ועדת המדרוג מצטרפת להתנגדויות הרבות לתזכיר חוק התקשורת של שר התקשורת ד"ר שלמה קרעי. הוועדה היא הגוף הרשמי המודד את הרייטינג בישראל, לפיו נקבעים תעריפי הפרסום.

הוועדה הגישה מסמך בן תשעה עמודים, בשם החברות בוועדה: קשת (ערוץ 12), רשת (ערוץ 13), תאגיד השידור (ערוץ 11), ערוץ 9, הלא טי.וי, ערוץ 24, איגוד חברות הפרסום (המאגד, לפי הוועדה, כ-30 משרדי פרסום המרכזים כ-80% מהפעילות בשוק) ואיגוד השיווק הישראלי. למסמך מצורפות חוות דעת קצרות של פרופ' צבי גילולה, היועץ הסטטיסטי של הוועדה, והוא חתום בידי מנכ"ל הוועדה רוני ארן.

חברה נוספת בוועדת המדרוג, שפרשה ממנה והצטרפה אליה שוב לאחרונה, היא חברת "ערוץ יהודי ישראלי בע"מ", המפעילה את ערוץ 14. הערוץ, המשדר דרך קבע תעמולה ממשלתית וסומן כאחד הנהנים העיקריים מחוק קרעי, אינו נכלל ברשימת החברות מטעמן מוגש מסמך ההתנגדות של ועדת המדרוג. עובדה זו, יש לציין, מובלעת ואינה מודגשת במסמך. בערוץ 14 טרם הגיבו לדברים.

מטבע הדברים, ההתנגדות של ועדת המדרוג לחוק קרעי מתרכזת כולה בכוונה להשתלטות ממשלתית על מדידת הרייטינג, ולמעשה, ביטולו והחלפתו בפרסום "נתוני אמת" שהגופים המשדרים יידרשו להעביר למשרד התקשורת. בקצרה, טוענת ועדת המדרוג כי התוכנית של קרעי הינה גם אנטי-דמוקרטית וגם בלתי אפשרית מבחינה טכנית, תפגע אנושות בהתנהלות השוק ותהרוס את התחרות.

"ערוצי טלוויזיה אשר ישדרו תכנים אשר יעלו בקנה אחד עם עמדת הממשלה, יזכו לפרסום נתוני צפייה מיטיבים, ולהיפך. [...] יכולת השפעה מכרעת על נתוני הצפייה כמוה כהתערבות ישירה בתכנים המשודרים בערוצים השונים"

בוועדה מציינים כי ועדת פולקמן, הוועדה המקצועית האחרונה שעסקה באסדרת תחום התקשורת (ושעל המלצותיה מבוסס חוק התקשורת שהגיש שר התקשורת הקודם, יועז הנדל - החוק שעליו מתבסס ברובו החוק של קרעי), לא כללה כל המלצה בנוגע למדרוג (אחרי שבחנה את הנושא), וכי במרכז המחקר והמידע של הכנסת מצאו כי המדידה בישראל "עומדת בשורה אחת עם שאר המדינות בעולם המערבי".

למעשה, מציינים במסמך הוועדה, גם מסמך ה-RIA של קרעי עצמו (המסמך המסביר את השפעות החקיקה המוצעת), כלל אינו מזכיר את נושא המדרוג.

"העובדה כי לא קיימת הצדקה של ממש למעורבות הממשלתית המוצעת בתחום נתוני הצפייה, מעלה חשש כי מטרות התזכיר בתחום זה הן אחרות - השתלטות ממשלתית על נתוני הצפייה", נכתב במסמך הוועדה, שבהמשך קובעת במפורש: "המשמעות היא הלאמה של נתוני הצפייה בגופים פרטיים, אשר יישלט לחלוטין על ידי המועצה ושר התקשורת". בוועדה מעלים את החשש לפיו "ערוצי טלוויזיה אשר ישדרו תכנים אשר יעלו בקנה אחד עם עמדת הממשלה, יזכו לפרסום נתוני צפייה מיטיבים, ולהיפך. [...] יכולת השפעה מכרעת על נתוני הצפייה כמוה כהתערבות ישירה בתכנים המשודרים בערוצים השונים".

ההצעה של קרעי לשינוי שיטת המדידה לא רק אנטי-דמוקרטית, טוענים בוועדת המדרוג, היא גם הרסנית מבחינה כלכלית: "אין כל מדינה בעולם המערבי בה הממשלה עוסקת במדידה ופרסום של נתוני הצפייה", נכתב במסמך הוועדה, "גם במדינות המתאפיינות בדמוקרטיה רעועה, נתוני הצפייה מופקים על ידי חברות מקצועיות שזה עיסוקן, בדרך כלל באמצעות ועדה המורכבת מנציגי התעשייה, ולא על ידי הממשלה.

בנימין נתניהו, ולדימיר פוטין ושרה נתניהו (צילום: חיים צח, לע"מ)

בנימין נתניהו, ולדימיר פוטין ושרה נתניהו (צילום: חיים צח, לע"מ)

"אימוץ האסדרה המוצעת בתזכיר בכל הנוגע לנתוני הצפייה צפוי להפוך את ישראל למדינה היחידה בעולם (לבד מרוסיה) בה קיימת שליטה ממשלתית באיסוף נתוני הצפייה וחשוב מכך, על פרסומם. התערבות זו צפויה להביא לשיבוש כללי, לעוות את נתוני האמת, לטשטש את הגבול בין המקצועי לפוליטי, ליצור מציאות אלטרנטיבית, לאפשר 'הנדוס התודעה' ולהביא לפגיעה קשה בערוצים מבוססי הכנסות מפרסום ובחופש הביטוי. בכך משרד התקשורת צפוי לחרב במו ידיו את התחרות בתחום הטלוויזיה בישראל.

"התערבות במדידת הרייטינג ו'טיפול' בו על ידי הממשלה תפגע בעצמאות המדידה, בשקיפות הנתונים ובאמון שניתן כיום על ידי מפרסמים מבית ומחוץ, לנתוני הפרסום בישראל".

"המנגנון המוצע מתעלם לחלוטין מן האוכלוסיה הערבית"

לבסוף, טוענים בוועדה למדרוג, ההצעה של קרעי היא גם חסרת פשר ולא ישימה מבחינה מעשית. אין בנמצא "נתוני אמת" אלא רק "נתונים גולמיים", משום שאין דרך לדעת את מספר הצופים בתוכנית באמצעות הממיר או מכשיר אחר, או אם ישנם בכלל צופים. לגבי האוכלוסיה הערבית, שם מרבית הצפייה מתבצעת באמצעות צלחות לוויין, אין גם נתונים גולמיים - "דהיינו, המנגנון המוצע מתעלם לחלוטין מן האוכלוסיה הערבית".

בנוסף, עיבוד הנתונים הגולמיים הינו בפני עצמו "אתגר מדעי סטטיסטי", כפי שכותב פרופ' גילולה בחוות הדעת המצורפת, בין השאר משום שאין זהות בין הנתונים הנאספים ממקורות שונים, ומחייב ממילא שימוש בפאנל מקצועי דוגמת זה שבשימוש הוועדה למדרוג.

"כל יומרה לבצע הליך כזה באופן עצמאי, קל וחומר לצרף נתונים גולמיים של הפלטפורמות ולהציגם כנתוני צפייה, הינו פסול ויעורר ביקורת, שלא לומר לעג בקהילה המדעית", מסכמת חוות הדעת.

*  *  *

להורדת הקובץ (PDF, 65KB)

להורדת הקובץ (PDF, 72KB)

להורדת הקובץ (XLSX, 23KB)