משטרת ישראל חושפת כיצד השיגה מכשיר טלפון של הבמאית הדוקומנטרית שני חזיזה ובו חומרים עיתונאיים רגישים: חזיזה התלוננה במשטרה כי היא חושדת באדם שגנב את המכשיר, המשטרה הוציאה צו חיפוש ותפסה את המכשיר, אולם במקום להחזירו לבעליו שמרה אותו אצלה, וכעת דורשת מביהמ"ש לאשר לה להחזיק בו למשך שלושה חודשים נוספים. במהלך התקופה הזו, מסבירים במשטרה, יחליטו אם המידע אכן הכרחי ואז יבקשו אישור לפרוץ למכשיר כדי לאתר בו מידע בנוגע לפרשת אליעזר ברלנד, אותה סיקרה חזיזה במסגרת עבודתה העיתונאית.

בשנת 2019, בעודה עובדת על הכנת סרטה "רב הנסתר - סיפורה של קהילת שובו בנים", איבדה חזיזה את מכשיר הטלפון שלה. העיתונאית התלוננה במשטרה ובחודש פברואר האחרון נמסר לה כי המכשיר שלה נמצא בידי המשטרה אולם אין בכוונת השוטרים למסור לה אותו. תחת זאת ביקשה המשטרה רשות לפרוץ לטלפון על מנת להוציא ממנו מידע על הפרשות הפליליות שחשפה בסרטה. חזיזה התנגדה, מחשש לפגיעה בחיסיון מקורותיה.

לפני כשבועיים פנתה חזיזה לבית-המשפט יחד עם ארגון העיתונאים, באמצעות עורכי-הדין מורן סבוראי, אמיר בשה וחן ויסברג, בדרישה כי מכשיר הטלפון שלה יוחזר לה. לדבריה, במהלך הכנת סרטה נפגשה עם קציני משטרה והעבירה להם מידע שאינו מסכן את חיסיון מקורותיה. עם זאת, במכשיר הטלפון שלה קיים מידע שעלול לחשוף את מקורותיה ולכך היא אינה מסכימה.

במשטרה מאשרים כי חזיזה מסרה להם בעבר פרטים הנוגעים לשני מקרי רצח מהשנים 1986 ו-1990, אולם לפי גרסת המשטרה חזיזה גם אמרה לשוטרים כי במכשיר הטלפון שנגנב ממנה קיימים חומרים "אשר יש בהם כדי לקדם את החקירה באופן משמעותי".

כאמור, כעת מתברר גם כיצד הגיע הטלפון לידיה של המשטרה. המשטרה קיבלה מחזיזה את פרטי האדם שבו חשדה בהחזקת מכשיר הטלפון הגנוב, הוצא צו חיפוש והמשטרה פשטה על ביתו ואיתרה את המכשיר. אלא שבמקום להחזירו לבעליו, החזיקה אותו אצלה. "מאז ועד היום נשמר הטלפון אצל המשיבה", מצהירה המשטרה באמצעות פקד משה לויטן, קצין חקירות מימ"ר ירושלים, "והוא מוחזק בכספת, ללא גישה".

"היות שבטלפון כאמור, נמצא על פניו מידע אשר בכוחו לסייע לגילוי האמת בשתי פרשיות רצח בלתי מפוענחות, ולחשיפתם של חשודים במעורבות בעבירות שאין להפריז בחומרתן, המשיבה תבקש לדחות את הבקשה להשבת הטלפון התפוס", טוענת המשטרה.

לפי גרסת המשטרה, בשלושת החודשים הקרובים בכוונתה לפעול באפיקי חקירה אשר עשויים לייתר את הצורך שלה לפרוץ למכשיר הטלפון של חזיזה, ועל כן היא מבקשת מביהמ"ש לאשר לה להמשיך ולהחזיק בו לתקופה זו. אם וכאשר תגיע למסקנה כי אין מנוס מפריצה למכשיר, תפנה בבקשה לקבלת צו חדירה מבית-המשפט וחזיזה תוכל להציג את טיעוניה לפני שתתקבל החלטה. "באופן זה, לא תיגרם למבקשת כל פגיעה בפרטיות, בחופש העיתונות ולא כל פגיעה שהיא בחיסיון העיתונאי", טוענת המשטרה.

אשר לחשש מפני פגיעה בזכות הקניין של חזיזה, המשטרה מציעה לה להעתיק מתוך מכשיר הטלפון שלה את כל החומרים שבהם תחפץ, ובלבד שבסיום המעשה יוחזר המכשיר לכספת המשטרה.

41034-04-21

* * *

להורדת הקובץ (PDF, 1.08MB)