אתר בנייה בהתנחלות חשמונאים, 6.1.10 (צילום: גילי יערי)

אתר בנייה בהתנחלות חשמונאים, 6.1.10 (צילום: גילי יערי)

מבזק מיוחד: קנו את העיתון שלנו

הכותרת הראשית של "ידיעות אחרונות" עוסקת בתוכניתו של בנימין נתניהו, ראש ממשלת ישראל, להיחלץ מתסבוכת הקפאת הבנייה בהתנחלויות ("מיני-הקפאה"), אבל על כך בהמשך. שכן בפועל, בראש שער "ידיעות אחרונות" לא מופיעה כותרת חדשותית, אלא מודעה. העיתון מקדם בה את מהדורת הענק של המוסף "7 ימים" שתצורף מחר לגיליון. זהו היום השלישי ברציפות ש"ידיעות אחרונות" מקדם את גליון סוף-השבוע המוגדל. קידום המכירות מתבצע הן מעל דפי עמודי החדשות, בדמות מודעות וכותרות חדשותיות, והן בעזרת מודעה באתר האינטרנט ynet, שמפנה למיני-סייט חיצוני.

האם התוכנית של נתניהו להקפאה חלקית היא אכן החדשה הבולטת של הבוקר על-פי "ידיעות אחרונות"? לא ברור. העיתון אמנם מקדיש לה את הכותרת הראשית, אבל שומר את ראש השער למודעה עצמית. העיתון אמנם מדווח על ההתפתחות המדינית על פני עמ' 6 כולו, אבל שטח גדול יותר בכפולה המרכזית מוקדש לקידום ראיונות וכתבות שיתפרסמו במוסף "7 ימים".

למען האמת, הכותרת הראשית של "ידיעות אחרונות" כלואה הבוקר בין שתי מודעות עצמיות. מעליה, כאמור, תוכן העניינים של "7 ימים". מתחתיה תצלום [גדי קבלו] של הרמטכ"ל המיועד יואב גלנט טובל בים. "צולל למים עמוקים", קוראת כותרת התצלום, שמקדם כתבה שתופיע מחר ב"מוסף לשבת" של העיתון.

אנקדוטה

גם בשער "מעריב" תצלום של גלנט, אם כי קטן בהרבה. הוא מלווה בכותרת שמספק בן כספית – "מינוי גלנט מתעכב". בעמודי הפנים מדווח כספית יחד עם מיכל שפירא על "מכה לשר הביטחון אהוד ברק ולמיועד לתפקיד הרמטכ"ל". על-פי הדיווח, אישור הממשלה של מינוי גלנט לתפקיד הרמטכ"ל לא יוכל להתקיים ביום ראשון הקרוב, אלא רק ביום ראשון הבא או בעוד שבועיים, וזאת משום שהרכב הוועדה לאישור מינויים בכירים "לא אושר עדיין בחתימתו של נתניהו, הנמצא בחופשה משפחתית".

בדיווח מצוין גורם נוסף שעשוי לגרור עיכוב במינוי – בדיקת היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, את החשדות שהועלו נגד גלנט בתחקיר שפירסם קלמן ליבסקינד בעיתון "מעריב", ולפיהם השתלט האלוף על קרקע ציבורית במושב עמיקם. "ברק, שניסה להעביר את המינוי בהליך בזק, שלא לומר מחטף, ייאלץ להמתין", נכתב בידיעה.

בינתיים אין עדות באף עיתון לנכונות המידע שפורסם אתמול ב"ישראל היום", ולפיו החשוד בזיוף "מסמך גלנט", בועז הרפז, מסר לחוקרים שם של אדם שממנו קיבל את המסמך. למעשה, הסיפור שהסעיר את התקשורת בשבועות האחרונים יוצא לחופשה מתבקשת, שתארך ככל הנראה יום אחד בלבד. העיתון היחיד שממשיך לעסוק בחקירת הפרשה הוא "מעריב", שם מדווח אבי אשכנזי על מידע הפוך לזה שפורסם אתמול ב"ישראל היום". על-פי אשכנזי, הרפז נחקר אתמול שוב במשטרה ואמר כי "הוא אינו זוכר מי מסר לו את המסמך, מתי והיכן".

