ארגון העיתונאים פנה פעם נוספת לבית-הדין הארצי לעבודה, הפעם כדי לבקש ממנו לאסור על אגודת העיתונאים בתל-אביב לחתום על הסכם קיבוצי חדש עם הנהלת "ידיעות אחרונות".

בפנייה, שהוגשה על-ידי עו"ד אמיר בשה, נכתב כי אתמול התקיימה אסיפה כללית של עיתונאי ועורכי העיתון ביוזמת אגודת העיתונאים, שבה נכחו, לטענת ארגון העיתונאים, כ-20 עיתונאים, רובם ככולם ותיקים. בסיום האסיפה, שעליה דווח באתר "וואלה", הופצה בין עיתונאי "ידיעות אחרונות" הודעת מייל המבשרת על קיומו של הסכם חדש עם הנהלת העיתון, שיכלול לא רק את עובדי העיתון המועסקים במסגרת הסכם קיבוצי, אלא גם את העיתונאים המועסקים בחוזה אישי.

"יהיה זה הסכם אחיד לכולם, ובימים הקרובים נפרסמו לעיון החברים", נכתב בהודעה. עוד נמסר בהודעה על הקמת ועד עיתונאים חדש של מערכת "ידיעות אחרונות", שבראשו יעמוד יחזקאל אדירם, ולצדו העיתונאים יובל קרני, צביקה ברוט, אריאלה רינגל-הופמן ונחמה דואק.

לפי ארגון העיתונאים, ההסכם החדש, אם אכן ייחתם, יהיה ההסכם הקיבוצי המקיף הראשון שנחתם בין אגודת העיתונאים להנהלת "ידיעות אחרונות" מאז 1991. "דווקא בימי קיץ אלה ודווקא לאחר שהמבקשת הודיעה על יציגות במקום העבודה, ב'סמיכות זמנים' הודיעו המשיבות על 'הסכם' במחתרת ביניהן", נכתב בבקשה בלשון סגי נהור.

לנוכח כל זאת מבקש ארגון העיתונאים מבית-הדין לאסור על חתימת ההסכם החדש כיוון שהאגודה, לטענתו, אינה ארגון עובדים יציג ומשום שההסכם הוא "תולדה בחטא של רצון משותף של מעסיק וארגון עובדים לא יציג למנוע את כניסתו של ארגון עובדים אחר למקום העבודה".

לאסיפה שבה הוכרז על ההסכם המתגבש והוועד החדש קדם מכתב נרגש מאת יחזקאל אדירם, יו"ר ועד עיתונאי "ידיעות אחרונות", שפנה לחבריו בעיתון וכתב: "המהלך שביצעו חברי לוועד ומחטף ההצטרפות להסתדרות העובדים נעשה ללא ידיעתי, מאחורי גבי, ולעניות דעתי, בניגוד גמור לאינטרס של חברי להסכם הקיבוצי". אדירם, שהתגאה במכתב כי תמיד שאף "לנסות להגיע להסכמות עם ההנהלה", טען שגישה זו "הוכיחה את עצמה" והזמין את כלל העיתונאים לאסיפה.

להורדת הקובץ (PDF, 133KB)

בינתיים, עוד בטרם הגיבו אגודת העיתונאים והנהלת "ידיעות אחרונות" לבקשה שהגיש ארגון העיתונאים לבית-הדין, נראה שלא כל חברי הוועד החדש של אגודת העיתונאים להוטים לפעולה כאדירם. בשיחה עם "העין השביעית" מדגישה אריאלה רינגל-הופמן כי הוועד שאליו הצטרפה הוא ועד זמני, שיכהן עד למועד בחירות מסודרות לוועד קבוע.

"לפחות במה שקשור לארבעה החברים בו דואק, קרני, צביקה ואני אנחנו עוד אפילו לא מכירים את הדילמות שעל סדר היום וודאי שעוד לא ישבנו לדון בהן", מוסיפה רינגל-הופמן.

בתשובה לטענת ארגון העיתונאים כי הוועד החדש נועד לשרת את ההנהלה במאבקה נגד התארגנות העיתונאים האותנטית, משיבה רינגל-הופמן: "זו אמירה מוקדמת מדי. אני לא פרגית, ואני מעריכה את עצמי וכמה מחברי לוועד כאנשים מנוסים עם חוכמת חיים ותבונה. להגיד שעה אחרי שהוועד הזמני הוקם שישמש כך וכך, נראה לי שקצת הקדימו וקשרו את העגלה לפני הסוסים".

יחד עם זאת, רינגל-הופמן מספרת כי הופתעה מעצם חברותה בוועד. "לא אגיד שבעל-כורחי נבחרתי, אבל לא הייתי באסיפה ושמעתי שנבחרתי לוועד אחריה", היא אומרת. לדבריה, הסכימה להציג את מועמדותה לוועד החדש משום שחשבה שיעבור זמן עד שיוקם. "להפתעתי הגדולה", היא אומרת, "ההסכמה שלי לשקול את הדברים הפכה להסכמה להיות בוועד הזה".

חברתה לוועד החדש, העיתונאית נחמה דואק, מוסיפה: "אני הצטרפתי לוועד הזמני עד שיהיו בחירות לוועד הקבוע. אני מקווה שתימצא הדרך לדאוג לרווחתם ולזכויותיהם הן של עובדי ההסכם הקיבוצי והן של העובדים בחוזה האישי. אין לי עניין או רצון להתנצח לא עם הוועד היוצא ולא עם הוועד של ההסתדרות".

העיתונאי יובל קרני מסר ל"העין השביעית" כי ביקשו ממנו ומצביקה ברוט להצטרף כנציגי העיתונאים המועסקים בחוזה אישי, מאחר שמנהלים בימים אלה משא-ומתן על הסכם שיכלול גם את המועסקים בחוזה אישי. ברוט סירב להגיב.

עדכון, 15.8: על פי תגובת "ידיעות אחרונות", שהוגשה לבית הדין על ידי עו"ד אריאל שמר ועו"ד אשר סלע, אין מקום לקבל את בקשת ארגון העיתונאים לצו האוסר על חתימת הסכם קיבוצי חדש משום שכלל לא עומד להיחתם הסכם כזה בעתיד הנראה לעין.

"אמנם מתנהל מו"מ קיבוצי ממושך", נכתב בתגובה, "[...] עם זאת, לא צפויה חתימה על הסכם קיבוצי בזמן הקרוב, שכן הצדדים עדיין מנהלים מו"מ, ובשל אילוצי היומנים ותקופת הקיץ - המו"מ לא הושלם".

הנהלת העיתון סירבה להתחייב בפני בית הדין כי לא ייחתם הסכם עם אגודת העיתונאים אולם הבטיחה, "לפנים משורת הדין", כי אם אכן יגיעו הצדדים להסכמות תודיע לבית הדין שתי יממות לפני מועד החתימה על ההסכם, כדי שניתן יהיה לדון בו.

22825-08-13