שתי עובדות של העיתון "בראשית" הגישו נגדו תביעה לבית-הדין האזורי לעבודה בטענה להלנת שכר. בעיתון, מנגד, הגישו בתגובה תביעת לשון הרע נגד שתי העובדות בטענה כי הללו, יחד עם העורך האחראי לשעבר ואישה נוספת, ניסו לסחוט את העיתון ובדו לשם כך את טענותיהן.

עיתון בראשית נוסד לפני כשנה על רקע אי שביעות רצון של מקימיו מהאופן שבו התקשורת בישראל סיקרה את מגיפת הקורונה, את הטיפול הממשלתי במגיפה בכלל ואת חיסוני הקורונה בפרט. תחילה יצא לאור העיתון, בעריכת גבי ניצן, כשבועון מודפס והחל מחודש פברואר האחרון הפך לירחון. אז גם הוגשו שתי התביעות נגדו.

בתחילת דרכו העורך האחראי של "בראשית" היה ממי גולן, אולם כבר כחודשיים אחרי צאת הגיליון הראשון עזב את העיתון. באותה תקופה של כחודשיים עבדו במחלקת שירות הלקוחות של העיתון יעל יזרעאלי ומונה ניר-גלעד. כעת הן דורשות פיצוי בגובה כ-37 אלף שקלים וכ-47 אלף שקלים בהתאמה, בגין הלנת שכר. לפי התביעות שלהן, שהוגשו בנפרד אך במקביל, במשך 38 שבועות הן עבדו ולא קיבלו את השכר שמגיע להן.

ניר-גלעד צירפה לתביעתה תכתובת עם עו"ד אירית ינקוביץ, היועצת המשפטית והמו"לית של "בראשית". בתכתובת, מחודש מאי 2022, מודיעה ניר-גלעד על עזיבתה את העיתון לאלתר ודורשת את השכר שעליו לדבריה הוסכם עמה. תכתובת דומה צורפה לתביעה של יזרעאלי.

ב"בראשית" מכחישים

חברת עיתון בראשית בע"מ, המוציאה לאור את העיתון, טענה בתגובה כי התביעות הן "סוף מעשה לניסיון סחיטת כספים העומד לכאורה ברף הפלילי". לטענת העיתון, כפי שהוגשה באמצעות עו"ד אירית ינקוביץ, כל הפעילים שהוציאו לאור את העיתון, שמוגדר בכתב ההגנה "מיזם חברתי", התחייבו בתחילת הדרך לפעול בו במשך חודש עד שלושה חודשים ללא שכר. לפיכך, כך נטען, לא התקיימו כלל יחסי עובד-מעביד עם התובעות.

לפי העיתון, ניר-גלעד ויזרעלי חברו לממי גולן ולכנרת וולאך ו"פעלו בתיאום מלא ובמשותף על מנת לסחוט סכומי כסף מהמיזם ומהח"מ [עו"ד ינקוביץ] אישית אשר במשך שנה רבים מאד פועלים בו בהתנדבות מלאה".

עוד טוענים בעיתון כי "הארבעה בדו טענות הלנת שכר, איימו באמצעות ממי גולן על הנתבע [עיתון 'בראשית, א"פ] ועל הח"מ כי אם לא יקבלו 100,000 ש"ח מהנתבע, יחבלו במיזם ויכפישו את שם הנתבע ושמה של הח"מ בציבור. ומשהנתבע סרב להיכנע לסחיטה ומשדרישותיהם נדחו, המתינו לפרויקט גיוס המונים של הנתבע, ויצאו במסע הכפשה כוזב וזדוני כנגד הנתבע וכנגד הח"מ".

בעיתון טוענים כי בחודש אפריל 2022 פנה גולן לעו"ד ינקוביץ וביקש ממנה להעביר לניר-גלעד, ליזרעאלי ולוולאך סכומי כסף על חשבון שכרן העתידי וזאת לאור מצבן הכלכלי. ניר-גלעד קיבלה סכום של 9,000 שקלים ויזרעאלי סכום של 8,000 שקלים ובהמשך עוד 7,500 שקלים. עם זאת, בעיתון מבהירים כי לא היתה זו "משכורת" וכי הסכומים הועברו בעת שינקוביץ סעדה את אביה בימיו האחרונים ועל כן פעלה מרחוק ומבלי שתשומת לבה מוקדשת לסוגיה.

העיתון מאשים את גולן בהובלת מסע בזבוזים במהלך החודשיים שבהן היה העורך האחראי, שלפי העיתון הסב לו נזק של מעל חצי מיליון שקלים, כולל חוב בסך 120 אלף שקלים לגרפיקאי, חוב בסך 150 אלף שקלים לדפוס, חוב בסך 80 אלף שקלים לדואר שליחים וחוב למע"מ בסך 80 אלף שקלים נוספים.

