"מר חגי מטר הינו עבריין מורשע, אשר ישב במאסר ממושך במיוחד (בבית-כלא אזרחי) עקב סירובו לשרת בצה"ל", כך טוען אסף גלבוע, מנהל המערכת ב"מעריב", בתצהיר שהגיש היום לבית-הדין האזורי לעבודה. התצהיר הוגש במסגרת הליך שבו מבקש ארגון העיתונאים, שפועל בחסות ההסתדרות, לחייב את "מעריב" להעסיק מחדש את מטר.

בתצהיר, שהוגש על-ידי עו"ד איתמר נצר, מסביר גלבוע מה היו הנסיבות שהובילו את העיתון לפטר את מטר, לשעבר יו"ר ועד העיתונאים ב"מעריב". בין היתר מזכיר גלבוע כי הנהלת "מעריב" אינה מעוניינת להעסיק את מטר בשל פעילותו העבריינית.

בדיון האחרון בבית-הדין האזורי לעבודה מחה מטר על כינויו "עבריין". בתצהיר שהגיש בחודש שעבר, באמצעות עורכי-הדין מורן סבוראי ואמיר בשה, הוסיף מטר: "בשעות הפנאי שלי אני אזרח פעיל פוליטית, כמו אזרחים רבים וטובים. פעילותי זו נובעת מעקרונות של שאיפה לדמוקרטיה, שלום, שוויון בין בני-אדם וצדק חברתי. [...] אני לא נוקט פעולות עבריינות [...] לא הייתי מעורב בפעילות עבריינית [...] ומעולם לא קראתי לפעולות עבריינות". לדברי מטר, טענות ההנהלה בעניין זה אינן אלא "מלחמת התשה באמצעות לשון הרע ודיבה והצגתי כעבריין ואת דעותי ופעילותי כעברייניות".

חגי מטר ביום עיון של האוניברסיטה הפתוחה, 12.2.13 (צילום: גדעון מרקוביץ')

חגי מטר (צילום: גדעון מרקוביץ')

ואולם, מנהל המערכת ב"מעריב" מצהיר על כמה עבירות שביצע, לשיטתו, מטר. מלבד הסירוב לשרת בצה"ל, שבגינו בילה מטר בכלא צבאי ובכלא אזרחי תקופה של כשנתיים, מציין גלבוע כי מטר "משתתף באופן קבוע בהפגנות שאינן חוקיות כנגד חיילי צה"ל הבאים לאבטח ולאפשר יישום החלטות מדינה. בהפגנות מושלכות אבנים על חיילי צה"ל ולצערנו הרב, לא אחת החיילים יוצאים פצועים כתוצאה מאותן הפגנות". גלבוע טוען בהמשך תצהירו כי "לא נדרשת השכלה משפטית רחבה או הקשבה בשיעורי אזרחות כדי להבין שלקיחת חלק פעיל באופן עקבי בהפגנות אלימות בלתי חוקיות בהן פוגעים פיזית פעם אחר פעם בחיילי צה"ל, הפגנות בהן המפגינים מונעים בכוח הפה והזרוע מחיילי צה"ל לסייע במימוש החלטות ממשלה, היא בהחלט עבריינות".

עוד טוען גלבוע כי מטר "קורא בפומבי לחרם על מדינת ישראל ואף פנה למפלגה בחו"ל על מנת שיסייעו לו בכך". לפי גלבוע, מטר נמנה עם חברי קבוצה שפנתה ב"מכתב קיצוני וחריג בכל קריטריון" למפלגת השמאל הגרמנית די-לינקה ובו ביקשה, בין היתר, לעצור את משלוחי הנשק הגרמני לישראל, להטיל חרם על סחורות ישראליות ולתמוך תמיכה בהעמדתם למשפט של מבצעי "פשעי מלחמה".

"במכתבם הם מבקשים שיתוף פעולה מצד המפלגה כדי לשנות את מדיניותה ויחסה 'האוהד' מדי, לטעמם של כותבי המכתב, כלפי ישראל", מסביר גלבוע. לדבריו, "קריאתו של מר חגי מטר לחרם אסורה לפי חוק, ומעצם העובדה שאכן קורא מעל כל במה לחרם על ישראל הרי הוא עבריין בפני עצמו הקורא ומטיף גם לעבריינות אחרים".

