החקיקה לביטול עילת הסבירות במסגרת המהפכה המשפטית חזרה לשולחן הכנסת ועומדת לפי שעה בראש סדר העדיפויות של הממשלה. השבוע ניסו בכנסת לצייר תמונה של ישראל לאחר צמצום עילת הסבירות: איך אנחנו האזרחים נרגיש את השינוי? מי יוכל להתמנות לתפקידים הרגישים ביותר, ולחילופין, מי עלולה להיות מודחת מתפקידה? אפרת אביבי עקבה אחר הדיון, שלא מעט תשובות מדאיגות עלו במהלכו.

זה זמן רב שמשרדי הממשלה והשרים מזלזלים באופן מופגן בעבודת הכנסת ופוגעים בעבודתה כגוף המפקח על הרשות המבצעת. הייעוץ המשפטי כמו גם ח"כים מימין ומשמאל הביעו את התסכול שלהם מההחלשה העקבית של הרשות המחוקקת. כעת, בכנסת ישקלו להטיל לראשונה סנקציות על משרדי ממשלה שלא ישתפו פעולה ולא ימסרו מידע רלוונטי אותו מבקשים חברי הכנסת ומרכז המחקר והמידע של הכנסת.

יעל געתון היתה בבית המשפט המחוזי בחיפה השבוע כשעמותת "אזרחים למען הסביבה" ניסתה לקשור בין השכנות למפעל "נשר" החיפאי, לזיהום כבד שעלול אף עשורים מאוחר יותר לגרום לתחלואה קשה בסרטן. הדיון התקיים במסגרת הליך מקדים שיכריע אם תיפתח תביעה ייצוגית תקדימית בשם תושבי האזור נגד מפעלי מפרץ חיפה. מנגד עמדה סוללת עורכי דין שהתייצבה מאחורי סמנכ"ל איכות הסביבה של "נשר".

וגם, בזכות בדיקת "שקוף", שגילתה את המקור למה שנראה בטעות כמו ירידה הדרמטית במספר שריפות הפסולת - המשרד להגנת הסביבה יבחן מחדש את אופן איסוף הנתונים ופרסום הדו"ח בדבר פליטת מזהמים.