דיון על חלקו של עורך החדשות בעיצוב תודעת ההמונים הפך בשבוע שעבר (7.10) לכתב אישום נוקב מאת בימאי התעודה דורון צברי נגד שלושת העורכים הראשיים בחברות החדשות המרכזיות בישראל – חדשות 12, חדשות 13 וחטיבת החדשות של תאגיד השידור הציבורי.

צברי, שמרבה לבקר בציוצי טוויטר את האופן שבו כושלות מהדורות החדשות הטלוויזיוניות מלסקר כראוי את מחאת 2020 והמשבר הכלכלי והחברתי שהביאה עמה מגפת הקורונה, לא היה אמור בכלל להשתתף בפאנל. העיתונאי לשעבר והדוקומנטריסט בהווה הגיע לאירוע כצופה מן המניין, אולם בשלב מסוים ביקש את רשות הדיבור – ומרגע שהצטרף לפאנל הפך לדובר המשמעותי ביותר באירוע.

בשונה מציוציו בטוויטר, בדיון המקוון, שנערך ביוזמת בית-הספר לעריכה "ג'אמפ קאט", יכול היה צברי לדבר פנים אל פנים עם כמה מבכירי העיתונאים שעובדים מאחורי הקלעים בחדשות הטלוויזיוניות בישראל: דורון סולומונס, לשעבר עורך בחדשות 2 וכיום מנהל מחלקת הווידיאו בכאן; זיו רובינשטיין, מפיק שידורי חדשות וממקימי חדשות 10; עידו זנד, עורך ובמאי בחדשות 12; ועופר בדרשי, מנהל מחלקת פרומו בחדשות 12. לצדם השתתף בפאנל גם אסף שפיר, דוקו-אקטיביסט ובמאי "מהצד השני עם גיא זהר", וכן חוקר התקשורת דן ערב. את הדיון הנחתה תמר ירון, מייסדת "ג'אמפ קאט" באולפני "אדיט".

עמיתיו של צברי לדיון מתאגיד השידור הציבורי ומחדשות 12 טענו כי המצב אינו כה חד-ממדי כפי שצברי מציגו, אך הסכימו עמו לגבי רבות מנקודות המפתח שהעלה. צברי, מצדו, נכנס לעמדת נביא הזעם ולא הרפה. "אני צרכן חדשות אובססיבי ואני לא מסוגל לראות אותן מרוב הצמרמורות שאני מקבל כשאני צופה בחדשות", אמר צברי. "הייתי עורך חדשות, אני יודע לראות מה אני רואה. זה תועבה. מה שקורה בחדשות במדינת ישראל היום הוא תועבה".

דורון צברי: "תל-אביב נראתה בחלקים מסוימים של יום שבת כמו ביירות. זה לא היה בטלוויזיה כי הכתבים שלהם לא נמצאים בשטח. הם יושבים באולפנים ועושים ווטסאפ. ברהנו טגניה מדקלם הודעות דובר ואנחנו הצופים לא מקבלים את הסיפור"

בשבת האחרונה שלפני הדיון (3.10), הדגים צברי, התחוללה מחאה נרחבת ברחבי תל-אביב, כולל כליאת מפגינים בכיכר הבימה ואלימות משטרתית. למחרת, בחדשות 12 שודר דיווח מאת ברהנו טגניה על אף שהכתב לא היה כלל בשטח. כיוון שבחדשות 12 לא שלחו צלם כדי לתעד את האירוע, הוסיף צברי, חברת החדשות נאלצה להשתמש בתיעוד וידיאו שקיבלה ממחלקת הדוברות של משטרת ישראל.