אם לא די בכך, גלבוע טוען כי מטר "המשיך בהתנהגותו העבריינית, לפעול בניגוד לחוק גם במהלך המשפט הקודם, כאשר, למרות בקשתנו המפורשת שלא ייכנס למשרדי העיתון (זהו בניין פרטי אחרי הכל), נהג להתגנב פנימה תוך שהוא עוקף את השומר ומסיג את הגבול". לפי גלבוע, "כאשר ביקשתי ממנו לצאת את הבניין, פנה אלי מול התקהלות גדולה של עובדים ואמר, 'לא מוכן לצאת, עזוב אותי'. פניתי אליו ואמרתי לו כי הוא מסיג גבול בשטח פרטי ועליו לצאת, והוא בתגובה צעק, 'תקרא למשטרה, אני לא יוצא'. על-פי ייעוץ משפטי שקיבלתי, מדובר בהסגת גבול – עבירה פלילית, בהחלט עבריינות".

מטר הצהיר בפני בית-המשפט כי הניסיון לפטרו עקב דעותיו הפוליטיות אינו חוקי, אולם מנהל המערכת ב"מעריב" טוען כי "לא מדובר כלל בדעותיו הפוליטיות של מר מטר, כי אם על מעשיו הבלתי חוקיים המתמשכים, הפומביים והקיצוניים בכל קנה מידה הקיים בחברה הישראלית". לדברי גלבוע, "עובדה היא כי במערכת העיתון עובדים עיתונאים מכל קצות הקשת הפוליטית, כולל עיתונאים המצהירים על שיוכם הפוליטי לצדה השמאלי קיצוני של המפה הפוליטית, אנו מברכים על כך ורואים בכך ברכה לעיתון".

בכבוד וברגישות

חלק אחר בתצהירו של גלבוע מוקדש להכחשת טענות של מטר ביחס למצב הוועד ב"מעריב" והיחס של ההנהלה לחבריו. מטר הצהיר כי הנהלת העיתון "עושה ועשתה הכל כדי לפגוע בהתארגנות העובדים" וטען כי "בוועד העיתונאים המצב בכי רע – עובדים חושבים פעמיים לפני שהם לוקחים חלק בפעילות מסוג זה עקב מהלכיה של המשיבה".

"איני מכיר 'חשש של העובדים' להיות בוועד", מצהיר גלבוע, "ונראה לי שטענה זו, אף אם היא היתה נכונה, הינה יותר באשמת ההסתדרות מאשר באשמת המשיבה, שכן ההסתדרות עסוקה יותר בנסיונות להכריח אותנו להשאיר את חגי מטר מאשר בניסיון אמיתי לפתור את בעיות העובדים ולהביא את המערכת ליציבות".

לדבריו, בהנהלת העיתון "מתייחסים לוועד בכבוד ורגישות, נותנים לו מקום, הקשבה ושיתוף בנושאים רגישים ביותר, ומקיימים פגישות שבועיות עם נציגי ההנהלה לעדכון ושיתוף. הניסיון הנלוז של מר מטר להציג את הוועד הנוכחי כחסר חוט שדרה, חסר סמכויות ויכולות, אך ורק מפני שהוא לא 'זכה' להימנות על חבריו, הוא לעג לרש נוכח הפעילות המשמעותית אותה הובילו הוועד הנוכחי ולא אף אחד אחר.

"[...] לא מדובר, בכל הכבוד הראוי, ביו"ר ועד מיתולוגי כזה או אחר שהוביל את הוועד במשך שנים ובלעדיו אין ועד. מר מטר מילא את התפקיד בחברה הקודמת מספר מועט של חודשים בסך-הכל. כפי שניתן לראות בשטח, הוצאתו מהתפקיד לא פגעה בנציגות העובדים, הממשיכה לתפקד ולפעול. אנו נמצאים כשנה לאחר הרכישה, ולהפתעת כולנו ואכזבתו המרה של מר מטר, הוועד חי וקיים, פועל ופעיל, ובקרוב, על-פי מה שידוע לי, אף יערוך בחירות חדשות".

37876-08-13