זווית אחרת של הפרשה מגיעה הבוקר למרכז עמוד הדעות של "הארץ", שם מתפרסם מאמר בומבסטי מאת ארי שביט. עשרות מאמרים בומבסטיים מאת שביט פורסמו בעמוד הדעות של "הארץ" בשנים האחרונות. ואולם, דומה שאף מאמר לא היה בומבסטי כמאמר שמתפרסם שם הבוקר. תחת הכותרת "מרד הקולונלים" ממשיך שביט את הקו שהתווה אלוף בן לפני ימים אחדים ומתייחס לפרשת גלנט כאל ניסיון פוטש של אשכנזי ומקורביו.

"העובדות ידועות, אבל העובדות בלתי נתפסות", כותב שביט. "על-פי החשד, קולונל ישראלי בדימוס (חברו הטוב של הרמטכ"ל) מסר מסמך מזויף לקולונל ישראלי אחר (עוזרו האישי של הרמטכ"ל), אשר העביר אותו לקולונל ישראלי שלישי (המקורב לעוזר הרמטכ"ל), שהעביר אותו לעיתונאים מכירים, שפירסמו אותו בתוכנית הדגל של ערוץ הטלוויזיה הממלכתי-מסחרי". לדברי שביט, "עשרות פרשות פקדו את מדינת ישראל בשנים האחרונות. ואולם, אף פרשה לא היתה חמורה כפרשה של מרד הקולונלים".

הרוח המנשבת מהגיליון האחרון של "במחנה", אחת הזרועות של דובר צה"ל אבי בניהו, שונה. הגיליון כולל כתבה מאת יוסף ארגמן הסוקרת את המאבקים שליוו מינויי בכירים בצה"ל בשנים הראשונות למדינה, מאבקים "שגורמים לסקנדל הנוכחי להיראות כמו לא יותר מאנקדוטה", לשון כותרת המשנה של הכתבה.

אופוזיציה מבית

"מיני-הקפאה", אם כן, היא הכותרת הראשית של "ידיעות אחרונות". יובל קרני מדווח כי בדיון סודי של השביעייה שכינס בנימין נתניהו עלתה בין היתר האפשרות לחדש את הבנייה, אבל רק בגושי ההתנחלויות הגדולים.

מסר דומה עולה גם מדיווח של אלי ברדנשטיין ב"מעריב". ברדנשטיין מסתמך דווקא על "מקורות בוושינגטון", שאמרו לו כי "ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיע להבנות עם גורמים בכירים ביותר בממשל האמריקאי, לפיהן ישראל תוכל להמשיך לבנות בגושי ההתנחלויות אותן היא לא מתכוונת לפנות גם במסגרת הסכם שלום" (מה שנקרא – "בלי תנאים מוקדמים"). ב"הארץ" מדווחים יהונתן ליס, עקיבא אלדר וחיים לוינסון על אותה היוזמה ממש תחת הכותרת "שרים: נתמוך בהקפאת בנייה בהתנחלויות מבודדות".

בכל העיתונים מדווח על הביקורת שיש לחברי-כנסת ושרים אחרים, ביניהם אביגדור ליברמן ואלי ישי, על המשך ההקפאה החלקית בהתנחלויות והמשא-ומתן עם הפלסטינים. ב"ישראל היום" מקדמים לראש סדר היום את הביקורת של השרים ומותירים את התוכנית של ראש הממשלה בשוליים. הכותרת בראש הכפולה הפותחת היא ציטוט מאת ליברמן – "הפלסטינים באים לפוצץ את המו"מ" – שמביא לדפוס שלמה צזנה.

ב"מעריב" מספק עמית כהן מעט רקע לכוונה של הפלסטינים "לפוצץ את המו"מ". כהן מדווח על הפגנת מחאה שתוכננה ברמאללה, בגנות המשא-ומתן עם ישראל. "כוחות הביטחון הפלסטיניים, שלא מורגלים בשנים האחרונות במפגני אופוזיציה, מנעו בכוח את הכינוס, כשהם מפליאים מכותיהם במשתתפים ובעיתונאים כאחד". כהן מסביר כי הביקורת יוצאת לא רק מצד תומכי חמאס, אלא גם מקרב אנשי פת"ח. "הנהגת אש"ף אישרה את המהלך ברוב דחוק, לאחר שרבים מחבריה בחרו להיעדר מההצבעה", הוא מציין.

