שני העיתונאים שנועדו לסקר את משפט המו"לים מטעם שני כלי התקשורת שעומדים במרכז פרשות השחיתות שבכתב האישום פרשו מתפקידם, רגע לפני שהעד הראשון עולה להיחקר באולם בית-המשפט המחוזי בירושלים. לא ידוע מי ימונה במקומם.

סיקור משפט של ראש ממשלה מכהן הוא עניין מורכב בפני עצמו, הוא הופך בעייתי כשבקודקוד המערכת העיתונאית עבורה העיתונאי כותב, עומד אחד הנאשמים הנוספים במשפט או דמות מפתח באחד האישומים.

בשבוע שעבר הודיעה יעל פרידסון, כתבת "ידיעות אחרונות" ו-ynet בירושלים, כי בסוף החודש תסיים את עבודתה בעיתון ובאתר. בחודשים האחרונים כיסתה פרידסון, בין היתר, את ההליכים בבית-המשפט המחוזי בירושלים במשפט נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו, בני הזוג איריס ושאול אלוביץ' וכן בעל השליטה והעורך האחראי של "ידיעות אחרונות" ארנון (נוני) מוזס.

"ידיעות אחרונות" ו-ynet עומדים במרכז הפרשה המכונה "תיק 2000". לפי קלטות שמתעדות שיחות בין נתניהו למוזס, בעל השליטה בתאגיד התקשורת הציע לראש הממשלה לשנות מן הקצה אל הקצה את הסיקור שלו, של משפחתו ושל יריביו, כדי לסייע לו להמשיך ולכהן כראש ממשלה. בתמורה, ביקש, כי נתניהו יפעל להגביל את תפוצתו של המתחרה העיקרי שלו בשוק העיתונות המודפסת, "ישראל היום".

בדיווחים על המשפט עליהם היתה חתומה פרידסון נעדר באופן קבוע כל זכר לקשר בין הנאשם מוזס לבמה התקשורתית שסיקרה את משפטו. קרוב לוודאי שלא מדובר בהחלטה של הכתבת אלא של העורך הראשי של העיתון, נטע ליבנה, שכן נקודת המפנה בסיקור המשפט באה עם כניסתו של ליבנה לתפקיד העורך הראשי במקומו של העורך הקודם רון ירון.

להודעת הפרידה שלה צירפה פרידסון תצלום של עצמה, ביציאה מאחד הדיונים במשפט המו"לים.

היום הודיע כתב "וואלה" דניאל דולב על עזיבתו את "וואלה" והצטרפותו לפרויקט "שומרים". כמו פרידסון, גם דולב סיקור בחודשים האחרונים את הליכי משפט המו"לים, כולל את הפרשה המכונה "תיק 4000". לפי כתב האישום, במרכז פרשה זו מערכת יחסי שוחד בין נתניהו לבני-הזוג אלוביץ', שהיו בעלי השליטה באתר "וואלה": האלוביצ'ים נענו לדרישות נתניהו להתערבות נרחבת וחריגה ב"וואלה" ואילו נתניהו פעל לקידום האינטרסים שלהם בענף התקשורת – מעשה שהיה שווה עבורם מאות מיליוני שקלים.

אלוביץ' הפסיד את השליטה בבזק וב"וואלה" אחרי חשיפת הפרשה הפלילית. "הגעתי לוואלה אחרי שתיק 4000 התפוצץ, והבטיחו לי שהימים האלה נגמרו ושאף אחד לא יתערב לי בחופש העיתונאי", כתב דולב בהודעת הפרידה שלו. "הבטיחו ולחלוטין עמדו בזה". לאחרונה רכש את האתר איש העסקים והמדיה אלי עזור, הבעלים של ה"ג'רוסלם פוסט", "מעריב" ורדיו 103FM.

במשך מרבית התקופה בה עבד דולב ב"וואלה" העורך הראשי היה מעין דגן. אחרי השתלטות עזור פרש דגן ואת מקומו תפס ערן טיפנברון, אחד השמות הבולטים בפרשת "תיק 2000". טיפנברון מעולם לא היה חשוד בפרשה, אולם בזמן השיחות שהוקלטו בין מוזס לנתניהו נקב מוזס בשמו של טיפנברון, ששימש אז כעורך ynet, כמי שיש לפנות אליו כדי לשנות את הסיקור לפי רצונו של נתניהו.

עוד התברר לאחרונה, מעדותו במשטרה של מנכ"ל "וואלה" בזמן הפרשה, אילן ישועה, כי ניר חפץ, שהיה יועצו ומקורבו של בנימין נתניהו ומאז הפך לעד מדינה נגדו, ביקש בשנת 2016 למנות את טיפנברון לתפקיד עורך "וואלה". תוכנית שבסופו של דבר לא התממשה.

אותו ישועה יעלה ביום שני הקרוב לדוכן העדים וייתן, לראשונה, את גרסתו המלאה לאירועים שבלב הפרשה. דולב, כמו גם פרידסון, לא יהיו שם.