור-הדסה. 14.12.13 (צילום: נתי שוחט)

ב"ישראל היום" מתפרסמת ידיעה תחת הכותרת "העיר ששותקה לה יחדיו", אולם על אף הכותרת המאחדת, הידיעה עצמה, מאת יורי ילון ומיטל יסעור–בית-אור, מפרידה. היא אינה עוסקת כלל בתושבי מזרח ירושלים, אלא אך ורק בנזקים שנגרמו לתושבי מערב העיר.

בבלוג של כתב "הארץ" ניר חסון מופיעים כמה נתונים לגבי תושבי החלק המזרחי של עיר הבירה: "חלק ניכר מהשכונות במזרח ירושלים מנותקות מחשמל, חלקן במשך יומיים ויותר [...] בסילואן, כמו בכל אירוע מזג אוויר קיצוני, היתה קריסת אדמה, היסודות של שלושה בתים התערערו והקירות החלו להיסדק. כמו כל השירותים העירוניים, גם המפלסות לא הגיעו אל מעבר לגדר ההפרדה. תושבי השכונות שמעבר לגדר מפנים את השלג בכוחות עצמם".

מעבר להרי השלג

עמ' 3 ב"הארץ" מוקדש לתוצאות סקר דעת קהל שבחן את עמדות הציבור (כולו, לא רק יהודים כמקובל ב"ישראל היום") באשר לזכויותיהם של זוגות חד-מיניים. "הציבור תומך בגאווה, הכנסת עוד מתביישת", נכתב בכותרת הידיעה מאת אילן ליאור. לפי תוצאות הסקר, ההתנגדות הגדולה ביותר היתה בתשובה לשאלה "האם צריך או לא צריך לאפשר מצעדי גאווה בישראל". 40% השיבו בשלילה, יותר מאשר לשאלות שעסקו בשוויון זכויות מלא לזוגות חד-מיניים ובקבלת נטיות מיניות הומו-לסביות בקרב ילדיך.

יובל גורן מדווח ב"מעריב" כי 65 מהגרים שהועברו ל"מתקן השהייה" החדש עזבו אותו במהלך סוף-השבוע בשעות שבו הוא פתוח, ולא חזרו אליו כפי שהתבקשו לקראת הלילה. "בשעות הבוקר בשבת הבחינו תושבי האזור בעשרות המהגרים האפריקאים העושים דרכם ברגל בכביש לכיוון באר-שבע", מדווח גורן. "חלקם ניסו לעצור מכוניות שחלפו במקום ולתפוס טרמפ לבירת הנגב. אחרים הלכו במשך שעות ארוכות. [...] ברשות האוכלוסין וההגירה אמרו בעקבות אירועי השבת כי יפעלו לאתר את המהגרים שלא שבו. הם יועברו למתקן הכליאה סהרונים".

הכפולה האמצעית של "מעריב" מוקדשת לכתבה נוספת בסדרת הכתבות "ערביי ישראל 2013". הפעם מוקדשת הכתבה, מאת יעל פרידסון, לאפליית אזרחי ישראל הערבים במערכת המשפט. בכתבה מוזכר מחקר שערך פרופ' סטנלי כהן לפני כ-20 שנה ובמסגרתו בחן למעלה מ-50 אלף תיקים שנפתחו ליהודים וערבים. כהן מצא כי בעוד ש-49% מהתיקים של חשודים יהודים נסגרו מחוסר ראיות ומחוסר עניין לציבור, רק 29% מהתיקים של חשודים ערבים נסגרו בשל סיבות אלה. מחקר נוסף משנת 2011, נכתב בכתבה, אישר שהסיכוי של נאשם ערבי להישלח למאסר בפועל גבוה יותר, והעונש חמור יותר. פרידסון כותבת מחד על הבעייתיות במחקרים, ומאידך על תנאי הפתיחה הגרועים של חשודים ערבים – המשפט מתנהל בעברית, ומספר השופטים הערבים ועורכי-הדין הערבים בפרקליטות המדינה קטן יחסית.

מאמר המערכת של "הארץ" מוקדש להצעת חוק המכונה "חוק העמותות", ששבה הבוקר לדיון במתכונת מתונה יותר מזו שנגנזה בעבר. רויטל חובל ויהונתן ליס מדווחים כי היועץ המשפטי לממשלה, עו"ד יהודה וינשטיין, צפוי להבהיר היום שלא יגן על הצעת החוק בבג"ץ.

ענייני תקשורת

נתי טוקר מדווח ב"דה-מרקר" על מצב ערוץ 10. לפי דיווחו, בין שניים מבעלי המניות בערוץ, רון לאודר ויוסי מימן, החלו חילופי האשמות. הראשון הציע לשני את כל מניותיו, וכן הזרמה אחרונה של 25 מיליון שקל. השני מצפה להזרמה בגובה של כ-60 מיליון שקל. משמעות העימות, מבהיר טוקר, היא שהערוץ עלול להגיע בקרוב לפירוק. "הערוץ אמור כבר מחר לשלם חובות בהיקף של מיליוני שקלים למפיקים, אך כרגע אין לו שום אפשרות להעביר תשלומים אלה", הוא כותב.