מתוגמל

הכותרת הראשית של "ישראל היום" משמשת אף היא לקידום הגיליון שייצא לאור מחר, למרות העובדה שהוא יחולק חינם, כמו כל יתר גליונות העיתון. "בבתי-הספר שיצטיינו נעניק למורים מעין משכורת 13", מצוטט בכותרת הראשית שר החינוך גדעון סער. הציטוט נלקח מתוך ראיון שהעניק השר לעיתון [עדי שורץ] לרגל פתיחת שנת הלימודים. בידיעה המופיעה בעמודי הפנים מדווח שורץ על עוד שתי יוזמות של השר סער: חיזוק כוח האדם בהוראה והשקעת מאות מיליוני דולרים בטכנולוגיה.

היוזמות הללו מצטרפות לשלל יוזמות שעליהן הכריז באחרונה משרד החינוך, משינוי מהפכני בלימודי התנ"ך ועד לשיעורי חובה בשפה הערבית. שלושת העמודים הראשונים של "ידיעות אחרונות" מוקדשים הבוקר לתוכנית חדשה של משרד החינוך לטיפול בבעיית עודף משקל בקרב תלמידי בתי-הספר בישראל ולהחלטה ללמד בכיתות י' "חינוך פיננסי" [תמר טרבלסי-חדד]. ב"מעריב" מדווחת אפרת זמר-ברונפמן על יוזמה לשילוב נושא הבטיחות בדרכים בתוכנית הלימודים.

על היוזמה ללימודי ערבית כותב הבוקר ליאור אלפרוביץ' במדור הדעות של "ישראל היום". "יש בהחלטה על חיוב לימודי ערבית ברכה כפולה", הוא כותב, "שהרי לבד מן האינסטינקט הבטחוני המיידי, זה שמיד מזהה את התלמידים כסוכני מודיעין עתידיים, יש בה משום פתיחת צוהר לעולם תרבותי רחב, שאנו, בשל נסיבות פוליטיות, מצמצמים אותו רק למראה הנשקף מכוונת הרובה". במדור הדעות של "מעריב" מצטרף רוביק רוזנטל למברכים.

אטרקציה

ב"מעריב" מתפרסמת הבוקר מודעה [(אדלר חומסקי & ורשבסקי) GREY] על פני עמוד שלם מטעם חברת בזק, המוקדשת לקידום אירוע בשם "NGNLIVE3D", שיתקיים בימים הראשונים של השבוע הבא. "3 ימים של מופעים וירטואוזיים עם אומנים בינלאומיים והמון הפתעות", לשון המודעה. בפועל, האירוע הוא מודעה לרשת האינטרנט המהיר של בזק, NGN.

בין האטרקציות המצוינות במודעה תוכנית הטלוויזיה "שגב בא לפנק", שתצולם בשטח מתחם האירוע ותשודר, כך כתוב, בערוץ 2 מטעם הזכיינית רשת.

בשנה שעברה היתה זו קשת שהעבירה משדר מיוחד מהמתחם הפרסומי, משדר שהיה למעשה מודעה אחת ארוכה לרשת האינטרנט של בזק. בעקבות הפרסום הסמוי לאורך כל המשדר, החליטה הרשות השנייה לקנוס את הזכיינית וליטול ממנה זמן פרסום. עדיין לא ברור עד כמה תימנע רשת מלכלול תכנים פרסומיים במשדר שלה. בינתיים אפשר לדווח שעל-פי המודעה בעיתון, התוכנית "שגב בא לפנק", שתצולם במתחם הפרסומי, תשודר פעמיים, בימים שני ושלישי, בשעה 18:50.

ענייני כלכלה

הכותרות הראשיות של "כלכלסיט" ו"דה-מרקר" מוקדשות הבוקר לדברי שר האוצר יובל שטייניץ, שיצא אתמול להגנת פרופ' איתן ששינסקי, העומד בראש הוועדה לבחינת תמלוגי הגז. "הניסיון לפגוע בוועדת ששינסקי בלתי נסבל", קוראת הכותרת של "כלכליסט". "מסע ההכפשות המכוער נגד ששינסקי חצה קווים אדומים", קוראת זו של "דה-מרקר".

