פלטפורמת הפרסום טאבולה ואתר "וואלה" נקלעו לסכסוך משפטי לאחר ש"וואלה" חתמה על חוזה עם המתחרה העיקרית של טאבולה, אאוטבריין.

טאבולה ואאוטבריין, שתי חברות התוכן השיווקי שהוקמו בישראל וכיום חולשות על שוק בינלאומי, מציעות למפרסמים למקם "המלצות תוכן" מטעמם בדפי אינטרנט של אתרי אינטרנט, לכאורה תוך שאלגוריתמים מתאימים את התוכן המוצע לגולש לפי תחומי ההתעניינות שלו. המפרסמים משלמים לטאבולה ולאאוטבריין על פי מספר הקליקים שכל הפניה מקבלת. טאבולה ואאוטבריין, מצידן, משלמות לאתרים עמלה או סכום מוסכם מראש עבור הצגת ההפניות.

בשוק הישראלי שולטת חברת טאבולה. מנהל הפעילות שלה בישראל, יער גביש, העיד במהלך הדיון בתביעה שהגישה החברה כי להערכתו כ-80% משוק "המלצות התוכן" בישראל נמצא בשליטתם, והיתר נשלט ברובו על ידי אאוטבריין. שתי החברות, טאבולה ואאוטבריין, היו אמורות להתמזג לפני כשנה, אולם ברגע האחרון העסקה התבטלה.

מהתביעה שהגישה טאבולה נגד "וואלה" עולה כי החברה התקשרה עם האתר לראשונה בתחילת שנת 2015 ומאז עודכן החוזה מספר פעמים. על רקע משבר הקורונה והירידה הדרמטית בשוק הפרסום, כמו גם הרצון של "וואלה" להתקשר עם החברה המתחרה אאוטבריין, החלו להתגלע חילוקי דעות בין טאבולה ל"וואלה" שהובילו לביטול החוזה והגשת התביעה. החוזה, טוענת טאבולה, בוטל שלא כדין על ידי "וואלה" ועל כן דורשת החברה פיצוי בסך 20 מיליון שקלים. לטענת טאבולה, "וואלה" ביטלה את החוזה כיוון שרצתה להתקשר עם החברה המתחרה אאוטבריין.

באמצעות עורכי-הדין רועי בלכר, אורון קינן ועדי גלעד, טאבולה דרשה וקיבלה צו מניעה ארעי שמונע את ביטול ההסכם עד להחלטה אחרת. הצדדים נפגשו לפני כשבועיים באולמה של השופטת איריס לושי-עבודי מבית-משפט המחוזי בת"א-יפו לדיון על צו המניעה. את "וואלה" מייצגות עורכות-הדין שרון קליינמן ואילת גוטרזון.

ערן גוטדנקנר, סמנכ"ל שיווק ומכירות ב"וואלה", טען בעדותו כי טאבולה עשקה ורימתה את "וואלה" לאורך תקופה ארוכה. לדבריו, ב"וואלה" נמנעו מלהגיע לבית-המשפט כיוון שחברת האם, בזק, אסרה עליהם לעשות כן. גוטדנקנר אף רמז בדבריו למניעים פסולים של בזק הקשורים לפרשה המכונה "תיק 4000".

"אנחנו נמצאים במצב לאורך השנים אל מול גוף דורסני, כמו שאמרתי, ומהצד השני אני עובד בבזק, וואלה שייכת לבזק במהלך כל השנים האלה", העיד גוטדנקנר. "הדבר האחרון שבזק חיפשה זה להיכנס לעימות משפטי כלשהו. זה גוף הסתדרותי, הם אסרו עלינו, ממש ככה, להיכנס לעימות משפטי. אמרו לנו שאנחנו צריכים להסתדר. מאוחר יותר, לצערי, כולם ראו מה בזק רצתה מוואלה, אבל חד-משמעית אני לא יכולתי להוציא את הדבר הזה החוצה".

לאחרונה, הוסיף גוטדנקנר בעדותו, לאחר שקבוצת הג'רוזלם פוסט של אלי עזור רכשה את "וואלה", ניהל עזור משא ומתן עם חברת אאוטבריין על שילוב המוצר שלה באתר "וואלה" ואף נחתם הסכם המסדיר זאת. חברת אאוטבריין, ציין סמנכ"ל "וואלה", היא הפלטפורמה שבה משתמשים כלי תקשורת מרכזיים אחרים בקבוצה של עזור כמו אתר "מעריב" ואתר ה"ג'רוזלם פוסט".

בטאבולה רואים בהודאה זו הוכחה לטענתם כי ב"וואלה" ביטלו את החוזה עימם כיוון שהתקשרו בהסכם עם המתחרה המרכזית שלהם. ב"וואלה" טענו מנגד כי טאבולה היא מונופול בתחומה, הנאבקת על גבם במתחרה המרכזית שלה אאוטבריין.

טרם התקבלה החלטת השופטת לושי-עבודי האם להותיר על כנו את צו המניעה האוסר על "וואלה" לבטל את ההתקשרות עם טאבולה.

עדכון, 2.3: השופטת לושי-עבודי ביטלה את הצו הארעי שמנע מ"וואלה" לסיים את התקשרותה עם טאבולה, תוך שמתחה ביקורת על החברה שהגישה את הבקשה לצווים ארעיים שלא בתום לב ובאופן מטעה.

עדכון, 3.5: הכתבה לעיל שונתה וחלק מהפרטים שנכללו בה הוסרו בעקבות הוצאת צו חיסיון על-ידי בית-המשפט.

55645-01-21