קוראי וקוראות "העין השביעית", רצינו לספר לכם שהמפעל שלנו צומח.

אחרי האיחוד המוצלח עם "שקוף", ולאחר חודשים ארוכים של תכנון ומשאל רחב בקרב אלפי התומכים והתומכות של האתר, אנחנו יוצאים למהלך חדש: איחוד עם אתר העיתונות העצמאית "המקום הכי חם בגיהנום". זהו מהלך משמעותי עבורנו, שיבצר עוד יותר את העצמאות העיתונאית והכלכלית שלנו, ואנחנו סבורים ומקווים שתהיה לו משמעות רחבה גם לעיתונות הישראלית בכלל.

ב-26 השנים האחרונות אנחנו מאירים את הפינות החשוכות בתקשורת הישראלית. בדיווחים ובכתבות, בסקירות העיתונות, בסיקור העומק של משפט המו"לים, בפרויקט התחקירי על משפחת מוזס ו"ידיעות אחרונות" ובעבודה היומיומית השוטפת. אנחנו עושים זאת כי לא רק בגלל שאנחנו אוהבים את העבודה שלנו, אלא גם כי מדינת ישראל זקוקה לתקשורת חיונית ובריאה.

זו אינה עבודה כפוית טובה. בדיוק להפך. אנחנו רואים ברכה בעמלנו. בזכות הפרסומים של "העין השביעית", והקוראים והקוראות שמעניקים להם את תשומת לבם זכינו לראות שינויים משמעותיים בתקשורת הישראלית וביחס הציבורי אל כלי התקשורת השונים. נושאים שהוצאנו מאלמוניות כמו נגע הפרסום הסמוי וייצוג החברה הערבית, וכלי תקשורת שבאמצעות תחקירים מקיפים וסיקור סיזיפי הפשטנו מכסות מתעתעת של לגיטימיות או אובייקטיביות מזויפת.

לאורך הדרך נתקלנו שוב ושוב בבעיות המבניות שמסרסות עיתונאים ועיתונאיות חדורי שליחות בכל שדרת התקשורת המרכזית. אינטרסים שמחלחלים מלמעלה למטה, שמכתיבים אתוס עיתונאי רקוב ומקולקל, שהופכים את תחושת השליחות שעיתונאים ועיתונאים נכנסים איתה למקצוע - להתמכרות למירוץ העקר אחר רייטינג וקליקים ושירות הצרכים המתחלפים של הבוסים. מאזן כוחות מוטה, לרעת העיתונאים, ונגד הציבור.

המצוקה המתמשכת שבה שרוי ענף התקשורת לא היתה עבורנו רק דבר תיאורטי, סוגיה לעיון ולביקורת. נתקלנו בה בעצמנו כשבמכון הישראלי לדמוקרטיה, שתחת חסותו נולדה "העין השביעית", הודיעו לנו כי לא ימשיכו לממן את האתר. כך, לפני שבע שנים יצאנו לדרך חדשה. פקחנו את העין מחדש כגוף תקשורת המאוגד תחת עמותה. כלי תקשורת שאין לו מו"ל, נאור ככל שיהיה. ללא אילוצים מסחריים, פוליטיים או פופוליסטיים.

לא תכננו מראש לצאת לעצמאות, אבל מרגע שזה קרה, זה הרגיש כמו הדבר הכי טבעי ונכון.

לצד המבט הביקורתי שלנו על התקשורת הישראלית, היה חשוב לנו תמיד גם לעודד את הכוחות החיוביים שפועלים בה - ובמיוחד, לסייע בצמיחה של עיתונות עצמאית. עיתונות ללא מטרות רווח, פטורה ככל הניתן מאינטרסים זרים של בעלים, מפרסמים או הצורך להתחנף להמון מדומיין. לכן ייסדנו את כנס העיתונות העצמאית, שנכנס השנה לשנתו החמישית, ולכן חברנו לפני שנתיים לעיתונאיות והעיתונאים העצמאיים של "שקוף".

היציאה לעצמאות אילצה אותנו לבחור נתיב שלא הכרנו. להיות עצמאים לא רק בעבודה השוטפת, אלא גם בקיום הכלכלי שלה. הוכחנו שיש מודל כלכלי לעבודה עיתונאית עקבית, רצינית ואחראית. באיחוד עם "שקוף" התנתקנו גם מכל אמצעי מימון אחר שיכול להשפיע על הסיקור. נותרנו רק איתכם. הקוראים. בעלי הבית היחידים שאנחנו מעוניינים בהם.

כעת הגיע הזמן לצעד נוסף. "המקום הכי חם בגיהנום" נוסד ב-2013 על-ידי עינת פישביין, עיתונאית מוערכת, שהוכיחה לא רק שליבה במקום הנכון, אלא שהיא מוכנה לשים שם גם את כספה. "המקום" צבר הישגים עיתונאיים רבים: חשיפת אנסים ועברייני מין, המאבק בראש לשכת עורכי-הדין לשעבר אפי נווה ותחקירים רבים נוספים בנושאים חברתיים וכלכליים. כעת מוסרת פישביין את כלי התקשורת שייסדה ומימנה, ללא תמורה.

שלוש המערכות, של "שקוף", "העין השביעית" ו"המקום הכי חם בגיהנום", ימשיכו לפעול באופן עצמאי, אך תחת הנהלה משותפת ומודל כלכלי אחד: תמיכות קבועות, בסכום מוגבל, מהציבור הרחב. עיתונות בלי בעל בית. בלי מפרסמים. האיחוד יחזק את היציבות הכלכלית שלנו ויאפשר לכל אחת מהמערכות לצמוח, להתרחב ולהתבסס. לייצר עוד כתבות, תחקירים ופרויקטים. להיות עוד יותר עמידים לאיומים ותביעות.

בימים אלה יוצא לדרך קמפיין האיחוד. כדי שהוא יצליח, ו"המקום הכי חם בגיהנום" יעבור למודל מימון ציבורי מלא, אנחנו צריכים לגייס עוד 2,000 מו"לים חדשים. נשמח אם תשקלו להיות אחד או אחת מהם. אם אתם כבר מו"לים שלנו, ניתן גם להגדיל את התמיכה. אפשר גם לספר לחברים ולשתף ברשתות. ובכל מקרה מומלץ גם להיכנס לדף הקמפיין ולצפות במד ההצטרפות של מו"לים חדשים למפעל העיתונאי שלנו. זה מחמם את הלב, מעורר תקווה וגם די ממכר.

שלכם,

שוקי טאוסיג, אורן פרסיקו ואיתמר ב"ז