האם ב"וואלה" ניצלו את שמו של המגיש הוותיק יעקב אילון כדי למכור סיקור עיתונאי לשר זאב אלקין? מסמכים שהתקבלו בעקבות בקשת חופש מידע של "העין השביעית" מעידים שהתשובה חיובית. אילון, ראוי להדגיש, לא ידע על השימוש שנעשה בשמו ולא השתתף בסיקור הקנוי. ב"וואלה" סירבו למסור הסברים, וכך גם השר אלקין.

העסקה עם משרדו של אלקין, שעל קיומה דווח כאן שבועות אחדים לאחר צאתה לפועל, הניבה ל"וואלה" כ-340 אלף שקל. הכסף הגיע ממשרד ירושלים ומורשת, משרד ממשלתי קטן שכיום עומד בראשו השר רפי פרץ.

לקראת חגיגות יום ירושלים בשנת 2017 – שנת היובל לכיבוש חלקה הערבי של העיר – החליטו אנשיו של אלקין להוציא מאות אלפי שקלים על קניית כתבות באתרים "וואלה" ו-mako. במקרה של "וואלה", לצד סדרת הכתבות הקנויות עלה לרשת גם משדר חגיגי שצולם במשכנות שאננים, על רקע חומות העיר העתיקה. המנחה היתה מרב מילר, מגישת "מבט" לשעבר, ורשימת המרואיינים כללה נציגוּת של בכירי המשרד הממשלתי – כולל ראש אגף שניצל את ההזדמנות כדי להחמיא לעבודתו של אלקין ולשבח אותו על תפקודו הפוליטי.

בלשכת הפרסום הממשלתית, הגוף שתיווך בין המשרד הממשלתי ל"וואלה", אישרו שהראיון עם השר זאב אלקין במהדורה של יעקב אילון לא היה חלק מהעסקה

יעקב אילון הגיש אז ב"וואלה" מהדורת חדשות יומית. גיוסו למהדורה היה גולת הכותרת של ניסיון להשקיע משאבים בתכני וידיאו חדשותיים איכותיים. ואולם, נראה שבהנהלת האתר ניסו לנצל את שמו גם לצרכים הפוכים: מכירת סיקור לגופים חיצוניים.

אחת מאותן עסקאות מופיעה במסמך של לשכת הפרסום הממשלתית (לפ"מ) המסכם את רוב עסקאות רכישת התוכן שביצעו משרדי הממשלה לאורך חמש שנים. לפי המסמך, העסקה בין "וואלה" למשרדו של אלקין כללה השתתפות של יעקב אילון. ואולם, יעקב אילון מסר ל"העין השביעית" שלא היו דברים מעולם: "מעולם לא השתתפתי במשדר מהסוג הזה, ולא היה ידוע לי על השימוש שנעשה בשמי". אילון חידד: "אם הייתי יודע, לא הייתי מאשר לעשות זאת".

בלפ"מ אישרו את דבריו של אילון. "השת"פ שביצע משרד ירושלים ומורשת עם 'וואלה' בנושא יום ירושלים משנת 2017 יצא לפועל ללא השתתפותו של יעקב אילון", הבהיר יואב רם, הממונה על חופש המידע במשרד התרבות והספורט, שתחתיו פעלה אז לפ"מ. לדבריו, השגיאה במסמך "נבעה מהעובדה כי שמו של אילון כמגיש המהדורה המרכזית ב'וואלה' צוין בטעות בהצעת המחיר של 'וואלה'". רם הדגיש כי בפועל, המהדורה המרכזית לא היתה חלק מהעסקה.

