ביום רביעי הקרוב, באולם על-שם הנרי קראון בתיאטרון ירושלים, יגיע לשיאו חג המוזיקה הישראלית ה-16, פסטיבל שנתי המוקדש למוזיקה קלאסית שחיברו מלחינים ישראלים. במסגרת האירוע יושמע קונצרט חגיגי בביצוע התזמורת הסימפונית ירושלים, רשות השידור, וכמדי שנה יחולקו אחר כבוד פרסי ראש הממשלה לקומפוזיטורים ישראלים.

הפסטיבל הוא אחת ההזדמנויות המעטות למלחינים ישראלים להשמיע את יצירותיהם על במה בליווי תזמורת סימפונית, והוא נהנה מחסות קבועה של משרד התרבות ומשרד ראש הממשלה (הפסטיבל מופק על-ידי המכון למוזיקה ישראלית, מייסודו של משרד החינוך והתרבות, ובניהולם של יורם יונגרמן ובועז בן-משה). אולם השנה, בניגוד ל-15 השנים הקודמות שבהן נערך הפסטיבל, הקונצרט החגיגי וטקס הענקת הפרסים לא ישודרו כנראה בקול-המוזיקה. לפני כמה ימים הובהר למפיקי המשדר השנתי כי לא ניתן לספק קריין תורן לשידור שלוש שעות הקונצרט וטקס חלוקת הפרסים, וזאת בשל הקיצוצים בשעות הנוספות בקול-ישראל.

כרזת "חג המוזיקה הישראלית" 2013

כרזת "חג המוזיקה הישראלית" 2013

הקיצוצים האחרונים, המגבילים את מספר השעות הנוספות של עובדי הרדיו, באים על רקע צמצום משמעותי בכוח האדם של קול-המוזיקה וניסיון לשינוי פניה. לאחרונה פרשו מקול-המוזיקה חיותה דביר, ציפי ויצטום וזמירה לוצקי, והותירו אחריהם רק שני עורכים במשרה מלאה ועוד כמה עובדים במשרות חלקיות בלא שעות נוספות. כעת, בהעדר שלוש שעות לקריין תורן, צפוי להתבטל המשדר המסורתי של אחד האירועים המשמעותיים עבור קהילת מלחיני המוזיקה הקלאסית בישראל.

ביטול המשדר מסיבה פעוטה שכזו מעלה תהיות גם לנוכח העובדה שרק בשבוע שעבר הגיע לסיומו מיזם שידורים רחב היקף של קול-המוזיקה מהפסטיבל הבינלאומי למוזיקה קאמרית בירושלים (בניהולם של אלנה בשיקרובה ועו"ד יחזקאל ביניש). הרשת שידרה מפסטיבל זה שעות ארוכות של שידורים חיים במשך שמונה ימים רצופים.

בשונה מחג המוזיקה הישראלית, הפסטיבל למוזיקה קאמרית אינו יוזמה ממלכתית, אינו כולל טקס הענקת פרסי ראש הממשלה, ותזמורת הבית של רשות השידור לא משתתפת בו. זאת ועוד, בעוד שבאולם הנרי קראון יש עמדת שידור קבועה של קול-המוזיקה, המקלה על שידור קונצרטים ממנו, לצורך שידור הפסטיבל למוזיקה קאמרית נשלחה לאולם ימק"א בירושלים ניידת שידור של קול-ישראל, כולל טכנאים, עורכים וקריינים.

מרשות השידור נמסר בתגובה: "בשל פרישה של עובדים רבים נוצרה מצוקה של כוח אדם ברשות השידור. בעקבות המצב נבחנת האפשרות לשידור התוכנית".

עדכון, 11.9: בקול-ישראל הוחלט לאפשר ארבע שעות נוספות לקריין, כך ששידור הקונצרט והטקס אמור להתקיים הערב, כמדי שנה.