אליעזר פישמן (80), לשעבר מאנשי העסקים המשפיעים בישראל והבעלים של העיתון הכלכלי "גלובס", מבקש מבית-המשפט לסיים את הליכי פשיטת הרגל שלו בשל מצבו הבריאותי.

לפני כשש שנים הוכרז פישמן כפושט רגל, אחרי שהיקף החובות שלו הגיע לכדי כ-4 מיליארד שקל. תחקיר "העין השביעית" מ-2017 חשף כיצד במקביל לגלגול החוב לאורך שנים, העיתון הכלכלי של פישמן העניק סיקור מחניף ומגונן לבנקים ולעומדים בראשם, במיוחד לבנק הפועלים ולבנק לאומי להם חב פישמן את חלק הארי מן החוב.

לפני כשלוש שנים נחתם הסדר חוב שנוי במחלוקת בין פישמן לבין הבנקים ורשות המסים, שוויתרו על כ-70% מהחוב במה שתואר כפשיטת הרגל הגדולה בהיסטוריה של מדינת ישראל. במסגרת ההסדר, שנחשף ע"י כתב "גלובס" אבישי גרינצייג, "נמחקו" כ-2.7 מיליארד שקל מן החוב בעוד בני משפחתו של פישמן השאירו בידיהם כרבע מיליארד שקל.

הנאמן על נכסי פישמן, עו"ד יוסף בנקל, כתב על ההסדר כי הוא "בלתי ראוי, בלתי סביר בעליל ובעיקר בלתי מידתי, שיש לדחותו, וזאת בראש ובראשונה בשל העובדה כי כנגד קבלת פטור מלא וגורף מפני תביעות הנאמן [...] בהיקף מצטבר של למעלה ממיליארד שקל, מציעים בני משפחת החייב להעמיד לקופת פשיטת הרגל 'תרומה' בסכום מגוחך, הקרוב לאפס".

לאחרונה פנה פישמן לבית-המשפט בתיק פשיטת הרגל שלו וטען כי "התדרדר מצבו הרפואי". לפי הבקשה, לפני שבועות אחרים מונתה רעייתו, טובה פישמן, לאפוטרופוסית שלו. עוד נטען בבקשה כי לפישמן אין כיום שום מקור הכנסה, למעט גמלת ביטוח לאומי המשולמת לחשבון בנק שברשות הנאמן על נכסיו, עו"ד יוסף בנקל.

"למבקש אין שום מקור פרנסה, אין לו שום יכולת פירעון, ומצבו הבריאותי הנו כזה שברור שלא יהיה לו שום מקור פרנסה גם בעתיד", נטען בבקשה. לפיכך, טוען פישמן, יש לתת לו צו הפטר ולאפשר לו "להזדקן בכבוד". הבקשה הוגשה באמצעות עורכי-הדין שלום גולדבלט ורהב עין-דר.

במקביל הגיש פישמן בקשה לבית-המשפט להורות לביטוח לאומי להעביר את קצבת הזקנה שלו לחשבון של רעייתו. עוד מתבקש ביהמ"ש להורות לחברת הראל להעביר לחשבונה כספי פיצויים שנצברו לזכותו.

בבקשה זו מצוין כי בשנים האחרונות, מאז יצא צו כינוס נגדו, העביר פישמן כ-710 אלף שקלים לקופת הנאמן בתשלומים חודשיים מהכנסותיו. תחילה בתשלום חודשי של 15 אלף שקלים, בהמשך בתשלום חודשי בסך 10,000 שקלים ובהמשך בתשלום חודשי בסך 7,500 שקלים, שכשני שליש ממנו הגיע מהכנסותיו של פישמן מחברת השקעות-כדאיות, הכנסות שעמדו על כ-12 אלף שקל נטו בחודש.

בדצמבר 2022 ניתן צו פירוק לחברת השקעות-כדאיות ובתחילת השנה הנוכחית חדל פישמן לקבל תשלום חודשי מהחברה. כיום, לדבריו, הכנסותיו מסתכמות ב-2,400 שקלים שהוא מקבל כקצבה מהביטוח הלאומי. לפיכך מתבקש ביהמ"ש להורות על תשלום גמלת הביטוח הלאומי לפישמן והפסקת העברת הסכום לקופת הנאמן.

בנוסף מבקש פישמן להעביר לידיו את כספי הפיצויים שנצברו בגין עבודתו בחברת השקעות-כלכליות, כ-250 אלף שקלים, בטענה כי הסכום "ישמש לתשלום הוצאותיו השוטפות" ויאפשר לו "להזדקן בכבוד מבלי להטיל נטל כלכלי על רעייתו אשר משלמת את תרומתה לנושים בהתאם להסדר הגישור".

3642-08-16