בטלוויזיה החברתית מבקשים מהמועצה לשידורי כבלים ולוויין להעביר אליהם לאלתר את כספי התמיכה של משרד התקשורת שכבר אושרו להם לשנת 2020. לטענתם, עיכוב העברת הכספים נובע מלחץ פוליטי שמוביל ארגון "בצלמו", של פעיל בשם שמאי גליק, השב וממחזר טענות שכבר נדחו בכל אחת מן השנים האחרונות.

הטלוויזיה החברתית, כלי תקשורת עצמאי שהחל לפעול לפני כ-15 שנה, מקבלת דרך קבע תמיכה ממשלתית להמשך פעילותה, מוועדת התמיכות בשידורים קהילתיים של משרד התקשורת ועל פי סעיף בחוק יסודות התקציב הקובע תמיכה במוסדות ציבור לפי קריטריונים קבועים.

בשנים האחרונות, כך טוענת הטלוויזיה החברתית, מתעכבת מדי שנה העברת התשלום המאושרת בשל טענות של גליק כי שידוריה מביעים תמיכה בסרבנות או ב-BDS, פועלים לשלילת קיומה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית או מפרים את חוק הנכבה.

גם השנה, בחודש מאי, פנה גליק, באמצעות עו"ד מיכאל ליטווק, אל שר התקשורת הנדל (שפוטר בינתיים) בבקשה למנוע מימון ממשלתי לעמותה בטענה כי היא תומכת ב-BDS וסרבנות גיוס. "בעבר פנה מרשי לשרים קודמים ולטענתם הם ניסו למנוע זאת ללא הצלחה", כתב עו"ד ליטווק לשר הנדל. "יחד עם זאת, מהיכרות מרשי עימך, הינך האדם המבין את החשיבות ואת המאבק הנדרש ובנוסף מבין מהי משילות. [...] פעם קודמת, חלו עיכובים בשל פקידים מסוימים, אולם, לא ייתכן כי פקידים ממשלתיים יחייבו לממן אירועים הקוראים לסרבנות גיוס!".

המכתב הפנה את השר הנדל לראיון ששודר בשנת 2018 בטלוויזיה החברתית עם סרבן הגיוס הלל גרמי, לכתבה משנת 2017 על מכתב של סרבני גיוס ולמדור באתר ארגון הימין NGO מוניטור.

למרות שהטענות נגד הטלוויזיה החברתית נדחו, כאמור שוב ושוב, נראה כי המכתב של גליק שכנע את השר הנדל, שכן בתחילת נובמבר פנה אל נתי שוברט, יו"ר המועצה לשידורי כבלים ולוויין, וביקש ממנו לבחון את ביטול ההכרה בטלוויזיה החברתית כגוף משדר הזכאי לתמיכת המשרד. "לאחרונה נתקבלו בלשכתי תלונות בקשר עם פעילותה", ציין השר הנדל, ומהם עולה כי "ספק אם הטלוויזיה החברתית עומדת בתנאים הקבועים לקבלת כספי תמיכות ציבוריים". במקביל פנה השר הנדל למשרד האוצר ישראל כץ כדי שימנע את הענקת הכספים על פי חוק יסודות התקציב.

בעקבות פניית שר התקשורת הנדל הודיע שוברט לאהוד שם-טוב, העורך הראשי של הטלוויזיה החברתית כי ועדת התמיכות במשרד התקשורת שוקלת לעכב את מתן התמיכה, בסך 123,200 שקל, שכבר אושרה עבור פעילות הארגון לשנת 2020.

שוברט צירף למכתבו רשימת חומרים עליהם התבססה פניית השר הנדל, כולל הפניות לשישה אייטמים ששודרו בטלוויזיה החברתית: ראיון עם סרבנית הגיוס הלל רבין; ריאיון עם סרבנית הגיוס יסמין ריצ'י-יהב; כתבה על פרויקט "עודנא", שעוסק בקידום ותכנון של שיבת הפליטים הפלסטינים; כתבה על עתירת תנועת רגבים להרס בתי הכפר הפלסטיני סוסיא; כתבה על חרם נגד ישראל בארגון פיפ"א; וכתבה על בנו של חסיד אומות העולם שהתנצל על נטיעת יער קק"ל על חורבותיו של הכפר הפלסטיני בית נתיף.