"חדשות 12 זה מעצב התודעה הראשי של העם", אמר צברי, שמכין בימים אלה סרט על המחאה. "יושב עם ישראל ביום ראשון מול חדשות 12 ולא מקבל את הסיפור של מה שקרה ביום שבת, בטח לא בהבימה, כי הכתב לא היה בשטח. אני צילמתי ביום שבת שוט של עשרים שוטרים, פרשים, שועטים על קינג ג'ורג' הנטוש כמו סצנה במשחקי הכס. תל-אביב נראתה בחלקים מסוימים של יום שבת כמו ביירות. זה לא היה בטלוויזיה כי הכתבים שלהם לא נמצאים בשטח. הם יושבים באולפנים ועושים ווטסאפ. ברהנו טגניה מדקלם הודעות דובר ואנחנו הצופים לא מקבלים את הסיפור".

כשמדברים על תקשורת ועיתונות, הדגיש צברי, הכלל הראשון הוא להיות במקום ההתרחשות. "קודם כל תביא את הלחם והחלב", אמר, "והלחם והחלב בעיתונות זה שטח. שטח. הכתבים שלהם לא בשטח". מנגד נתן צברי את הדוגמה של העיתונאית העצמאית והאקטיביסטית אור-לי ברלב. לדבריו, באותה שבת היו לברלב ארבעה שידורים בפייסבוק, ובסך הכל נרשמו להם כחצי מיליון צפיות. "מי בערוץ 11, 12, 13 מביא חצי מיליון צופים?", תהה צברי. "אשה אחת עם אייפון".

אור-לי ברלב מדווחת ממוקד הפגנה נגד נתניהו (צילום מסך)

אור-לי ברלב מדווחת ממוקד הפגנה נגד נתניהו (צילום מסך)

סולומונס ביקש להרגיע מעט את צברי וטען כי הוא זועק רק משום שהוא מעורב רגשית במחאה, אלא שזו דרכה של התקשורת מאז ומעולם. צברי לא נרגע. "ביום ראשון הדיווח של חדשות 12 היה 'טענות של המפגינים לאלימות'. טענות. זה לא מובא כעובדה. ואז יושב באולפן שוטר שאומר 'מה פתאום'", התרעם. "אתה מקבל שני צדדים. צד אחד אומר שיורד גשם, צד שני אומר שיש חמסין. הנה, נתנו במה שווה. לא! עיתונאי הולך לשטח ומדווח. התפקיד שלו הוא להגיד לצופים את האמת: יש גשם או יש חמסין.

"ברהנו טגניה עשה כתבה של 6 דקות. אתה יודע כמה זמן היה פתחון פה למפגינים? אחת דיברה 4 שניות סינק על שוטר שדחף אותה, ואחר 20 שניות דיבר על זה שנתנו לו קנס והוא לא יודע למה. אתה יודע מה לא היה בדיווח הזה פעם אחת? על מה הם מפגינים. למה האנשים האלה יוצאים מהבית. אתה לא מקבל לא ב-12 לא ב-13, כמעט. מה הם רוצים? 'גברת, למה יצאת מהבית? למה את מפגינה?', 'אדוני, למה אתה מפגין?'. ההתייחסות אליהם היא כגוש. לא כאל אנשים ספציפיים, אבל לכל אחד יש סיפור".

זנד, שעובד בחדשות 12, ביקש להבהיר כי אין שחר לטענה שלא מדווחים על המחאה מהשטח. לדבריו, בחודשים האחרונים שולבו מדי שבת במהדורות שידורים חיים ממוקדי ההפגנות.

"זו בדיוק הטענה שלי נגד החדשות", אמר צברי. "הם עסוקים בשואו, לא במהות. המהות היא עיתונות. מה זה שואו? בידור. כשאתה רואה כתב ויש גרפים עולים ויורדים זה שואו. הם כל הזמן בטכנולוגיה. 'אנחנו פרושים ב-12 מוקדים', 'נעבור לכתבנו בשידור חי'. אתה מקבל 17 מוקדים בשידור חי, אבל מה קורה? מאחוריהם יש מפגינים, אבל הם לא מדברים איתם. הם משדרים לך, 'אנחנו בשטח', אבל זו הצגה".

"יש לי הרבה ביקורת, אבל זה לא נכון לגמרי", העיר זנד. "[משה] נוסבאום וגלעד שלמור עמדו כל שבוע בהפגנה. נוסבאום גם חטף צינורות מים".