ב"גלובס" התפרסם אמש מאמר של סטלה קורין-ליבר ובו היא משרטטת את מסע הלחצים מטעם בעלי הון על האוצר: "מסע הכפשות אישי המלווה בלחץ פוליטי אינטנסיבי מתנהל בעצם הימים האלה. מעט גלוי, הרבה מאוד סמוי. מטרתו האחת היא לנטרל את כוונת המדינה לשקול הגדלת הכנסותיה מגז טבעי באמצעות העלאת [מס] או מס מגזרי. בפועל, צעדים אלה יצמצמו הכנסות עתידיות של חברות חיפושי הגז ובראשן דלק ונובל-אנרג'י. מטרה אחרת, שתבוא לידי ביטוי בשיא עוצמתה אחרי החגים ושיבת הכנסת לפעילות, היא לבטל כמה מהסעיפים המרכזיים בחוק החדש לעידוד השקעות הון".

קורין-ליבר מציינת כי מעבר למסע הלחצים על ששינסקי ("אפשר שהכוונה המרכזית היא להפחיד אותו, להבריח אותו מהתפקיד או להכניע אותו [...] סביר יותר שהכוונה העיקרית היא להשפיע על שר האוצר [...] ליצור מצג של לחץ ציבורי שיביך וישפיל את שטייניץ ויביא אותו לבטל את הוועדה או 'רק' להדיח את העומד בראשה"), מתנהלים בימים אלה עוד שני קמפיינים הנוגעים לכיסם של בעלי ההון ולקופה הציבורית.

הראשון נוגע לחוק חדש לעידוד השקעות הון. "החברה-לישראל מוטרדת מאוד מסעיף חדש [בחוק]", כותב קורין-ליבר, סעיף שיעלה את מס החברות שתיאלץ לשלם. "נגד זה נלחמים שם בכל העוצמה – עד כדי איום, המופנה בעיקר לראשי רשויות בנגב, שיפסיקו לבצע השקעות נוספות בישראל וישקיעו רק בחו"ל [...] הלחצים נמשכים ומופעלים כעת בעיקר על חברי-הכנסת, שכבר מסמנים כי יסרבו להכניס את החוק הזה לחוק ההסדרים, עד כדי חיסול חוק ההסדרים כולו. ח"כים אומרים שידרשו לקיים דיונים מיוחדים בעניין, מה שאומר סחבת ממושכת. בינתיים תוכל כי"ל להמשיך להגדיל את רווחיה. רק אתמול, ג', התפרסמו דו"חות הרבעון השני של כי"ל: הרווח הנקי זינק ב-94%".

את הקמפיין השני מנהלים ראשי חברת טבע, כותבת קורין-ליבר, "גם הם רואים עצמם נפגעים מחוק עידוד השקעות ההון החדש, שאחד מסעיפיו מבטל את המסלול הייחודי הקיים היום לחברות ענק, בעלות מחזור של 20 מיליארד שקל, והשקעות גדולות – 900 מיליון שקל לפחות". על-פי קורין-ליבר, "בינתיים הלחצים שקטים, אולם הם יגיעו לשיאם, על מרכזי העבודה והליכוד, עם חזרת הכנסת לעבודה שוטפת, אחרי החגים. שני מייצגי הוועדים הגדולים, ח"כ חיים כ"ץ, איש הליכוד ושותפו של עופר עיני בקואליציית ההסתדרות, יוביל מסלול לחצים מימין. אפשר שעופר עיני ינהל מסלול מקביל, משמאל, מצד מפלגת העבודה".

במדור הכלכלה המצומק של "ישראל היום" מופיע מאמר מאת חזי שטרנליכט, שמוכן לקחת את הסיכון שמנהלי החברה-לישראל יממשו את האיום שלהם להשקיע רק בחו"ל. "מכבש הלחצים שמפעילים הטייקונים בתקופה האחרונה מעלה חשש להתפוררות כללי הדיון הציבורי התקין", כותב שטרנליכט תוך שהוא מקשר בין המאבק על תמלוגי הגז, הנסיונות למנוע את הפחתת דמי הקישוריות והביקורת על ח"כ עינת וילף, שפועלת לצמצום הריכוזיות במשק.