"מן הראוי שהמדינה תקדם פלורליזם"

השבוע השיב עו"ד ישי שנידור למכתבו של שוברט, במענה חריף שטען להתעמרות בטלוויזיה החברתית.

לטענת הטלוויזיה החברתית, על שר התקשורת והמועצה לשידורי כבלים היה לדחות את פניית גליק על הסף, שכן היא חוזרת על עצמה מדי שנה ובכל פעם נדחית. "הטלוויזיה החברתית נדרשת לבזבז את משאביה המוגבלים על התגוננות מפני המקרתיזם חסר השחר", כתב עו"ד שנידור, וציין כי מדובר בעמותה שפועלת ללא כוונות רווח, זקוקה לכספי התמיכה האלה ומסתמכת עליהם.

עו"ד שנידור הפנה את תשומת לב שוברט לכך שברשימת החומרים שעליהם התבססה פניית השר הנדל יש רק כתבה אחת ששודרה במהלך שנת 2020 (ראיון עם סרבנית גיוס).

"בלתי מתקבל על הדעת שתועלה דרישה לשלילת תמיכה עבור שנה שלמה, בגין כתבה אחת, ששקולה כמובן לשבריר אחוז מכלל השידורים ששידרה הטלוויזיה החברתית השנה", כותב עו"ד שנידור.

"ויודגש: הטלוויזיה החברתית שידרה במהלך השנה האחרונה כ-120 כתבות וידאו כגון: כתבות על הנגשת מבני ציבור לאנשים עם מוגבלות, כתבות על עוני ורווחה, מגוון הרצאות בנושאי חברה ומדינה, ראיון עם רב על מעורבות חרדים בקידום שלום, כתבות על התמודדות פרילנסרים בערים 'האדומות', כתבות על אי-בטחון תזונתי ומיגור עוני, כתבה על פרופיילינג משטרתי, כתבות על פעילות אזרחים בהצלה וחלוקת מזון, כתבות על אלימות כלפי נשים, על למידה מרחוק בכפרים הבדואים, התמודדות ארגוני החברה האזרחית עם משבר הקורונה, התמודדות מבקשי המקלט בצל הקורונה, כתבות על מחלות של עניים ועוד ועוד.

"האם ניתן ברצינות 'לשקול', על-רקע גוף השידור האיכותי הנ"ל הכולל עשרות שעות תוכן, 'שלילת תמיכה' ו'ביטול הכרה' בגלל כתבה אחת (בלי קשר לתוכנה)?".

אשר לאותו ראיון עם סרבנית גיוס, הסביר עו"ד שנידור כי מדובר בכתבה שזכתה למשוב חיובי ביותר מערוץ 98, הרגולטור הממונה על הטלוויזיה החברתית.

בנוסף, מזכיר עו"ד שנידור כי תלונות דומות כבר נבדקו ונדחו בשנים קודמות. כך, לדוגמה, עו"ד אסי מסינג, היועץ המשפטי של משרד האוצר קבע בשנת 2018 כי "אין בעצם העיסוק באירועים אזרחיים וחברתיים מזווית ביקורתית, כאשר הפעילות במהותה מתעדת אירועים שונים שמתקיימים במרחב הציבורי במדינה, כדי להוות פעולה ששוללת במהותה את קיומה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית ושמתקיימים בה עילה בעילות ההפחתה".