"נוסבאום שלושה שבועות דיברר את דוברות משטרת ירושלים: 'אנרכיסטים', 'אנרכיסטים'", השיב צברי. "נוסבאום התחיל לזוז כשאני התחלתי לצייץ על כמה הוא אפס. הם לא מבינים מה זה עיתונות, הם שכחו מה זה שטח. כולם, 90% מהם, שכחו עיתונות. יושבים כל היום באולפן בסמסים. אתה מקבל חרא בתור חדשות ואתה אומר לי, 'זה אכיל'. אני אומר לך שאתה מקבל חרא. כולם מקבלים פה חרא ואומרים להם שזה אוכל טעים. לא, זה בולשיט".

כמו סולומונס, גם רובינשטיין טען כי זו דרכה של התקשורת מאז ומעולם וכי צברי זועם כעת משום שהנושא נוגע בו אישית כמי שתומך במחאה נגד נתניהו. מעבר לכך, הוסיף, "להשוות את מה שאור-לי ברלב עושה למהדורת חדשות, זה בכלל לא אותו הדבר. זה לא אמור להיות על אותה סקאלה, זה לא אמור להתחרות. אור-לי ברלב לא רוצה לעשות חדשות, היא רוצה לסקר 24/7 את המהפכה. אבל לעורך חדשות יש גם תקליט חדש של שלומי שבת להראות, מה לעשות?".

עופר בדרשי: "מרוב שהתקשורת מותקפת מימין ומשמאל נוצר תהליך שבו התקשורת רוצה להיות בסדר עם כולם. למה לא אומרים אף פעם על מה מפגינים? כי ברגע שתיכנס לסוגיה הזו אתה נכנס לבור שחור"

"גם אני בין המפגינים, ואפילו מהרדיקליים שביניהם", ציין רובינשטיין, "אבל הייתי בפורום כזה שהיה בערוץ 10 בקיץ 2005, וישבו מולנו אנשים שאמרו לנו, 'אתם לא נורמלים, מדינת ישראל בסכנה'. והזעם שלהם היה בדיוק כמו הזעם של אסף [שפיר] והדרייב שלהם היה בדיוק כמו הדרייב של דורון [צברי]. והם יצאו לכבישים וחסמו את הכבישים כי הם היו נגד ההתנתקות. ומבחינתם מדינת ישראל היתה בסכנה. גם הם אמרו לנו, 'זה לא יכול להיות, אתם לא מראים מה שמתרחש, אנחנו חוסמים את הכבישים'. ינון [מגל] היה מלווה אותם לאיילון בשעה שבירושלים חסמו את כל הכניסה לעיר ולא שידרנו את זה".

"כשבאו המתנחלים מגוש קטיף ואמרו שלא כיסו את מה שקורה, חלק מהטענות מוצדקות", הודה צברי. "התקשורת תמיד מדבררת את השלטון, לא משנה מי השלטון. הם צדקו, נעשו בהתנתקות דברים שלא ייעשו. האם לא כיסו אותם? כיסו אותם פי 17. לא יכול לחשוב על משהו שכוסה כמו ההתנתקות. אבל ב-90-80 אחוז מהזמן דיבררו את השלטון והעלימו עין מדברים שאם הם היו בצד הפוליטי שלנו היתה קמה מהומת אלוהים".

בהמשך הופנה הדיון לחדשות 12, שאותה הגדיר צברי "חדשות בלפור".

"אני מסכים איתך", הפתיע עופר בדרשי, מנהל מחלקת הפרומו בחדשות 12, והציע הסבר: "בחדשות אנחנו מתעסקים באיך להוריד את הרייטינג של 'הישרדות' (תוכנית הבידור המובילה של הערוץ המתחרה; א"פ). אתה לא יודע כמה פרומואים עשיתי לתופעת ההשמנה, ותופעת ההקרחה, ועוגות בקורונה ויוון. כל מה שיביא אנשים לראות טלוויזיה. זה מה שמעניין עכשיו אנשים, לא רוצים לשמוע דברים רעים. 'לחם ושעשועים'. הפרומואים שלי בכלל לא מתעסקים במציאות או בחדשות".

