הפוליטיקאי המיליארדר ניר ברקת נסוג מתביעת מיליון שקלים שהגיש בעקבות קמפיין אנונימי ומכפיש נגדו. פעיל ליכוד נטל את האחריות על הפקת הקמפיין, שהאשים את ברקת בבוגדנות וחוסר נאמנות לנתניהו, אך ברקת טען כי מדובר ב"איש קש" וכי מאחורי הקמפיין עומד "גורם אנונימי" מסתורי. ברקת, שמונה לאחרונה על-ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו לשר, לא פירש אם כוונתו היא שאותו "גורם אנונימי" הוא נתניהו עצמו או מי מסביבתו.

ראשיתה של הפרשה בחודש מרץ 2020, אז פורסמו בידי חברה בשם פולסים בע"מ מסרונים שתקפו את ברקת, אז חבר כנסת בליכוד. בין היתר נטען במסרונים, כך לפי כתב התביעה, כי ברקת פועל באמצעות "כסף שחור" ומפיץ "סקרים מפוברקים", כי הוביל ל"הדחת רה"מ נתניהו" וכי פעל בליכוד ב"חתרנות ונעיצת סכין בגב". באחד הפרסומים נכתב: "אתה לא תהיה שר בממשלה... לך שפשף סוליות".

עוד נכתב באותם מסרונים כי ברקת פעל ב"חתרנות בלי נאמנות" ולכן "אין לו מקום בליכוד", כי הוא "בגד" בליכוד וכי הוא צפוי לנעוץ סכין בנתניהו ובליכוד כש"יחבור לשמאל ברגע המכריע". על הפרסומים חתמה "קבוצת ירושלים בליכוד".

ברקת טען בתביעתו, שהוגשה באמצעות עורכי-הדין בן סמואל, מור סוקר ואמיר רוזנברג, כי כדי להישאר מאחורי הקלעים הציבו משמיציו בחזית "איש קש" בשם ציון טלבי, פעיל ליכוד מפתח תקווה, שהיה לא יותר מ"שלוח של גורם אנונימי, לצורך הפצת דברי דיבה". לדבריו, שיטה זו "לקוחה מעולמות אחרים", מייצרת "מאפיה פוליטית" ושייכת לעולמות "הפשיעה המאורגנת".

לפי ברקת, משנתקל בפרסומים פנה לחברת פולסים בע"מ בדרישה לגלות מיהו שמפיץ נגדו דיבה. בתגובה קיבל מכתב מבא-כוחו של טלבי שטען כי הוא עומד מאחורי הפרסומים. באותה הזדמנות הביע טלבי צער וחרטה על הפרסומים והתחייב שלא לפרסם הודעות נוספות בסגנון.

ברקת לא קיבל את ההתנצלות ואף דחה את טענתו של טלבי כי הוא מימן בעצמו את שליחת ההודעות. ברקת טען כי לטלבי אין עשרות ואולי מאות אלפי שקלים למימון קמפיין מסרונים שכזה. "הסתרת זיהוי הגורם השולח את הנתבע [טלבי], אותו גורם האחראי לדיבה, הינה מעשה חמור" טען ברקת בתביעתו.

לדברי ברקת, הפצת דיבה באמצעות מסרונים "היא מעשה מן החמורים שיכולים להיות. זוהי דרך להינדוס תודעה והפצת דיבה ו'פייק ניוז' (במסווה של 'ניוז' המספרת 'עובדות' כביכול), ישירות למכשיר הטלפון של קהל היעד [...] יש לזכור, כי רצח אופי מסוג זה, פוגע לא רק באיש הציבור אישית, אלא מדובר בפגיעה בעלת היבטים רחבים יותר. התובע הוא אחד מהמועמדים הבכירים להנהיג את מחנה ה'ימין' ולעמוד בהנהגת המדינה בעתיד לבוא".