"לא השתנה דבר במתכונת ואופי השידורים של הטלוויזיה החברתית בשנתיים האחרונות, וגם אין כל טענה כזו (נהפוך הוא – הטענות ממוחזרות, וגם מתייחסות לאותם חומרים)", כותב עו"ד שנידור. "לפיכך, הדברים כבר נבחנו ונדחו, ולכן, כפי שכבר אמרנו לעיל, לא ברורה לנו ההחלטה בכלל להידרש לאותן טענות ממוחזרות".

בהמשך מדגיש עו"ד שנידור כי "מן הראוי שהמדינה תקדם פלורליזם ותגן עליו, ולא תשתף פעולה עם ניסיונות מקרתיסטיים להשתיק קולות אחרים. כפי שכבר אמרנו, עצם קידומה של הפנייה במקום דחייתה על הסף כבר מהווה שיתוף פעולה עם ניסיונות אלה, ויש להצטער על כך, אך אין להחמיר את הדברים בעיכוב נוסף של העברת התמיכה".

בא-כוח הטלוויזיה החברתית דורש מהמועצה לשידורי כבלים ולוויין להעביר את כספי התמיכה באופן מיידי ומתריע מפני נקיטת הליכים משפטיים במקרה שהכספים ימשיכו להיות מעוכבים ללא עילה.

תגובות

במועצה לשידורי כבלים ולוויין התבקשו להגיב לטענת הטלוויזיה החברתית כי היה עליהם לדחות על הסף את התלונות נגדם ומסרו בתגובה: "במהלך כהונתו של חה"כ יועז הנדל כשר התקשורת, הוא פנה ליו"ר המועצה לשידורי כבלים ולשידורי לוויין, כדי שיבחן את האפשרות לשלול את ההכרה שניתנה לטלוויזיה החברתית כ'גוף משדר', המהווה תנאי סף לתמיכה בגוף וזאת נוכח תלונות שהתקבלו בלשכת השר. במקביל פנה שר התקשורת דאז לשר האוצר על מנת שיפעיל סמכותו לפי חוק יסודות התקציב ויורה על הפחתת התמיכה נוכח אותן תלונות.

"ועדת התמיכות של המשרד דנה, בהתאם לסמכותה, באפשרות לעכב את התמיכה בגוף וזאת עד הכרעת הגורמים הרלוונטיים. כמו כן, ובהתאם להוראות הדין, בטרם תתקבל החלטתה הסופית של וועדת התמיכות, ניתנה לטלוויזיה החברתית זכות טיעון וזו הגישה את טיעוניה בנושא. ועדת התמיכות צפויה להתכנס בקרוב לקבלת החלטה סופית בעניין עיכוב חלוקת התמיכה לטלוויזיה החברתית וזאת לאחר שייבחנו כלל החומרים והנסיבות הרלוונטיים לנושא".

השר היוצא הנדל מסר באמצעות דוברו: "כנבחר ציבור האמון על כספי ציבור חובתי לבחון כל טענה אשר מגיעה לפתחי בדבר שימוש לא ראוי בכספי משלם המיסים. בלשכתי התקבלו תלונות חדשות המעידות על הפצת סרטונים אשר מעודדים סרבנות ועבירות על חוק הנכבה. אשר על כן הנחיתי את גורמי המקצוע לבדוק את הטענות ובאם ימצאו כנכונות, כוונתי הייתה לפעול לביטול התמיכה בגוף זה".

שמאי גליק מסר בתגובה, בשם ארגון בצלמו: "אנחנו גאים בכך שאנחנו נלחמים בארגון שחתם על עצומה לחרם על חברות שעובדות עם ישראל. אנחנו גאים בכך שחשפנו שהטלויזיה החברתית שוב ושוב קוראת לחרם על ישראל ומעודדת סרבנות בשיתוף פעולה עם מסרבות. בניגוד לנטען 5 תקני בני שירות לאומי שהיו להם בוטלו בזכות פעילותינו בשנה האחרונה. נמשיך למנוע מימון מארגונים שמקדמים את תנועת החרם שהינה פגיעה חמורה בזכויות אדם ומהווה אפלייה ופשע שנאה".