"אני מאוד מסכים עם דורון בנוגע לחדשות 12", המשיך בדרשי, "אני חושב שמרוב שהתקשורת מותקפת מימין ומשמאל נוצר תהליך שבו התקשורת רוצה להיות בסדר עם כולם. למה לא אומרים אף פעם על מה מפגינים? כי ברגע שתיכנס לסוגיה הזו אתה נכנס לבור שחור. אז אתה מדווח, אתה מעמיד את ברהנו, אתה מעמיד את השוטר, עשית שידורים חיים. קודם כל אנחנו משרתים את הצופה בזה שאנחנו רוצים להביא לצופה את מה שאנחנו חושבים שמעניין אותו באותו הרגע. וכמו שלמדתי, אנחנו מהדהדים את האידיאולוגיה השלטת, אם אנחנו יודעים את זה או לא יודעים את זה. זהו".

בדרשי, שהסביר כי למד על כך באוניברסיטה, הדגיש כי לא ניתן להימלט מכך. שפיר הציע לו לקחת את כל מה שלמד באוניברסיטה ולאפסן זאת על המדף, אך בדרשי טען כי אין אפשרות כזו. "אני לא מוכן לחיות עם ההגדרה של הדהוד אוטומטי של השלטון", מחה סולומונס. בדרשי הבהיר: "לא אוטומטי, אבל בלתי מודע".

דורון צברי: "ביבי נתניהו ראש הממשלה כי הוא נהנה מחסות של אבי ניר. זאת השורה התחתונה. אבי ניר הוא נוני מוזס החדש. זה גוף החדשות הכי נצפה ומשפיע בישראל. ביום שאבי ניר יחליט שזה לא משרת את האינטרסים, יתיר את הרסן, תוך חודש ביבי לא קיים"

משתתפים אחרים בדיון מחו על האופן החד-צדדי שבו תיאר צברי את אנשי חברות החדשות. רובינשטיין טען כי העובדים בשלוש החברות "עושים את המקסימום". לדבריו, "הם כן מסתכלים על עצמם בראי ואומרים 'בוא'נה, ניסינו. עשיתי מבחינתי את הטוב ביותר שאני יכול תחת הלחצים'". גם בדרשי אמר במהלך הדיון כי כשעבר לפני כשנתיים מקשת לחברת החדשות, הוא הגיע לישיבת מערכת והיה "בשוק, חיובי, עד כמה קברניטי וכתבי החברה הם אנשים אחראים ומסתכלים על המציאות מכל הכיוונים".

סולומונס נתן כדוגמה מתאגיד השידור את התוכנית של גיא זהר, את פינות הפרשנות של שאול אמסטרדמסקי ואת הכתבות של שירלי ברקוביץ'. כל אחד מהם מביא למסך "משהו אחר", אמר. ממילא, הוסיף, כל מי שמתחת לגיל 30 לא צופה במהדורות חדשות בשעה שמונה בערב. "אני לא שותף לדוקטרינה של 'ההלם והאיזון' של 12", הדגיש, אך מיד הוסיף כי "זה בסדר שיהיה גם מיינסטרים, וזה בסדר שתהיה חתרנות".

צברי, מצדו, העדיף להתמקד בנעשה בערוץ המצליח בישראל, ערוץ 12 של קשת, ובחברת החדשות שלו. "ביבי נתניהו ראש הממשלה כי הוא נהנה מחסות של אבי ניר. זאת השורה התחתונה", טען בהמשך הדיון. "אבי ניר הוא נוני מוזס החדש. זה גוף החדשות הכי נצפה ומשפיע בישראל. ביום שאבי ניר יחליט שזה לא משרת את האינטרסים, יתיר את הרסן, תוך חודש ביבי לא קיים. זאת הנוסחה הראשונה. עדיין לא משתלם לאבי ניר להתהפך על נתניהו. הוא עדיין מעדיף את השיטה הקיימת. זו הסיבה שיושבים שם כל הכתבים, וחלק גדול מהם לא עושים את העבודה שלהם".

