בינתיים

"ממצאי הסקר פותרים תהייה גדולה שעולה מהסטטיסטיקה הרשמית", כותבת קרן צוריאל-הררי בכתבת השער של מוסף "כלכליסט". "מהנתונים שבה מצטייר פער מעמיק והולך בין המשכורות שלא עולות למחירים המאמירים. לפי נתוני הלמ"ס, ב-2011 סל התצרוכת הממוצע של משק בית ישראלי, כולל הוצאות רכב ודיור, היה גבוה ב־1,622 שקל מההכנסה הממוצעת נטו של משק הבית. ובכל זאת, רוב מעמד הביניים מחזיק מעמד. הסטטיסטיקה מסוגלת להציג את הפער, אבל לא להסביר אותו, לא להסביר איך הוא אינו גורם לקריסה רחבת היקף של עוד ועוד משפחות. את התשובה לכך אפשר למצוא בסקר הזה: את הפערים סוגרים ההורים".

הסקר המדובר, שהזמין "כלכליסט", קובע כי "רוב מוחלט של הישראלים לא גומר את החודש בלי סיוע כספי שוטף מההורים". הנה קישור לכתבה, שמככבת גם בכותרת הראשית של העיתון עצמו ("87% מההורים מסייעים כלכלית לילדיהם הבוגרים"). כעת נותר לדמיין מה יקרה כשהנכדים יגדלו.

הכותרות הראשיות

אחרי שאתמול התאחדו העיתונים כולם והקדישו את הכותרת הראשית להוראה של בית-המשפט העליון כי על עיריית תל-אביב לאכוף את התקנות שלה עצמה, מתפזר היום סדר היום לכמה כיוונים. שני הצהובונים הנפוצים, "ידיעות אחרונות" ו"ישראל היום", מקדישים את הכותרת הראשית לגזר דין חמור של אנס באונס מתוקשר (למרבה הזוועה, יש בעיתונות הישראלית אונסים מתוקשרים). "הארץ" ו"מקור ראשון" עוקבים בכותרת הראשית אחרי המשחק המקדים המקרטע של שיחות השלום הישראליות-ערביות, שיהיו או לא יהיו. "מעריב" ממקד את הזרקור בסוגיה אזרחית: קבורת חיילים גויים.

רק לאחר מכן התברר

"השרים צפויים לאשר: חללים לא יהודים ייקברו לצד יהודים", נכתב בכותרת הראשית של "מעריב". "מסתמן: סוף לקבורה 'מחוץ לגדר' בצה"ל", מסמנת כותרת הגג. "הצעת החוק שיזם ח"כ אלעזר שטרן תידון ביום ראשון בוועדת השרים לענייני חקיקה וצפוי לה רוב. החרדים מתנגדים", נכתב בכותרת המשנה.

"היוזמה להצעת החוק", כותב זאב קם בידיעה הצנועה המוקדשת לעניין בעמ' 4 של העיתון, "הגיעה בעקבות הסערה שקמה ביום הזיכרון האחרון, כשהרמטכ"ל בני גנץ הניח דגלון על קברו של החלל האחרון של צה"ל, על-פי נוהג שקיים בצבא. [...] רק לאחר מכן התברר כי החלל האחרון הוא יבגני טולוצ'קו, שאינו יהודי".

השלום

"שר בליכוד: עבור ביטחון, נתניהו ייסוג מרוב הגדה", מייחלת הכותרת הראשית של "הארץ. "ערב ביקור קרי, בכיר במפלגה אומר כי ראש הממשלה יהיה מוכן לפנות התנחלויות בתמורה לסידורי ביטחון", נכתב בכותרת המשנה לידיעה של ברק רביד. "קרי בכוויית: יש לחדש את תהליך השלום עוד לפני חודש ספטמבר", נכתב בכותרת הראשית של "מקור ראשון". "בגלל מדיניות אובמה וקרי, אין מדינאי אמריקאי בכיר שיכול להניח את כף רגלו בבירה ערבית. בכל מקום אחר זורקים נעליים, רק בירושלים קרי יכול להיראות ולהתקבל במלוא הכבוד", טוען אמנון לורד ב"מעריב". בתמונה הראשית של "מקור ראשון" נראה שר החוץ האמריקאי בכוויית בלוויית אישים מקומיים (העיתון אינו טורח לציין את שמם בכיתוב התמונה, ולא ניתן לראות אם הם נועלים נעליים).

שר החוץ האמריקאי קרי, בביקורו הקודם בישראל (צילום: יונתן זינדל)

שר החוץ האמריקאי קרי, בביקורו הקודם בישראל (צילום: יונתן זינדל)

"השר הבכיר בליכוד ציין כי נתניהו מאוד רוצה לחדש את המשא-ומתן עם הפלסטינים, אולם הוא אינו משוכנע שהנשיא הפלסטיני מחמוד עבאס רוצה זאת באותה מידה", כותב רביד ב"הארץ". כותרות שתי הידיעות בכפולה הפותחת של "מעריב" הן: "ליברמן: 'אבו-מאזן לא נערך לשלום אלא להסתה נגד ישראל'" ו"נתניהו בתרגיל בגולן: 'צריך להחדיר באויב פחד מוות'".