מרב מילר מראיינת את שרית גולדשטיין ממשרד ירושלים ומורשת. "וואלה", יום ירושלים 2017 (צילום מסך)

מרב מילר מראיינת את שרית גולדשטיין ממשרד ירושלים ומורשת במשדר הממומן של "וואלה". יום ירושלים, 2017 (צילום מסך)

המהדורה המרכזית של "וואלה" אכן לא היתה חלק מהעסקה, והסיפור יכול היה להסתיים בנקודה הזאת כעוד מקרה של רישום שגוי ולא מאוד מעניין במסמך ממשלתי – אלמלא פרט נוסף. ביום ירושלים, בצמוד למשדר הקנוי בהנחייתה של מרב מילר, השר זאב אלקין עלה לשידור חי במהדורה המרכזית של יעקב אילון. אלקין דיבר על נושאים פוליטיים כמו ביקור טראמפ בירושלים והבנייה בהתנחלויות, וגם על עבודת המשרד ואירועי יום ירושלים. לגולשים – ומתברר שגם למראיין אילון – לא נמסר דבר על העסקה שביצע משרדו של אלקין עם "וואלה".

הוראות היועץ המשפטי לממשלה אוסרות על שרים להשתתף במשדרים שמשרדיהם מממנים – השרים נדרשים לקבל מראש אישור לכל הופעה מסוג זה – אך במקרה זה, כאמור, הראיון עם אלקין לא היה חלק רשמי מהקמפיין. ובכל זאת, בדיעבד, הראיון הלא-קנוי עשוי להיראות כמעין בונוס על עסקה שהניבה לאתר מאות אלפי שקלים. האם אכן היה קשר בין עסקת התוכן לראיון עם השר? ב"וואלה" סירבו להשיב לשאלה, או למסור התייחסות כלשהי לדברים, וכך גם בלשכתו של אלקין.

לא מדובר בפעם הראשונה שבה השימוש בכספי המשרד שבראשו עמד אלקין מעורר תהיות. ב-2018 שילם משרד ירושלים ומורשת 700 אלף שקל עבור מתן חסות ל"ועידת המשפיעים" של חדשות 12. אלקין התמודד באותם ימים על תפקיד ראש עיריית ירושלים. הכסף הציבורי ששילם לחברת החדשות קנה עבורו את הזכות לשאת נאום בוועידה – והנאום שנשא שימש לקידום מסע הבחירות והידהד את מסריו. פרסום העסקה באתר "העין השביעית" עורר ביקורת בקרב יריביו, אך אלקין התעקש שפעל כשורה (כך או כך, זה לא עזר: מסע הבחירות שלו הסתיים בכישלון מוחץ).

אלקין: לא זקוק לקמפיין כדי להתראיין

ינון בן-דוד, דוברו של זאב אלקין, מסר בשמו בתגובה לאחר פרסום הכתבה: "משרדי ממשלה לא מנהלים את המשא-ומתן מול גופי התקשורת כשהם מחליטים לצאת בקמפיין תקשורתי. מי שמבצע עבור משרדי הממשלה את ההתקשרות זו לפ"מ. המשרד בסוף מקבל את החבילה. נגיד את המובן מאליו: השר אלקין לא היה מעורב בשום שלב, ולא הוא ולא משרד ירושלים ומורשת התנו את ההתקשרות עם 'וואלה' בתמורה לראיון עם השר.

"השר אלקין מרואיין על בסיס יומיומי בכלי תקשורת ארציים, כולל 'וואלה', ולעתים קרובות מסרב לראיונות כאלה מפאת חוסר זמן בלו"ז. לכן השר אינו זקוק לשום קמפיין מוזמן כדי להתראיין ב'וואלה', ynet או כל כלי תקשורת אחר. מן הסתם, הגיוני שכלי תקשורת ירצה לראיין את שר ירושלים ביום ירושלים, כפי שעשו גם כלי תקשורת אחרים".

מסמכים ונתונים על עסקאות שבהן גופי שלטון רכשו כתבות מכלי תקשורת ניתן למצוא בגנזך, מדור חופש המידע של "העין השביעית" ועמותת הצלחה

* * *

השר זאב אלקין מתראיין ב"וואלה" לרגל יום ירושלים, מתוך המהדורה המרכזית. 24.5.2017 (צילום מסך)

השר זאב אלקין מתראיין ב"וואלה" לרגל יום ירושלים, מתוך המהדורה המרכזית. 24.5.2017 (צילום מסך)