אבי ניר, מנכ"ל קשת (צילום: קובי גדעון)

אבי ניר, מנכ"ל קשת (צילום: קובי גדעון)

לדברי צברי, תפקידה של התקשורת, בעיקר בעידן של עודף מידע כמו זה שבו אנו חיים, הוא לסייע לציבור להבין מה חשוב ומה לא, מה נכון ומה לא. ובכך היא כושלת פעם אחר פעם. אם ראש הממשלה נתניהו טוען בנאום שיש איומים על חייו, אמר צברי, תפקידו של אבי וייס, העורך הראשי של חדשות 12, להגיד לכתביו הבכירים, כמו אמנון אברמוביץ' ורוני דניאל, לבדוק את הטענות עם ראש השב"כ ולחזור עם תשובות.

"אם זה אמיתי אתה פותח את המהדורה", אמר צברי, "ואתה, אתה 'החדשות', אומר: 'ראש הממשלה מאוים ברצח, זה איום אמיתי'. אתה מסביר, אתה נותן את זה. אם זה לא אמיתי אז ראש הממשלה משקר, ואז אתה מביא את האמת. אתה לא אומר 'ראש הממשלה אומר ככה', כמו שהוא. כי אז אתה כמו פלט-קלט, אתה לא עיתונאי. עיתונאי תפקידו לברר את האמת".

"אין מצב שראש ממשלה ידבר והערוצים לא ישדרו את זה", העיר רובינשטיין. "וזה נורא. כי אנחנו יודעים מי זה ביבי. אבל אין מצב כזה, זה לא יכול להתרחש".

"אבי ניר רוצה להצליח, לא אכפת לו אם הוא יצליח משמאל או מימין", ביקש בדרשי להסביר את מניעי המעסיק שלו. "הוא רוצה להיות איש הטלוויזיה השולט בישראל, איש התקשורת השולט בישראל, ולהצליח הכי בגדול. מי הכי מצליח בשלטון? לכן הוא מתחבר להכי מצליח, לביבי. אם גנץ היה הכי מצליח הוא היה מתחבר לאידיאולוגיה שלו".

"אבל עופר", קטע אותו צברי, "אתה לא מבין. כשאתה משדר חדשות יש לך אחריות".

"יש לך אחריות לבדר את צופי הטלוויזיה בישראל", אמר מנהל מחלקת הפרומו של חדשות 12.

"בידור הוא מוצר משני, הוא לא מהות!", הזדעק צברי. "כרגע בחדשות 12 הפרונט הוא בידור, לא עיתונאות. זה למה אני מתפוצץ. אני לא מתווכח שצריך להיות אלמנט בידורי והצופים צריכים לצפות. אין בכלל שאלה. אני מתווכח על המינונים. [...] אתה שואל למה לא עוסקים בכיבוש? אני עונה לך: כי בחדשות בטלוויזיה אין כיבוש. לא קיים כיבוש. אסור שיהיה כיבוש. ואם באמת בחדשות בטלוויזיה היו מראים מה זה כיבוש, לא היה כיבוש".

"באידיאולוגיה השלטת כרגע המונח 'כיבוש' לא רלבנטי יותר. הוא נגמר, הוא יצא מהצייטגייסט", הסביר בדרשי.

"נכון", הודה צברי, "אבל הוא במציאות. אתה יכול להגיד 'אין כיבוש', אבל במציאות יש כיבוש. [...] בתור עורך חדשות לשעבר, כשאני רואה את החדשות היום אני רואה מהדורות חדשות שנערכות על-ידי אנשים כנועים ומבוהלים. הם לא אפילו מנסים לאתגר את המציאות".

"נכון", אישר בדרשי.

