"המאבק למניעת פגיעה בשידור הציבורי ממשיך במלוא העוז עד שהשר קרעי יודיע בקולו שהוא גונז את התכנית לסגירת תאגיד השידור הציבורי", כך הודיעו ארגון העיתונאים והעיתונאיות בישראל, המאגד אלפי עיתונאים ברוב כלי התקשורת הגדולים בישראל, וארגון עובדי התקשורת. ההודעה באה בעקבות הפרסום של עמית סגל בחדשות 12 לפיו ראשי הקואליציה הודיעו כי הטילו וטו על תוכנית שר התקשורת קרעי לפגיעה בתאגיד.

יצוין כי עד כה, כלל לא ברור מהי התוכנית של קרעי. עם כניסתו לתפקיד, לפני כחודשיים, הודיע השר קרעי כי "שידור ציבורי הוא דבר פסול" וכי יפעל לסגירת תאגיד השידור הישראלי, אולם מאז, המידע היחיד על פרטי התוכנית הופיע רק בהדלפות לעיתונאים המקורבים לליכוד ובחשיפת "העין השביעית" את המסמך של פורום קהלת שקרעי הציג, ככל הנראה, למשרד האוצר.

ארגון העיתונאים מתייחס גם לכך בהודעתו, מיום חמישי האחרון: "בשבועות האחרונות נוחתים עלינו ספינים מידי יום, המאבק שלנו למניעת פגיעה בתאגיד השידור הישראלי ממשיך במלוא הכח עד שהשר קרעי יודיע בקולו שהוא גונז את התכנית לסגירת השידור הציבורי. רק מי שרואה בכלי התקשורת החופשית אויבים מעביר להם מסרים דרך צד שלישי.

"איננו מקבלים את האמירה שהתכנית לפגיעה בתאגיד מושהית עד שיווצרו התנאים המתאימים לכך. אנחנו דורשים מראש הממשלה ושר התקשורת להודיע שהם עוצרים כל ניסיון להתערבות בעבודתם של עיתונאים. לא נאפשר פגיעה בחופש העיתונות, היצירה והמחשבה", לשון ההודעה.

גם גולן יוכפז, מנכ"ל כאן, התייחס לפרסום לפיו קרעי נאלץ לגנוז את תוכניתו. בהודעה ששיגר לעובדי התאגיד ביום שישי מסר יוכפז: "לעת עתה המאבק תם, אבל לחלוטין לא נשלם. האיום הממשי על המשך קיומו של התאגיד מרחף באוויר, והוא עלול לשוב במהירות ובאופן אגרסיבי הרבה יותר. התפקיד של כולנו הוא להמשיך לעמוד על משמר השידור הציבורי, להמשיך לעשות תוכן איכותי לכל עם ישראל.
אמשיך לעדכן בהתפתחויות".

הפגנה נגד סגירת הטלוויזיה החינוכית, תל-אביב, 3.2.23 (צילום: דוברות כאן)

הפגנה נגד סגירת הטלוויזיה החינוכית, תל-אביב, 3.2.23 (צילום: דוברות כאן)

בניגוד לאופן בו נהגו לא פעם ברשות השידור, בתאגיד לא רתמו את המסך על מנת להיאבק בתוכנית קרעי, אולם מחוצה לו נרשמה חזית יוצאת דופן של התנגדות. כלל ארגוני היוצרים, ארגון העיתונאים, חוקרי התקשורת, הערוצים המסחריים הגדולים ועוד, אירגנו כנסי חירום ופירסמו הצהרות וגילויי דעת תקיפים נגד תוכנית השר.

יוכפז התייחס גם לכך בדבריו: "התברר לנו, שוב, עד כמה גדולה התמיכה הציבורית, האהדה וההערכה ל'כאן'. זו תמיכה אדירה לא רק מצד מיליוני צופי התאגיד, גדולים כקטנים (בצהריים נערכת בת"א הפגנת ילדים בקריאה שלא לפגוע בכאן חינוכית), אלא גם של הקולגות שלנו, ויחד איתם של שותפינו היוצרים, המפיקים, האמנים, הזמרים, הכותבים, אנשי תעשיית הטלוויזיה ושורת אישי ציבור וארגונים בארץ ובעולם – שלקחו חלק במפגן סולידריות חסר תקדים מסוגו.

