לא כל כתב פעיל זוכה ליום שבו ספר שחיבר רואה אור, ולא כל כתב פעיל שספרו רואה אור זוכה לארח באירוע השקת הספר כמה ממושאי סיקורו ואף לשמוע מהם תשבחות על עבודתו. בכל הטוב הזה זכה לאחרונה שלמה צזנה, הכתב המדיני של "ישראל היום".

בתחילת מאי האחרון, במסגרת אירוע השקת ספרו של צזנה "מדריך לעיר ירושלים", נהנה כתב "ישראל היום" מנוכחותם של שרי ממשלה, התכבד במסר אישי מראש הממשלה ואף שמע מחמאות על יכולותיו המקצועיות מפי מושאי סיקורו.

צזנה נושא באחד התפקידים העיתונאיים הרגישים ביותר בתקשורת הישראלית. מתוקף תפקידו ככתב מדיני הוא מסקר דרך קבע את ראש הממשלה ולשכתו, כמו גם את בכירי השרים. המשימה הופכת מעט סבוכה יותר לנוכח העובדה כי צזנה כותב עבור "ישראל היום", עיתון המשרת דרך קבע את צרכיו של בנימין נתניהו.

בתקופת ממשלת אולמרט היה צזנה יכול לשמש כתב מדיני ביקורתי, אולם בשנים האחרונות, מאז נכנס ללשכת ראש הממשלה בן-חסותו של שלדון אדלסון, המייסד והמממן של "ישראל היום", התפקיד של צזנה דורש ממנו להלך בזהירות בין סיקור עיתונאי של ראש הממשלה ולשכתו לבין היענות לדרישות מערכת העיתון, המשמש דרך קבע שופר של הלשכה והעומד בראשה.

נראה כי בעיני בכירי מפלגת השלטון, ובעיני בכירי העיתון, צזנה מבצע את עבודתו נאמנה. באירוע ההשקה שערך לספרו ביום ירושלים האחרון השתתפו, בין היתר, השר יובל שטייניץ, הידוע כחובב סיורים בירושלים, סגן שר החוץ לשעבר דני איילון, חברי-הכנסת חיליק בר ויצחק הרצוג ממפלגת העבודה, כמו גם עמיתים למקצוע ולעיתון, ביניהם העורך הראשי של "ישראל היום", עמוס רגב.

בבוקרו של יום ירושלים שולבה בגליון "ישראל היום" ידיעה חדשותית על צאתו לאור של "מדריך לעיר ירושלים" והענקת עותק ממנו לראש הממשלה נתניהו. בערבו של היום התאספו חברים למקצוע ומכרים של צזנה במרכז ז'ראר בכר כדי לברך אותו על ספרו. המינגלינג נערך על רקע תערוכת תצלומים שצילם צזנה ברחובות ירושלים, ובהמשך הוזמנו הנוכחים לאולם שבו נערך טקס חגיגי בהנחיית אחת מעובדות "ישראל היום".

מראש הממשלה נבצר להשתתף באירוע עצמו, בשל נסיעה רשמית לסין, אולם לדברי מי שנכחו באירוע, לא זו בלבד שבפני המוזמנים הוקרן סרטון המתעד את הרגע שבו נתניהו מקבל מידיו של צזנה את הספר, אלא שבהמשך הערב הוקרא מה שהוגדר כ"מברק" שנשלח מראש הממשלה שבסין ובו ברכות לצזנה על ספרו.

דברי הברכה של יובל שטייניץ, השר לנושאים אסטרטגיים, לענייני מודיעין וליחסים בינלאומיים, היו חגיגיים במיוחד.

"מתברר שהוא יודע לכתוב לא רק מאמרים אלא גם ספרים", אמר השר שטייניץ, וסיפר לנוכחים כי כשעילעל בספר התיירות המקיף שחיבר צזנה על העיר ירושלים עלתה בו התהייה כיצד עד היום לא פורסם ספר כזה. בהמשך דבריו התייחס השר באופן ישיר לעבודתו העיתונאית של מי שכיסה ומכסה בין היתר גם את פעילותו שלו עבור "ישראל היום".

"אנחנו צריכים עיתונאים רציניים, ונדמה לי שאתה מאלה שהם רציניים", אמר השר שטייניץ. "אני לא יכול להגיד את זה על כולם, בלשון המעטה. יש מעטים כאלה שכותבים ברצינות, שכותבים באמינות, שלא מוכנים לכתוב משהו שהוא לא נכון, אפילו אם זה מאוד מפתה להוציא כותרת, שמשתדלים לבדוק לפני שהם כותבים, ושלמה הוא אחד מהם".

"האירוע היה סוג של תצוגת כוח", אומר אדם שנכח באירוע. "היו שם פוליטיקאים, שזה בסדר, אבל כמה מהם גם השתתפו ב'תוכנית האמנותית' של הערב, כמו יובל שטייניץ". לדברי אותו אדם, יש טעם לפגם בעירוב מושאי הסיקור בחגיגה פרטית של עיתונאי. "אתה כתב מדיני, סבבה שתחגוג את הספר שלך", הוא אומר, "אבל כתב מדיני אמור להשאיר את אנשי השלטון הרחק מהאירוע שלו, ובטח שלא לקבל מהם ברכות".

שלמה צזנה מסר בתגובה: "למדתי מדב איכנוולד מהוצאת ידיעות-ספרים כי ספרי איכות מביאים לעיון רה"מ. כל הפוליטיקאים שלקחו חלק באירוע השקת הספר 'מדריך לעיר ירושלים', מהקואליציה והאופוזיציה כאחד, הם אוהבי ירושלים שבאו כדי לחלוק את חוויותיהם מהעיר בערב יוצא דופן".