"וזה עצוב", הוסיף צברי. "אנחנו היום בשעת משבר גדולה, מהגדולות שהיו בישראל, והעיתונות המשודרת בטלוויזיה חוטאת לתפקידה ברמה של מחדל מטורף. יש פה ליקוי מאורות של החדשות לאורך כל החזית. זה לא שברוך שי [מנהל חטיבת החדשות בתאגיד השידור] אפס ושווייס [אבי וייס, המנכ"ל והעורך הראשי של חדשות 12] מצוין או טויטו [ישראל טויטו, המנכ"ל והעורך הראשי של חדשות 13] מנסה להתבלט. הם עושים תחרות פנימית מי יותר כנוע, מי יעשה מהדורה יותר משעממת, יותר סתמית, יותר מנותקת.

"לפעמים טויטו מוביל, עוד 15 כתבות של נגה ניר-נאמן על טיולים לחו"ל שלא קיימים. כתבות תיירות. איפה המציאות, לעזאזל? יש פה מיליון מובטלים, נסגרים 70 אלף עסקים. ישראל מדממת. מ-ד-מ-מ-ת. ועוסקים חודש וחצי בספין של הפגנות-לא-הפגנות".

דני קושמרו מראיין את השר לבטחון הפנים אמיר אוחנה ב"אולפן שישי", 2.10.2020 (צילום מסך)

דני קושמרו מראיין את השר לבטחון הפנים אמיר אוחנה ב"אולפן שישי", 2.10.2020 (צילום מסך)

כדי להראות שבחדשות 12 בכל זאת מתעסקים במהות ולא רק בשואו הקרין בדרשי לצופי הדיון פרומו שהכינה לאחרונה המחלקה שלו למהדורת "אולפן שישי", שבו הוצגה כתבה שהכין יגאל מוסקו בעקבות ביקור באחת ממחלקות הקורונה בבתי-החולים בארץ. "אני החלטתי יחד עם רון ירון [עורך 'אולפן שישי'] ללכת על כתבת הדיכאון הזו", התגאה בדרשי. "רצינו להגיד פה 'כל השבוע אנחנו מתעסקים בכן הפגנות, לא הפגנות, ובזמן הזה יש אנשים בבית-חולים שרק רוצים לנשום. זה היה קול שלי, של נעמה [עורכת במחלקת הפרומו], של רון, של מוסקו, ואף אחד לא עצר אותנו. ההפך, וייס אמר 'פנטסטי'".

"אני ראיתי את זה", אמר צברי. "אתה יודע מה היה באותה מהדורה בהתחלה?". צברי החל למנות את הכשלים, לתפיסתו, באותה מהדורת "אולפן שישי" מרגע שנפתחה ועד לכתבה שבה התגאה בדרשי: מונולוג לא ברור של קושמרו ("מאמר מערכת", הגדיר זאת בדרשי), ואחר-כך ראיון ארוך שערך קושמרו עם השר אמיר אוחנה, שבו לא הותר לאף אחד מעיתונאי חדשות 12 להפנות אליו שאלה.

"יש לונג שוט, אתה רואה שם חמישה עיתונאים, ביניהם אמנון אברמוביץ', בכיר עיתונאי ישראל, יושב ושותק", תיאר זאת צברי. "כשאמנון אברמוביץ' לא יכול לשאול שאלות אתה שם עליו זמם, כמו כלב. על כל העיתונאים. אם הפורמט הוא פאנל ואתה שם רק את קושמרו, שעם כל הכבוד הוא לא בליגה של אברמוביץ', ולא מתקרב בכלל, ואותו אתה שם מול השר אוחנה. עשר דקות הוא מדבר איתו ולא מוציא כותרת אחת, כותרת אחת בעשר דקות ראיון! הוא רק שואל שאלות, מסמן V. וואט דה פאק? תברר את האמת.

דורון צברי: "כולכם הפקרתם את המשמרת. הפגנה אחת בהבימה, דוחפים שם 3,000 איש עם תינוקות, ילדים, שוטרים סוגרים עליהם. ראש העיר חוטף מכות, ואף צלם של מהדורת חדשות לא נמצא שם כדי לצלם. וואו, מה זה?"