ברקת הודיע כי הסכום שייגבה מהנתבע ייתרם כולו להקמת קרן שמטרתה "מלחמת חורמה בשיטת ה'פייק ניוז' והפצת הדיבה בשיח הפוליטי, באמצעות השיטות המתוארות בתביעה זו".

לא חיסול פוליטי

טלבי טען להגנתו, באמצעות עו"ד טל גרשטיין, כי מדובר בתביעת השתקה שנועדה לייצר "'אייטם' פוליטי". לדבריו, תוכן המסרונים הוא בסך הכל הבעת דעה על התנהגותו של ברקת כאיש ציבור.

עוד טען טלבי כי הוא חבר ליכוד ותיק, אשר חש מחויב להשמיע את עמדותיו. לדבריו, לא עומד מאחוריו איש. "הנתבע לא היה ואינו מכוון [בידי] אנשים ובעלי ממון להפצות מסרונים. הנתבע לא נטל כל חלק ב'חיסול פוליטי' של איש". לדבריו כתב את שכתב בעקבות פרסומים שונים לפיהם ברקת מבקש לרשת את נתניהו, בין היתר פרסום מאת נעמי נידם באתר שקוף שנשא את הכותרת "ניר ברקת תכנן יחד עם פורום קהלת איך להזיז את ביבי".

טלבי טען כי כל פרסומיו מומנו על ידו וזכאים להגנות הקבועות בחוק איסור לשון הרע. עוד טען כי ברקת אינו מועמד בכיר להנהגת הימין כפי שהוא מציג את עצמו. "אנשי הליכוד אמרו דברם במספר בימות וקהלים. התובע לא זכה לתמיכתם של חברי מרכז בקידומו", נכתב בכתב ההגנה.

אשר להצהרתו של ברקת בדבר ייעוד הכסף להקמת קרן למאבק בחדשות כזב, טלבי טען כי "התובע לא זקוק לתרומות. [...] ככל והתובע אכן חפץ להקים קרן שמטרתה מלחמת חורמה ב'פייק ניוז' כטענתו - ממונו עומד לרשותו לעשות כן כבר כעת עוד בטרם תתברר התביעה".

במסגרת דיון שנערך בסוף חודש אוקטובר האחרון ניסה השופט אמיר לוקשינסקי-גל להביא לפשרה בין הצדדים אולם לשווא. ב-8.12.22, אחרי הבחירות לכנסת ולפני הקמת הממשלה החדשה, הודיע ברקת לבית-המשפט כי לאחר ששקל את העניין החליט כי ברצונו להמשיך בניהול התביעה נגד טלבי.

אלא שב-29.12.22 הושבעה ממשלתו של בנימין נתניהו וברקת מונה לכהונת שר הכלכלה והתעשייה. בעמדתו של ברקת חל שינוי ולאחרונה הודיע כי בכוונתו לסגת לחלוטין מהתביעה, לוותר על כל פיצוי כספי ולהסתפק באותה הודעת התנצלות של טלבי שדחה קודם לכן.

לפני כשבועיים הגישו הצדדים בקשה בהסכמה למחיקת התביעה ללא צו להוצאות. בבקשה נכתב כי "הנתבע מתנצל בפני התובע על הפגיעה שנגרמה לו בשל כך, ולנוכח המסמכים הרפואיים שהוצגו על ידי התובע [כך במקור], הסכימו הצדדים על מחיקת התביעה ללא צו להוצאות. מוסכם כי התובע לא יחזור על המעשה". בית-המשפט נתן לבקשה תוקף של פסק-דין.

לא ידוע האם ברקת יקים כעת מכספו שלו קרן שמטרתה מלחמת חורמה בשיטת ה"פייק ניוז" והפצת הדיבה בשיחה הפוליטי, או ינסה לברר בכוחותיו מי הוא אותו "גורם אנונימי" שלטענתו עמד מאחורי הקמפיין המכפיש נגדו.

49251-04-21