"אסור לתת למאבק הזה לגלוש לפסים שאינם ראויים למדינה דמוקרטית", מזהיר שטרנליכט, ובהמשך פונה ישירות לטייקונים. "טייקונים נכבדים", הוא כותב, "תעזבו לנו את הקופה הציבורית ולכו לעשות עסקים. אתם טובים בלעשות עסקים, אז בבקשה. יש הרבה עסקים לא רק בישראל, גם בחו"ל".

זוטות

בעמוד האחורי של "ידיעות אחרונות" מדווח ליאור אל-חי על פר שדהר בחניון של מתחם קניות ליד חיפה, פצע אשה וגרם נזק לכמה מכוניות. "הפר המשיך להשתולל ולהפחיד, עד שהחליט לחזור אל השדה שממנו הגיע".

בעמוד הלפני אחרון של "מעריב" מדווח אמיר בוחבוט על "דרך מקורית להיאבק בתעמולה האנטי-ישראלית בעולם הערבי" – נוהל חדש של פיקוד המרכז בצבא המכונה "היתר טיולים". על-פי נוהל זה, "נלקחים ילדים פלסטינים מהגדה המערבית לטיולים מאורגנים באתרי אטרקציות וחופי ים ברחבי מדינת ישראל". בוחבוט מדווח כי למעלה מ-22 אלף ילדים פלסטינים נטלו חלק ביוזמה השנה. נזכיר שלאחרונה הבריחו כמה נשים ישראליות ילדים פלסטינים לימי כיף בישראל, בלא "היתר טיולים".

במערומים

במדורו "חשאי" שמתפרסם בחלק ב' של "הארץ" כותב הבוקר יוסי מלמן על הבלוג של ריצ'רד סילברסטיין, שחושף ברשת את המידע שבישראל מושתק. "הבלוג של סילברסטיין חשוב כי הוא מציג את מערכת הביטחון והמשפט במערומיה", כותב מלמן. "היא משתמשת בכלים של המאה העשרים כדי להגן על סודות שהם לא ממש סודות בעידן הטכנולוגי של המאה ה-21".

ועוד במדור של מלמן, התייחסות יוצאת דופן, מעין תגובה מקדימה, לראיון שקיים רונן ברגמן עם יהודה גיל, סוכן מוסד לשעבר. הראיון, שיתפרסם מחר במוסף "7 ימים" של "ידיעות אחרונות", הובלט בשבוע האחרון כשקודם מעל שער "ידיעות אחרונות" כבר ביום שלישי האחרון, וכשקודם על-ידי ברגמן עצמו אתמול בתוכנית שהוא מנחה, "ערב חדש".

מלמן מספר כי לפני כשנה נפגש עם גיל ושמע ממנו פחות או יותר את מה שברגמן צפוי לפרסם מחר בראיון: כי ראש המוסד בזמנו דני יתום, "תפר לו תיק".

"גיל הוא איש רב חן, שקל להשתכנע מהמעשיות שלו", מציין מלמן. "עובדה שהצליח במשך 23 שנים לשטות בדורות של קציני מודיעין מיומנים מהמוסד ומאמ"ן. לאחר בדיקות עומק השתכנעתי כי גיל ניסה להפילני ברשתו. הראיון עימו נגנז". בהמשך הטור מלמן כותב: "האמת, כפי שמצאו בודקים של המוסד ואמ"ן, חוקרים של המשטרה ובית-המשפט, שונה מהגרסה של גיל".

נכון לעכשיו, טרם פרסום הראיון של ברגמן, קשה לקבוע אם מלמן מספק לקוראיו אזהרה בעלת משקל או הערה ממניעים אישיים. מן הסתם יהיה קשה לקבוע זאת גם מחר, לאחר שהראיון יתפרסם במלואו.

ענייני תקשורת

רז שכניק מדווח ב"ידיעות אחרונות" כי שירה מרגלית, בועז בן-ציון ואבי ניר, שהותקפו על-ידי שליחיו של דודו טופז, יצאו אתמול במכתב משותף המגנה את אירועי הזיכרון לבדרן. במדור הדעות של "ידיעות אחרונות" מצטרף אליהם רונן ברגמן.