הגיליון הראשון של "בראשית"

הגיליון הראשון של "בראשית"

"ההתחייבויות הללו נוצרו עת 4 הסחטנים פעלו בשם הנתבע [עיתון בראשית] כאשר, כאמור, היחידה שהייתה מוסמכת להתחייב בשם הנתבע היא הח"מ [עו"ד ינקוביץ]", נטען בשם העיתון. "ההתחייבויות הללו נוצרו ע"י ממי גולן, שהתחזה כבעל סמכות להתחייב בשם העיתון, כאשר הוא, למשל, שולח גיליון שנמכר בסכום של כ-15 ש"ח, בדואר שליחים שעלותו 25 ש"ח + מע"מ. ממי גולן פעל בתוך וואקום שכן, כאמור, הח"מ, היחידה המוסמכת ליצור התחייבויות כספיות לנתבע, אחזה בידיו של אביה הגוסס בימי חייו האחרונים".

לפי כתבי הטענות של העיתון, לאחר מות אביה התוודעה עו"ד ינקוביץ ל"חובות העתק שיצרה קבוצת הסחטנים", אולם במקביל שיגר אליה גולן, אותו היא מגדירה "'מנהיג' כנופיית הסחטנים", דרישות תשלום נוספות. כשאלה לא נענו, ואחרי שעו"ד ינקוביץ דרשה מגולן "שיפוי כספי על הנזקים שגרם", התפטרו הארבעה מהעיתון.

"ארבעת הסחטנים רקחו קנוניה, במסגרתה רקמו יחד מעשה הונאה שתכליתו להוציא סכומי כסף מהנתבע בטענת 'הלנה' פיקטיבית, 'הסכמי עבודה' פיקטיביים וסחיטה של ממש", נטען בכתב ההגנה.

"מלאכת הסחטנות הגיעה לשיאה, כאשר במהלך החודשים יולי אוגוסט אותו ממי גולן פנה לגב' אלונה אלמן בשם ארבעת הסחטנים בידיעה כי הגב' אלמן מקורבת לח"מ, ודרש ממנה סך 100,000 ש"ח בתמורה ל'שתיקתם'. דהיינו, אם ארבעת הסחטנים לא יקבלו סך 100,000 ש"ח יחבלו הללו בנתבע, ואף יכפישו את שמה של הח"מ, ויגרמו לנתבע ולח"מ נזקים כספיים ע"י פגיעה בשמו הטוב בעיקר ברשתות החברתיות".

לגיבוי טענה זו מצורפת לכתב ההגנה התכתבות בפייסבוק בין ינקוביץ לאלמן, שבעברה התמודדה לכנסת מטעם רשימת אומץ. בהתכתבות טוענת ינקוביץ כי "ממי גולן הוא חבלן". אלמן מאשרת זאת ומוסיפה "ממי רצה מאה אלף ש"ח כתנאי להניח לך ולהפסיק להכפיש. הוא לא כותב את זה אבל שתינו יודעות שזה מה שהוא ביקש ומשם הוא מונע ומסית. אולי בעצם המינוח איננו סכסוך כספי אלא סחיטה באיומים".

"משנדחתה הדרישה הסחטנית", כך לפי העיתון, "המתינו 4 הסחטנים לאירוע גיוס ההמונים של הנתבע, שהחל רק בחודש אוקטובר 2022, בכדי לחבל בו ולגרום לנזק כספי ניכר, החלו במסע הכפשה הן של הנתבע והן של הח"מ אישית".

גולן: "אני עצמי מפיץ את כתבי בית הדין האלה לחברים, בעיקר כאשר נחה עליי רוח לצון"

בעיתון מדגישים כי "אין מדובר בהלנת שכר, שכן לנתבע אין כלל חוב שכר להלין. מדובר במעשה נוכלות מאורגן ובסחיטת כספים ברף הפלילי ממש ובשל כך הנתבע מגיש במקביל לכתב הגנה זה תביעה שכנגד הן בדרישת השבה, והן בעילת לשון הרע".

בתביעה שכנגד נדרש מניר-גלעד לפצות את העיתון ב-79 אלף שקלים בעיקר בשל הוצאת דיבה, בין היתר בתגובה שפרסמה בפייסבוק ובה טענות להלנת שכרה. בתביעה שכנגד נוספת נדרשת יזרעאלי לפצות את העיתון בכ-85 אלף שקלים בעיקר בשל הוצאת דיבה, בין היתר בגין תגובת פייסבוק שבה טענה כי היא חושפת עוולות שביצע כלפיה העיתון.

טרם הוגשו כתבי הגנה לתביעות שכנגד.

גולן, שבעצמו אינו צד להליכים, מסר בתגובה: "אני עצמי מפיץ את כתבי בית הדין האלה לחברים, בעיקר כאשר נחה עליי רוח לצון". עוד טען בתגובה כי במקום להגיב כפי שהגיב לכתבי התביעה "טוב היה עושה עיתון בראשית אילו השתמש במעט מרבע מיליון השקלים שקוראיו תרמו לו כדי לשלם את שכרן של שתי נשים חד הוריות, בנות שישים, שעבדו עבורו יומם ולילה במשך חודשיים".

61328-02-23
61409-02-23