"את הכתבה ראיתי בהקלטה כי הפסקתי, כי הבנתי שמכרו אותי. מכרו לא אותי דורון, מכרו את הצופים. עכשיו אתה אומר לי, 'הנה עלה תאנה'. בפרונט של המשדר היה חרפה. ישב אמנון אברמוביץ' עם זמם באולפן ושתק כי היה אסור לו לפי הסיכום לשאול את שר המשטרה שאלות. מה אתה חושב שקורה?".

"בסדר", השיב בדרשי, "זה מערכת היחסים שלך עם השלטון".

"לא! לא!!!", זעק צברי, "תתמרדו, תתמרדו. אנשים טובים צריכים להתמרד, להגיד לא!". "לאבי וייס יש 40-30 צלמים, לברוך שי יש 50 צלמים, לטויטו יש 50 צלמים", הוסיף צברי בהמשך הדיון. "יש לנו פה מערכות חדשות עם צבא של עשרות עד מאות צלמים מקצועיים שזו העבודה שלהם. כשאסף [שפיר] תפס את המכות זה היה ביום שהיה ברור שהולך להיות שם אירוע, ואסף פשוט היה בשטח.

"זה לא במקרה שאסף תפס את המכות ויואב [גלזנר] תפס את טופז לוק מצלם 'סרט סטודנטים' ויוסי דורפמן מוריד את דנה רון. אנשים נמצאים בשטח. [...] אורי אבנרי, בשנות ה-50, אם יש אירוע כזה שולח חמישה צלמים, סטילס, להביא תמונות. ככה עובדים. היום אנחנו ב-2020 לא שולחים צלם אחד לאירוע. אחד שיהיה שם כל הלילה ויחפש סיפורים. זה הפקרות. אתם כולכם הפקרתם את המשמרת. הפגנה אחת בהבימה, דוחפים שם 3,000 איש עם תינוקות, ילדים, שוטרים סוגרים עליהם. ראש העיר חוטף מכות, ואף צלם של מהדורת חדשות לא נמצא שם כדי לצלם. וואו, מה זה?".

"אם אתה היית אבי וייס היית שם שם 14 משמרות בשבוע צלמים", אמר בדרשי. "הוא, יש לו עוד דברים לעשות".

"וגם אתה לא יכול לסרב למפרסמים לגבי האייטמים", הוסיף רובינשטיין.

אחרי שחבט במנהלים והעורכים הבכירים של חברות החדשות עבר צברי לעובדי החברות, ש"למעט כמה טאלנטים" משתכרים שכר רעב – "כמו חמורים" – ונדרשים לעבוד פי שניים ופי ארבעה ממה שנדרשו בעבר בשל ההתארכות הגדולה של זמני השידור של החדשות. אין לעיתונאים זמן להיות בשטח, אמר, כי הם כל הזמן צריכים להאכיל את המפלצת של תוכניות החדשות שמשודרות משעות הצהריים ועד הלילה, שלא לדבר אספקת תכנים לאתר ולאפליקציה.

מנחת הפאנל, תמר ירון, שאלה את צברי מה היה משתנה אם בחברות החדשות היו נותנים דגש גדול יותר לסיקור משבר הקורונה ומחאת 2020.

"אם לאור-לי ברלב היה חצי מזמן המסך של עמית סגל, התוצאות של הבחירות במדינת ישראל היו נראות אחרת לגמרי", השיב צברי. "היא לוקחת חצי מיליון צופים כי הם לא מקבלים את הדבר הזה בשלושת המשדרים של החדשות. מישהו מכם מביא חצי מיליון בחמש שעות? ברוך שי, 160 מיליון שקל תקציב, פי שניים מכל המתחרים, יש לו חופש עיתונאי מוחלט. והוא עושה עשירית, במקרה הטוב, של הרייטינג של אורלי. 160 מיליון שקל, כמעט חמש שנים לא הבאת סיפור עיתונאי אחד שהפך את המדינה".