"אל תאיים, תירה" היא כותרת ידיעה בעמ' 12 של "ידיעות אחרונות". "נתניהו שלח מסר תקיף לאסד, מאיר דגן ענה לו". מתחת לתמונתו של דגן, חביבו של "ידיעות אחרונות", נכתב "מזהיר", מתחת לתמונתם של נתניהו ויעלון נכתב "מאיימים" ("ידיעות" מעולם לא פחד להידמות לעיתון ילדים, גם לא להתחפש למקומון).

אין ב"ידיעות אחרונות" דיווח על המאמצים הדיפלומטיים לחדש את שיחות השלום. ב"ישראל היום" האזכור לכך על השער מגיע בסופה של כותרת משנה: "מזכיר המדינה קרי ינחת הערב בישראל וינסה לחדש את המו"מ: 'חייבים להתקדם'". הכותרת עצמה מפנה ל"מאמר מיוחד" של ראש עיריית אריאל: "החרם של מקדונלד'ס מעליב אותנו ואת הפלסטינים".

"לדעתך יש סיכוי להתקדמות בתהליך?", נשאל רביד בחשבון הטוויטר שלו, בתגובה לציוץ המפנה לידיעה הראשית של "הארץ" בחתימתו. "50/50", הוא השיב. על ניסיון של צייצן אחר לנחש את זהותו של המקור של רביד הגיב אלון פנקס: "מה זה חשוב בכלל מי 'השר הבכיר'. מדובר בשטויות והבלים שנועדו למרוח את קרי".

אתנחתא

"המאה ה-20 גילתה מחדש את הקלרינט" (כותרת משנה במוסף "גלריה").

ענייני תקשורת

"תזמורת הבארוק תקיים את קונצרט 'אתנחתא' גם בלי תמיכת רשות השידור", מדווח חגי חיטרון ב"גלריה". הקונצרט יתקיים "אף שרשות השידור המממנת את קונצרטי 'אתנחתא', שהם אירוע שבועי ותיק בהפקת קול-המוזיקה (בעריכת חיותה דביר ובהגשתה) – הודיעה לתזמורת במפתיע על ביטול הקונצרט. בהודעה של תזמורת הבארוק בניהולו של דוד שמר (אשר גם ינצח על הקונצרט) נאמר כי התזמורת השיגה לאירוע זה מימון מקרן ירושלים, מימון שיאפשר את התשלום לנגנים ואת שכירת האולם. עצם קיומו של הקונצרט, גם אם לא ישודר ברדיו, מבטא אפוא גם מחאה על הכוונה לכאורה של רשות השידור לבטל אירוע קבוע, חינמי ובעל חשיבות רבה בסצינת התרבות בירושלים.

"עורכת 'אתנחתא' חיותה דביר סירבה להתייחס לקונצרט זה ולהקשר ביטולו על-ידי רשות השידור וקול-המוזיקה", כותב חיטרון. על מצבה הנוכחי של קול-המוזיקה, במסגרת ההתפוררות הכללית של השידור הציבורי, מומלץ לקרוא בכתבת התחקיר של אייל הראובני שהתפרסמה כאן.

במוסף "המגזין" של "מעריב" מגיב ח"כ בועז טופורובסקי לכתבה בעניינו שהתפרסמה כאן: "עורך מגזין הסטודנטים 'תזה' מאשים את המו"ל מטעם אגודת אוניברסיטת תל-אביב כי פסל כתבה על ח"כ בועז טופורובסקי, יו"ר האגודה לשעבר, מסיבות לא ענייניות; המו"ל מכחיש. מערכת המגזין התפטרה במחאה". טופורובסקי, שרוב הראיון שעורך עימו אריק בנדר מוקדש לתמונה של עצמו שהעלה לפייסבוק (ושעוררה, משום מה, שערורייה זוטא), אומר: "לא הייתי מעורב בפרשה ואני לא רוצה שיתפסו עלי טרמפ בגלל עניינים פנימיים באגודה". זאת, על אף ששלח מכתב איום חריף מאין כמותו לצעירים העובדים בעיתון הסטודנטים, ואף נפגש עם הכתב. חבל שכתב "מעריב" לא מצא לנכון לשאול את הח"כ הטרי כיצד נראות פרשות שהוא כן מעורב בהן.

האנס אחמד בני ג'אבר מגיע לבית המשפט המחוזי בתל-אביב, אתמול (צילום: רוני שיצר)

האנס אחמד בני ג'אבר מגיע לבית המשפט המחוזי בתל-אביב, אתמול (צילום: רוני שיצר)

“ישראל היום”, המקפיד הקפדה יתרה על צנזור ופקסול תמונות כל אימת שיש אבק חשש לעבירה על חוק או הוראה לאיסור פרסום זה או אחר, הוא העיתון היחיד המפרסם היום על שערו את תמונת פניו הגלויים של “האנס מגן העיר”, אחמד ג’אבר.