עו"ד יוסף בנקל, הנאמן לנכסי אליעזר פישמן, מתנגד נחרצות לבקשתו לפטור אותו מהמשך תשלומים לקופת פשיטת הרגל. לדבריו, בקשתו של פישמן "מחוצפת" ורעייתו טובה פישמן "מתנערת מחובתה החוקית והמוסרית לתמוך בבעלה, פושט הרגל".

לפני כשש שנים הוכרז פישמן כפושט רגל, אחרי שהיקף החובות שלו הגיע לכדי כ-4 מיליארד שקל. תחקיר "העין השביעית" מ-2017 חשף כיצד במקביל לגלגול החוב לאורך שנים, העיתון הכלכלי של פישמן העניק סיקור מחניף ומגונן לבנקים ולעומדים בראשם, במיוחד לבנק הפועלים ולבנק לאומי להם חב פישמן את חלק הארי מן החוב.

לפני כשלוש שנים נחתם הסדר חוב שנוי במחלוקת בין פישמן לבין הבנקים ורשות המסים, שוויתרו על כ-70% מהחוב במה שתואר כפשיטת הרגל הגדולה בהיסטוריה של מדינת ישראל. במסגרת ההסדר, שנחשף ע"י כתב "גלובס" אבישי גרינצייג, "נמחקו" כ-2.7 מיליארד שקל מן החוב בעוד בני משפחתו של פישמן השאירו בידיהם כרבע מיליארד שקל.

לאחרונה פנה פישמן לבית-המשפט בתיק פשיטת הרגל שלו וטען כי "התדרדר מצבו הרפואי" עד כדי כך שרעייתו, טובה פישמן, מונתה לאפוטרופוסית שלו. עוד טען פישמן, באמצעות עורכי-הדין שלום גולדבלט ורהב עין-דר, כי אין לו כיום שום מקור הכנסה, למעט גמלת ביטוח לאומי ולפיכך מן הראוי לאפשר לו "להזדקן בכבוד". מלבד הפסקת העברת התשלומים לקופת פשיטת הרגל ביקש פישמן להורות לחברת הראל להעביר לידיו כ-250 אלף שקלים שהצטברו בקופת פיצויים על שמו.

"מדובר בבקשה מחוצפת, לא פחות, שהוגשה על ידי אשת החייב, אשר איננה מסתפקת בנכסים בהיקף של כ-100 מיליון שקל אותם קיבלה מבעלה, ונותרו בידיה בהסכמת נושיו, [...] וכעת היא מתנערת מחובתה החוקית והמוסרית לתמוך בבעלה, פושט הרגל", טוען בתגובה עו"ד בנקל.

לפי תגובתו, בשנים האחרונות כבר מימשה טובה פישמן כ-60 מיליון שקלים מהנכסים שהעביר לה בן-זוגה במהלך השנים, כולל למעלה מ-14.5 מיליון שקלים ממכירת הווילה שלהם בסביון ו-45 מיליון שקלים מחלקה בדיבידנדים בשנים 2021-22 בחברת א.ט. אחזקות קירור בע"מ. בנוסף היא עתידה לקבל עוד מיליוני שקלים מקופת חברה זו ועוד כ-1.5 מיליון יורו מכירת דירתם של בני-הזוג בברלין.

"יובהר, גם אם נפחית את הסכומים ששילמה אשת החייב מכח הסדר הגישור לקופת פשיטת הרגל, ואת הסכום ששולם לרכישת הפנטהאוז החדש בו היא מתגוררת כיום יחד עם החייב, עדיין נותר בידיה סכום פנטסטי של עשרות רבות של מיליוני שקלים, רק מהמקורות הנ''ל", כותב עו"ד בנקל.

"נזכיר, כי אין המדובר בענייננו בחייב קשה יום שהוא ומשפחתו נותרו חסרי כל עקב טעויות עסקיות שביצע בתום לב", מוסיף הנאמן, "לא רק שאשתו נהנתה ונהנית מהסדר הגישור אלא גם שלושת ילדיהם זכו, יחדיו, במסגרת אותו הסדר לשמור על נכסים בהיקף של מאות מיליוני שקל, לא פחות. הם מחזיקים יחדיו ב-50% מקבוצת פישמן רשתות, השווה, לבדה, מאות רבות של מיליוני שקל, בנוסף לכך שהם שולטים ברשת הום סנטר, וברשות כל אחד מהם בית מידות בסביון, בשווי עשרות מיליוני שקל ועוד ועוד".

כל זאת, מדגיש הנאמן, שעה שחובותיו המצטברים של פישמן לנושאיו עולים עדיין, גם כיום, לאחר שנים של מימושים, על מיליארד וחמש מאות מיליון שקל.

עוד טוען בנקל כי פישמן החליט על דעת עצמו להפחית לפני כחמש שנים את הסכום החודשי שהוא מעביר לקופת פשיטת הרגל, ועל כן דורש בנקל לחייב את פישמן להעביר לאלתר את ההפרש, בסך 186 אלף שקל.

"אין מחלוקת כי אין מדובר בחייב מן השורה, אלא בחייב מתוחכם", מזכיר עו"ד בנקל, "שכפי שנקבע על ידי בית המשפט האנגלי, פעל עם בני משפחתו ואחרים להסתרת נכסיו, אשר מותיר אחריו מצד אחד חובות עתק, לאחר שבמשך עשרות שנים ניהל עסקיו בצורה ממונפת, תוך ביצוע, בין היתר, של הימורים מזדמנים על שערי חליפין, ומצד שני משפחה מבוססת ואמידה עתירה בנכסים.

"עוד אין חולק כי בשונה מחייבים שבאמת לא שפר עליהם גורלם, אשר אין להם באמת ובתמים כל אפשרות להסתייע במי מבני משפחתם, כספים אלו אינם נדרשים כלל לבני משפחת פישמן לא למחייתם ולא בכלל, ולאחר ששנים קיבלו הטבות ונכסים מהחייב מן הראוי שידאגו לו כעת, וברור שיש להם כל המשאבים לעשות כן".

3642-08-16