כשצברי שב לביקורת על חדשות 12, הוא שוב הזכיר את הפרשן הפוליטי הבולט. "אם אני עורך של עמית סגל, אני אומר לו 'בוא תעשה כתבה עיתונאית על מה קורה בבוטקה של ביבי. תביא לי חומר. איך מקבלים החלטה. אם אתה קרוב כל-כך לבלפור, בוא תביא לי חומר עיתונאי על בלפור'".

"הוא לא רוצה", אמר בדרשי. "הוא לא רוצה".

עמתי סגל (צילום: משה שי)

עמתי סגל (צילום: משה שי)

"אני אתן לך עוד דוגמה", המשיך מיד צברי. "האדמו"ר מבעלז עשה חתונה לנכדה שלו לפני חודש וחצי. היו שם 4,000-3,000 איש באולם סגור. נוסבאום דיווח באולפן בהתרגשות שהמשטרה נתנה ארבעה קנסות של 5,000 שקל ושיפתחו בחקירה. הבעיה היא בפריימינג. אם יש לנוסבאום עורך נורמלי, השאלה היא לא 5,000-4,000 שקל קנס, אבל למה הרבי מבעלז לא נעצר? לא עולה על דעתו לשאול. עכשיו זה עורך שצריך לשלוח את נוסבאום, 'לך תשאל למה לא עצרו'. יש אירוע הפרה מול העיניים, יש חומר גלם".

בדרשי ביקש להסביר וטען כי כי הכתב פעמים רבות אינו עוצר לרגע לחשוב אלא פשוט הולך בעקבות האקשן. "עורך לא מצליח לייצר את המאסטר שוט של המציאות", הגדיר זאת.

"אבל זו הטענה שלי", הזדעק צברי. "שאנחנו מקבלים במהדורות פרטי פרטים. הנה ענף מספר 48, הנה מה קורה בעץ הזה, הנה מה קורה בעץ הזה. אף פעם לא מקבלים את היער, תראו לי שוט של היער".

תגובות: סטנדרטים מקצועיים וקבלני ביצוע

מחטיבת החדשות של תאגיד השידור הישראלי נמסר: "כאן חדשות פועלת על-פי הסטנדרטים המקצועיים הגבוהים ביותר בסיקור החדשות וענייני היום בארץ ובעולם. כתבי ופרשני כאן חדשות, ברדיו, בטלוויזיה ובדיגיטל, מכתיבים סדר יום חדשותי ורק לאחרונה הביאו שורת חשיפות, פרסומים וראיונות שהדהדו בכל כלי התקשורת המתחרים. זאת ועוד, בחודש האחרון זכו הפרסומים והדיווחים של כאן חדשות לחשיפה של מעל 13 מיליון צפיות בזרועות הדיגיטל של החטיבה, פלטפורמות שמהוות בידול מובהק משאר החברות המתחרות".

בחדשות 12 העדיפו שלא להגיב, אך הפנו את "העין השביעית" לתגובת עופר בדרשי, שמסר: "מדובר בקטעי דברים שאינם נכונים ונאמרו בשיחה של שעתיים בהקשר נרחב. חשוב לי להבהיר כי אני לא עיתונאי אלא קבלן ביצוע בתחום הפרומו בלבד, אשר לא מצוי כלל בהחלטות תוכן של חברת החדשות או בקבלת ההחלטות העריכתיות. הטענה כי לכאורה אמרתי שפרומואים של חדשות 12 לא עוסקים במציאות ובחדשות היא מופרכת וניתן לראות זאת מדי ערב על המסך. כפי שאמרתי באותה שיחה, אנשי וכתבי חדשות 12 שנתוודעתי בחודשים האחרונים לעבודתם הם אנשים מקצועיים וערכיים, שרק עבודה עיתונאית הגונה וחסרת פשרות עומדת לנגד עיניהם".

מחברת קשת ומחדשות 13 לא נמסרה תגובה.

* * *