ביום חמישי האחרון נפל דבר בתקשורת המקומית. שתי תוכניות שבועיות חדשות בנושאי אקלים ואיכות סביבה עלו לאוויר. הראשונה, ברדיו תל אביב 102FM, "ירוקות" בהגשת מיקי חיימוביץ' ודניאלה לונדון דקל; השנייה, בכאן 11, היא "הזמן הירוק" בהגשת יפעת גליק.

ככל שהפרקים הראשונים יכולים להעיד על ההמשך, התוכנית של גליק היא החדשותית והנשכנית בין השתיים, המשך ישיר למגזין באותו שם שגליק מגישה בחדשות כאן 11; זו של חיימוביץ' ולונדון דקל – האחת ידענית ונחושה, האחרת משלימה אותה בסקפטיות וציניות נחוצות –  פורשת יריעה רחבה יותר של סביבה ואקלים והחיבור שלהם ליום-יום.

חשוב לציין ששלוש המגישות, שעוסקות בנושא כבר זמן רב בעבודתן העיתונאית ומחוצה לה, מצטרפות לשורה ארוכה של עיתונאיות שמסקרות את הנושא וכותבות עליו בכלי התקשורת בישראל, ולהרבה מנהלות, יועצות, חוקרות ואמניות שעומדות כיום בחזית המאבק בתחום הסביבה, ועוסקות יומם וליל באתגר הגדול ביותר של האנושות.

התוכנית הראשונה של גליק עסקה בזיהום האוויר ממדורות ל"ג בעומר. גליק הציגה נתונים על התופעה מפרסום של המשרד להגנת הסביבה, וכן נתונים על פליטות גזי החממה מהמדורות האלה. כמה, אתם שואלים? שווה-ערך לנסיעה של 70 אלף כלי רכב בשנה, ובעלות חיצונית כלכלית של 43 מיליון שקל - והכל בשל לילה אחד. משם המשיכה גליק לדו"ח האקלים החדש של סוכנות האקלים של האו"ם, ולדרישה החוזרת ונשנית לעבור מדלקים מאובנים מזהמים לאנרגיה ירוקה ומתחדשת; לזיהום הנסתר מהעין של הנחלים והחופים בישראל; לצפיפות בחופים שלנו; וגם למאבק נגד כריית הפוספט בשדה בריר. גליק גם הקימה פורום אקלימי של ילדים, הדורות הבאים, שלא בטוח שהיה לו ערך מוסף מלבד הגימיק.

יפעת גליק בפרק בתוכנית "הזמן הירוק" בכאן 11, 16.5.2022 (צילום מסך מערוץ היוטיוב של כאן חדשות - תאגיד השידור הישראלי)

חיימוביץ' ולונדון דקל עסקו בין השאר בהרצאות בנושאי אקלים לקהל הרחב, ובפתרון מקיים לפסולת של קפה מקפסולות של נספרסו, המשמשת לייצור קומפוסט לדישון הכרם של יקב הרי הגליל. הן ערכו ראיון מרתק עם אורי מאיר-צ'יזיק, ד"ר להיסטוריה של הרפואה והתזונה, על משבר החיטה העולמי שגרמו המלחמה בין רוסיה לאוקראינה וגל החום הכבד שהיכה בהודו, ראיון שנגע גם בזיקות של המשבר לבריאות, לצורך לגדל חיטה מקומית ועוד ועוד.

אבל אם נדמה לכם שמשבר האקלים מדובר ומסוקר רבות באמצעי התקשורת בישראל, הרי שהמציאות קצת אחרת. לונדון דקל וחיימוביץ' השיקו מדד שבועי של השיח התקשורתי בנושאי סביבה בישראל, בסיוע חברת יפעת מדיה. המספרים מדברים בעד עצמם, ולרעתנו.

בראש טבלת סיקור האקלים עומדת ynet עם 27 אייטמים בתחום הקיימות, בפער ניכר משאר אמצעי התקשורת המרכזיים. בקצה ניצבת קשת, עם שני אייטמים בלבד

נתוני השבוע האחרון העמידו בראש טבלת סיקור האקלים את ynet, עם 27 אייטמים בתחום הקיימות, בפער ניכר משאר אמצעי התקשורת המרכזיים שנבדקו (גילוי נאות: אני כותב בהתנדבות ב-ynet טורי דעה בנושאי סביבה). בקצה השני, אחרונה ברשימה, ניצבת קשת, עם שני אייטמים בלבד. למעשה, כפי שסיכמה חיימוביץ' את האייטם, לחברות החדשות של שני הערוצים המסחריים הגדולים, 12 ו-13, אין אפילו כתבי סביבה, וזה כבר מדבר בעד עצמו.

מלבד המחויבות להפחית פליטות פחמן והמאמץ להיערך להסתגלות למשבר האקלים, השאלה הגדולה שניצבת בפנינו כיום היא איך לספר את הסיפור האקולוגי-אקלימי. איך מחברים בין העולם השבע והצרכני לבין האסון שמחכה בפתח ומחייב שינוי הרגלים וסדר כלכלי חדש? איך מקדמים שגשוג ולא רק צמיחה? שתי התוכניות החדשות שעלו השבוע מבקשות, כל אחת בדרכה, להעלות את הגנת הסביבה ומשבר האקלים לראש שמחתנו, ולאותת שעל התקשורת להיות גורם מרכזי בקביעת סדר היום החדש.

האם יצליחו גליק, חיימוביץ' ולונדון דקל לסחוף אחריהן את הציבור ואת חבריהן בתקשורת? ימים יגידו. אבל ללא ספק מדובר בבשורה מבורכת והכרחית.

עדי וולפסון הוא פעיל סביבה, מומחה לקיימות, פרופסור להנדסה כימית ומחבר הספר "צריך לקיים" (פרדס, 2016)