במדור חדשות החוץ של "הארץ" מתפרסם דיווח מתורגם מה"ניו-יורק טיימס" [סימון רומרו], על החלטה של נשיא ונצואלה הוגו צ'אבס לאסור על פרסום תצלומי אלימות בעיתונות, זאת לאחר שעיתון עצמאי פירסם תצלום מצמרר של עשרות גופות נרצחים. במדינה, מצוין בראש הדיווח, מספר נרצחים גבוה יותר מאשר בעיראק.

עוד מדווח באותו מדור כי אתר האינטרנט ויקיליקס חשף מסמך סודי נוסף, הפעם של ה-CIA, וזאת חרף איומים נגדו מצד הממשל האמריקאי.

במדור הדעות של "ידיעות אחרונות" כותב יֶרוּן אקרמנס על קוני מוס, ראש תא הכתבים הזרים, שמת השבוע וייקבר היום באמסטרדם. "לצאת עם קוני באמסטרדם היה דבר אגדי", כותב אקרמנס, "ראיתי אותו נכנס לפאב כמעט ריק, פורש את זרועותיו וצועק: 'שלום לכולם, קוני מוס כאן!'. והמקום היה מתמלא במהירות".

בחלק ב' של "הארץ" מתפרסם ראיון קצר [נטשה מוזגוביה] עם אבנר כהן, בטרם צאתו של ספר חדש פרי עטו בשם "העסקה הישראלית עם הפצצה". כהן טוען  שיש לנטוש את מדיניות העמימות הגרעינית. בתשובה לשאלה "איך אתה רואה את תסריט ה'יציאה מהארון הגרעיני'?" הוא משיב, בין היתר, כי "לצנזורה יש תפקיד מאוד מרכזי באכיפת מדיניות העמימות. כל זמן שיש צנזורה, מאוד קשה לשנות עמימות. אם היא לא תהיה קיימת יותר, עיתונאים ישראלים יוכלו לכתוב על זה באופן פתוח יותר".

עופר מתן מראיין ב"העיר – תל-אביב" את גיא מרוז לרגל עליית ההצגה החדשה שכתב, "שבת שחורה". ההצגה עוסקת בעיתונות, ולמרוז יש הרבה מה לומר בנושא: "כשאני מדבר על השחיתות בתקשורת הישראלית, אני לא מדבר על שחיתות רגילה [...] אין לתאר עד כמה הכל מגעיל".

מרוז מעיד על עצמו כי הוא בכלל אינו עיתונאי, ומדבר על הנטייה שלו להשיב מלחמה קשה ופוגענית כלפי מי שלדעתו ביקר אותו באופן לא הוגן. הוא מגלה גם שביקש מאתר nrgמעריב את כתובת ה-IP של טוקבקיסט שכותב בתגובות לטור שלו כי היכה את אשתו הקודמת. לדבריו, האתר סירב למסור לו את הכתובת. "יש צו משפטי שאוסר עליהם לעשות את זה", אומר מרוז.

במדור הרכילות של "העיר" משוחחת הכותבת המכונה "נערה רכלנית" עם כוכבי סדרת הטלוויזיה החדשה "מחוברים", המתבססת על תיעוד עצמי ממושך. בין היתר מתקיימת שיחה עם שי גולדן, עורך מוסף "הארץ", המשתתף בסדרה. בתשובה על השאלה "אתה רוצה להיות מפורסם?" עונה גולדן: "לא", ובהמשך, לאחר שהוא מציין כי מדובר בסוג של אוקסימורון, הוא אומר: "אין דבר שאני שונא יותר מאנשים שמסתכלים עלי. זה פשוט מוציא אותי מדעתי". הכותבת מציינת כי "במהלך ראיון לכלי תקשורת אחר [...] הוא [גולדן] מצלם את עצמו מתראיין".

ב"דה-מרקר ויק" מתפרסם ראיון שערכו עידו באום ומיכל רמתי עם לינדה גרינהאוס, עיתונאית אמריקאית שסיקרה במשך שלושה עשורים את בית-המשפט העליון בארה"ב עבור ה"ניו-יורק טיימס".

במוסף "סופשבוע" של "מעריב" מתפרסם הבוקר פרק מתוך ספר חדש מאת יעקב נמרודי, "ימי טהרן" (ספריית-מעריב).