פעיל הליכוד ואחד מתומכיו הבולטים של ראש הממשלה בנימין נתניהו, איציק זרקא, חויב לפצות את פעיל ימינה יוסי אזרחי, אחרי שנמצא כי פרסם עליו לשון הרע בחמשה פרסומים שונים. עם זאת, בית-המשפט קבע כי לאור העובדה שזרקא התבטא נגד אזרחי "מתוך כעס ועלבון", ולאור בקשת סליחה שלו מאזרחי, יעמוד הפיצוי על סך 10,000 שקלים בלבד, ועוד 5,000 שקל הוצאות משפט.

זרקא ידוע בהתבטאויותיו הקיצוניות ורק לפני חודש טען נתניהו כי הורה לסלקו מהליכוד, אחרי שאמר בין היתר למפגינים נגד ההפיכה המשטרית: "אשכנזים שרמוטות [...] גאה על שישה מיליון שנשרפו, שאלוהים ייקח עוד עשרה מיליון אמן".

הרקע לתביעת הדיבה היא פעילותו של זרקא בתקופת הממשלה הקודמת בהפגנות הימין נגד ח"כ עידית סילמן ממפלגת ימינה, בניסיון להפעיל עליה לחץ לעזוב את הקואליציה של נפתלי בנט ויאיר לפיד, לפזר את הכנסת ולהפיל את הממשלה.

בספטמבר 2021 הגיע זרקא יחד עם רעייתו חני ופעילים נוספים, להפגין בעיר חריש מול סוכתו של יוסי אזרחי, שכיהן אז כראש מטה מפלגת ימינה בעיר, משום שח"כ סילמן נועדה להגיע למקום. אחרי שחני זרקא ומפגינים נוספים נכנסו לחצר הבניין של אזרחי, צילמו וצעקו, רץ אזרחי לעבר זרקא, דחף אותה ובהמשך פנה לבית-המשפט וקיבל צו למניעת הטרדה מאיימת נגד זרקא ורעייתו.

פעיל הליכוד איציק זרקא עם חברת הכנסת עידית סילמן, 13.6.22 (צילום: אוליבייה פיטוסי)

פעיל הליכוד איציק זרקא עם חברת הכנסת עידית סילמן, 13.6.22 (צילום: אוליבייה פיטוסי)

למחרת הוצאת הצו שבו זרקא ואנשים נוספים לסביבת ביתו של אזרחי, ובמהלך ההפגנה שידר זרקא בפייסבוק את עצמו כשהוא אומר בין היתר "יש לכם פה עבריין זהירות" וכן "יש לנו כאן חבורה של פושעים, מאפיה, יש פה ששופט נותן לו אישור להרחיק אותי 200 מטר".

כמה ימים אחר כך פרסם זרקא סרטון נוסף שבו אמר על אזרחי, בין היתר, כי הוא אדם "מה זה מגעיל" שצריך "טיפול פסיכיאטרי". כעבור יומיים, בשני סרטונים נפרדים, שב וכינה זרקא את אזרחי "עבריין" וטען כי הוא "אלים ומסוכן לציבור" וכן "שברת יד לאשתי". במקביל פרסם באותו יום זרקא תצלום של אזרחי ועליו בין היתר הכיתוב "יוסי אזרחי האלים" וכן תצלום של אזרחי ועליו בין היתר הכיתוב "גבר ששובר יד לאשה אפס אפסים".

לא שבר, לא עבריין, לא אלים

אזרחי טען כי כל אחד מארבעת הסרטונים ושני התצלומים שפרסם זרקא מהווים לשון הרע כלפיו ודרש, באמצעות עו"ד רועי טיבי, פיצוי בסך 400 אלף שקלים. זרקא, שתחילה ייצג את עצמו ובהמשך יוצג באמצעות עו"ד שלמה פרץ, טען כי בהפגנה הראשונה תקף אזרחי את רעייתו וכי דבריו חוסים תחת הגנות אמת דיברתי ותום הלב.

השופטת רויטל באום קובעת כי בניגוד לטענות זרקא, אזרחי לא פעל באלימות המתקרבת למה שנטען ואף לא נגרם כל שבר לידה של רעייתו (כפי שנקבע בהליך נפרד של הוצאת צו מניעת הטרדה), וממילא הגברת זרקא נדחפה בעיקר על ידי שוטרת שהיתה במקום ולא על ידי אזרחי.

בבואה לבחון את הפרסומים מצאה השופטת כי בפרסום הראשון, שבו כינה זרקא את אזרחי "עבריין" ו"פושע", אכן פרסם עליו לשון הרע ואינו זכאי להגנות הקבועות בחוק. בפרסום השני, שבו כינה את אזרחי "מגעיל" ו"דוחה" ו"אתה זקוק לטיפול פסיכיאטרי", הביע זרקא את דעתו ולכן הוא זכאי להגנת תום הלב.

הפרסום השלישי, שבו שוב כינה את אזרחי "עבריין", אף הוא לשון הרע שאינה חוסה תחת ההגנות בחוק. בפרסום הרביעי, שגם בו כינה את אזרחי "עבריין" וטען כי "שברת יד לאשתי", שוב פרסם זרקא לשון הרע כלפי אזרחי ואינו זכאי להגנות הקבועות בחוק. בפרסומים החמישי והשישי, שוב חרג זרקא מתחום הבעת הדעה כשקבע עובדתית כי אזרחי "אלים" והינו מי "שמרים יד על אשה".

מקום של כעס ועלבון

אחרי שנקבע כי בחמישה פרסומים שונים פרסם זרקא לשון הרע על אזרחי ואינו זכאי להגנות הקבועות בחוק פנתה השופטת באום לפסוק את הפיצוי הראוי. בבואה לעשות כן התחשבה בעובדה כי בדיון הראשון שנערך בפניה לחץ זרקא את ידו של אזרחי וביקש ממנו סליחה על הפגיעה, וכן כי הסביר ש"אמרתי עבריין וזה נפלט לי".

"בהתחשב במכלול הנסיבות בתיק שלפניי, בכללן חומרת הפגיעה ונסיבותיה, האמירות הקשות ושימושו החוזר ונשנה של הנתבע בהן, הניסוח הבוטה בו נקט הנתבע, הפלטפורמה בה נעשו הפרסומים אל מול ההקשר הציבורי והפוליטי בו נעשו, פרק הזמן בו נעשו הפרסומים, זהות הצדדים, אמירת הדברים ע"י הנתבע ממקום של כעס ועלבון שחש נוכח התנהלותו הנטענת של התובע, הבנתו של הנתבע, עוד בישיבת קדם המשפט שהתקיימה בתיק את חומרת הדברים ובקשת הסליחה שלו מהתובע בגין הפגיעה [...] מצאתי לפסוק לטובת התובע פיצוי, אך בסכום פחות משמעותית מהסכום שנתבע על ידו", כתבה השופטת בפסק הדין (ההדגשות במקור).

השופטת באום חייבה את זרקא לפצות את אזרחי ב-2,000 שקלים בלבד בגין כל אחד מהפרסומים המשמיצים, ובסך הכל 10,000 שקלים. על כך הוסיפה הוצאות בסך 1,500 שקלים ושכר-טרחת עו"ד בסך 3,500 שקלים נוספים ובסך הכל 15 אלף שקלים.

17987-04-22