"התומכים בנו לא רק הבהירו את חשיבות השידור הציבורי לדמוקרטיה הישראלית, אלא ציינו מעל כל במה, את הצטיינות התאגיד – בטלוויזיה, בחדשות, ברדיו, בדיגיטל ובמדיה בערבית. החיבוק החם הזה לא היה לו לא עשיתם תוכן מצוין. אני מבקש לומר תודה לכל הגורמים שעמדו לימיננו, ולהודות גם לשני ארגוני העובדים היציגים שפועלים בתאגיד, ועומדים כתף אל כתף יחד עם ההנהלה והמועצה – ארגון העיתונאים והעיתונאיות וארגון עובדי התקשורת, שפעלו בשורה ארוכה של יוזמות, כנסים ופעילות ציבורית, להדגיש את חשיבות התאגיד לדמוקרטיה ולתרבות הישראלית ואת הסכנה שבפגיעה במאות עובדיו".

עוד קודם לכן, ביום רביעי, לאחר שהתפרסם כי השר קרעי שינה את תוכניותיו והוא מתכוון לפעול קודם נגד חטיבת החדשות בתאגיד, ורק אחר כך נגד חטיבת הטלוויזיה, פירסמו ארגון העיתונאים והעיתונאיות וארגון עובדי התקשורת הודעה לפיה "יצא המרצע מן השק, מאחורי ההצהרות של 'עידוד תחרות ויצירה' התחבא מהלך שמטרתו לפגוע אנושות בחופש העיתונות, חופש הביטוי וחופש המחשבה. שר התקשורת רוצה עיתונאים כנועים ומוחלשים בניגוד מוחלט לתפקידם במדינה דמוקרטית. מי שחושב שהפגיעה הזו משפיעה רק על האנשים שעובדים בעיתונות – טועה. זו פגיעה בכל אזרחית ואזרח, במוחלשים ובחזקים כאחד.

"משמעותו של קיצוץ חד בחטיבת החדשות של תאגיד כאן הוא למעשה סגירתו, וחיסול השידור הציבורי האיכותי והמפואר שמקבלים אזרחי ישראל. כשם שאין בית חולים ללא חדר מיון, אין שידור ציבורי לא מערכת חדשות חזקה. גם קרעי בעצמו מבין את זה, הרי הוא וחבריו לחצו וקידמו שידורי חדשות בערוץ המורשת 14 – גם הם יודעים שאין ערוץ שידור חזק ומצליח ללא ליבה חזקה של חדשות.

"המהלך של קרעי יפגע בעיתונות החופשית ובדמוקרטיה הישראלית, הוא יפגע באזרחי ישראל, ויפגע במטה לחמן של מאות משפחות שיושלכו לרחוב בעקבות הפגיעה בתאגיד השידור הישראלי. היחידים שירוויחו מזה הם מי שמבקשים להסתיר משהו מהציבור, פוליטיקאים ובעלי הון. לא נאפשר פגיעה בשידור הציבורי ונפעל ביחד עם עיתונאים מכל כלי התקשורת והציבור הרחב על מנת לשמור על תאגיד השידור הישראלי וחופש העיתונות".

כאמור, עד כה לא טרח שר התקשורת שלמה קרעי להציג תוכנית מסודרת כלשהי באשר לשידור הציבורי, או בקשר להצהרותיו על ביטולה של רגולציית התקשורת בישראל. משמעות של מהלך כזה תהיה חיסול של קרנות הקולנוע ומכה אנושה ליצירה המקורית בטלוויזיה, הנשענת כעת בחציה האחד על התאגיד ובחציה השני על חובות התוכן המוטלות על גופי המדיה המסחריים.

בשבוע שעבר, אחרי שחזר בו מהתוכנית לפגיעה בחטיבת הטלוויזיה של התאגיד והדליף לפרשן מתי טוכפלד מתווה כללי לתוכנית לקיצוץ בחטיבת החדשות דווקא, התפרסם כי קרעי יכנס ביום שלישי הקרוב מסיבת עיתונאים בה יודיע סוף סוף מהי כוונתו לגבי התאגיד. כעת, אחרי סטירת הלחי הציבורית שחטף מרה"מ בנימין נתניהו, לא ברור אם זו אכן תתקיים.