מתי בפעם האחרונה דיווחו מהדורות החדשות המרכזיות בישראל על השקתו של דגם חדש של מכונית טויוטה, מיצובישי או אפילו קאדילק? מתי בפעם האחרונה פנו דני קושמרו או אודי סגל לכתב שדיווח על השקתו של מזגן חדש, מכונת קפה חדשה, מכשיר טלוויזיה חדש או מחשב נייד חדש?

אתם יודעים מה, עזבו. מתי בפעם האחרונה שמעתם במהדורת החדשות המרכזית על השקה של מוצר כלשהו שהוא לא אייפון?

אז בסדר, אני מניח שמדי פעם מהדורות החדשות מדווחות על איזה קונץ שאו-טו-טו יגיע לשוק ("מכשיר קטנטן מצויד בבינה מלאכותית ומצלמה עם שש-טריליון מגה-טריקסלר שיודע לנטר את לחץ הדם שלך באמצעות בדיקה בלתי פולשנית הבוחנת את אדמומיות העור"), אבל האם יש מוצר אחד, שבכל פעם שיוצאת גרסה חדשה שלו, מהדורות החדשות מפנות דקה או שתיים כדי לדווח על כך לאומה?

לא ערכתי בדיקה מקיפה בעניין ואולם אני מוכן לסכן את צווארי ולומר שבכל הקשור במהדורות החדשות בישראל יש רק מוצר אחד שזוכה ליחס הייחודי הזה.

אתמול התקיים אירוע השקה של אייפון 12 בארה"ב. כיצד זה משפיע על החיים שלכם? ובכן: האם אתם יכולים לרכוש את המוצר החדש? לא. גם בארה"ב אפשר יהיה להתחיל לבצע הזמנות רק בעוד יומיים. מתי הוא יגיע לארץ? אי אפשר לדעת. כמה הוא יעלה בארץ? אין לדעת. מהם החידושים העיקריים במכשיר? יש דגם קטן (מיני) ומצלמה ממש טובה.

המממ, בעיה. מכשיר שאי אפשר להזמין או לרכוש ושאין בו חידושים גדולים ביחס למכשירים של חברות אחרות – ובכל זאת אנחנו מדווחים עליו במהדורת החדשות. טוב, בטח האייפון הוא המכשיר הנמכר ביותר בארץ – זו הסיבה שאנחנו מדווחים עליו!

ובכן, לא. נתח השוק של אפל בישראל עומד על משהו סביב ה-18%. חברת סמסונג על שלל מכשירי הסלולר שלה מחזיקה בנתח שוק הגדול פי שניים וחצי מזה של אפל, כ-47.5% ולמרות זאת אני לא זוכר מתי בפעם האחרונה דיווחו במהדורות החדשות המרכזיות על השקת דגם חדש של גלקסי.

טוב נו, ישראל היא מדינה משונה. בעולם, לעומת זאת, אפל היא החברה מספר אחת! ובכן, לא. גם בעולם סמסונג מחזיקה בנתח השוק הגדול ביותר ואחריה וואווי הסינית. אפל נמצאת רק במקום השלישי עם כ-14% מכלל שוק הסמארטפונים. כלומר, על כל עשרה מכשירי סלולר שנמכרים בעולם, אפל מוכרת מכשיר וחצי ובכל זאת, בישראל מזעיקים כתבים לדווח על השקה של דגם חדש.

ואגב, אלו לא סתם כתבים. מסתבר שבישראל יש פטנט חדש: כתבי ספורט וטכנולוגיה. בן מיטלמן בחדשות 12 וטל שורר בחדשות 13 הם שניהם כתבי ספורט ועל התיק הספורטיבי שלהם הוסיפו להם מקוף חדש: טכנולוגיה. שיהיה. על הדרך. מה רע?

עכשיו, אם מהדורות החדשות היו נותנות למיטלמן ושורר זמן להכין כתבה רצינית על הדגם החדש (מיטלמן הספיק לציין שהמכשיר יגיע בלי כבל טעינה או אוזניות. את שורר אפילו זה לא עניין), על יכולותיו או מגרעותיו, מילא. גם אז היה צריך להרים גבה נוכח זמן המסך שניתן לדגם החדש, אבל בסדר – לפחות נעשתה עבודה משמעותית והצופים קיבלו מידע שיש לו ערך כלשהו. אבל זה לא מה שקורה.

מה שקורה הוא שנותנים לכתבים 90 שניות לדווח על הדגם החדש כאשר ברקע מוקרנים סרטוני תדמית של המכשיר, של החברה, של מנכ"ל החברה. זה הדבר הכי קרוב לשידור קומוניקט: זו פרסומת אחת ארוכה לחברת אפל והיא מוענקת לה במתנה בכל פעם שהיא משיקה אייפון חדש.

יש חברות שהיו נותנות שלוש אצבעות יד ימין כדי לקבל יחס שכזה ממהדורות החדשות. יש חברות שהמוצרים שלהן אשכרה חשובים, חדשניים ופורצי דרך ולמרות זאת הם סובלים מהתעלמות מוחלטת. אפל, לעומת זאת, מקבלת זמן מסך בחינם, ללא שום סיבה או עילה, זמן שבו עיתונאים מקריאים הודעות לעיתונות ומקרינים את סרטוני הפרסומת שלה. טירוף מוחלט.

אורן פרסיקו דיווח השבוע על דיון סוער שבו דורון צברי הטיח כתב אישום זועם בעורכים הראשיים של חברות החדשות המרכזיות בישראל. במסגרת הדיון, תהה צברי מדוע משדרים את דבריו של נתניהו מבלי לברר אם הוא אומר דברי אמת. זיו רובינשטיין, מפיק שידורי חדשות וממקימי חדשות 10 אמר בתגובה "אין מצב שראש ממשלה ידבר והערוצים לא ישדרו את זה".

קחו את "ראש הממשלה" והחליפו אותו ב"אייפון" וקיבלתם את היחס הייחודי לו זוכה המכשיר בקרב חברות החדשות המרכזיות בישראל. ובכל זאת יש הבדל אחד: ראש הממשלה משפיע על החיים של כל אחד ואחת מאיתנו בעוד שאייפון הוא מוצר מסחרי, של חברה אמריקאית, שמשיקה דגם חדש אחת לשנה והשירות הפרסומי שהעורכים הראשיים בישראל מעניקים לו הוא דוחה, מפלה, פרובינציאלי וחסר כל ערך עיתונאי.

מן הסתם ישנן כל מיני סיבות ליחס יוצא הדופן לו זוכה האייפון, רובן שגויות, עבשות ולא רלוונטיות, אבל אם תשאלו אותי לפנינו דוגמה לעצלנות עיתונאית מהסוג הישן וה(לא) טוב: צריכים לסגור 90 שניות במהדורה? אפל משיקים? תביאו לאולפן את בן וטל ונעשה ברייק פרסומות בתוך המהדורה. למה? כי זה אייפון וזה נורא מעניין אנשים. יאללה, יאללה. חבורה של עצלנים.