רק לפני חודש נשפכו אלפי מלים ונמרחו עשרות צילומים מאולימפיאדת בייג'ינג בעמודים הראשיים של "ידיעות אחרונות" ובכפולת האמצע של חלק החדשות. אז איך קורה שמה שהוגדר על-ידי העיתון כ"תקרית דיפלומטית" בין ישראל לסין, תקרית שנגרמה כתוצאה מראיון ב"ידיעות אחרונות", לא זכה כלל להתייחסות בולטת ונדחק למדור הספורט?

הסיפור המשונה החל ביום שישי שעבר, בכתבת שער במוסף "7 ימים". השייט שחר צוברי, מדליסט הארד מבייג'ינג, אמר בראיון למוסף כי הסינים הם "חארות". בתגובה העביר שגריר סין בישראל מחאה לוועד האולימפי בארץ, ובהמשך ביטל קבלת פנים מתוכננת לספורטאים הישראלים. צוברי התנצל, שר הספורט מג'אדלה התנצל, הוועד האולימפי התנצל, אבל הסינים טרם סלחו.

ההישג העיתונאי הוא אולי מפוקפק – ראיון שפורסם בעיתון גרם לתקרית דיפלומטית עם מעצמה – אבל בכל זאת, זה הישג שעיתונים נוהגים להתפאר בו. אם כך, מדוע הסיפור לא הופיע בעמוד הראשי של "ידיעות אחרונות", או לפחות קיבל הפניה בולטת בעמודי החדשות? הרי רק לפני שבועיים-שלושה פירנסו האירועים הספורטיביים מסין את החלק המרכזי של העיתון של המדינה.

איור: יעל בוגן

איור: יעל בוגן

יכול להיות שבצמרת מקבלי ההחלטות ברחוב מוזס חשבו שהמקרה אינו דרמה יוצאת דופן, והניחו לניר חפץ, עורך "7 ימים" ומוסף הספורט, לגדל ולרומם את הסיפור בממלכה שלו. יכול להיות גם שהבמה המשנית שקיבל הסיפור מלמדת משהו על היחסים שבין עורכי העיתון ובין עורך המוספים. בימי גלעזר ויובל היה נהוג לומר ש"7 ימים" הוא מדינה נפרדת בתוך "ידיעות אחרונות". ייתכן שמדובר בשחזור מוזר, אולי אפילו נגטיבי, של התקופה ההיא?

ויש עוד: בעוד שבמדור הספורט מדווחים על תקרית דיפלומטית, שמקומה הטבעי הוא בעמודי החדשות, בחלק החדשותי הופיע ביום ראשון סיקור פתיחת אולימפיאדת הנכים בבייג'ין, בלי שאף מלה על אירוע זה או סיקור מקצועי של הספורטאים הישראלים יופיעו במדור הספורט. לא ברור. לא מובן.

ילדים זה העתיד

השבוע אפשר היה להיווכח שוב עד כמה ספורט "ידיעות אחרונות" תקוע במקום. הנבחרת הצעירה עד גיל 21 בכדורגל עמדה לפני משחק מכריע מול גרמניה בחוץ, בדרך לפלייאוף שלפני אליפות אירופה. בסופו של יום היא אכן עשתה זאת, עם 0:0 מרשים. בעוד ש"מעריב" בחר לתת לנבחרת הצעירה את הכבוד המגיע – שני שערים וכפולה פותחת (ביום המשחק ולמחרת) – ב"ידיעות אחרונות" המשיכו במסורת המיושנת, הפרובינציאלית וחסרת המעוף שלהם, ולפיה הנבחרת הבוגרת מעל הכל, אפילו במחיר המעטה מההישג של הצעירים.

הטבלה לא משקרת

אתר ערוץ הספורט היה בשיאו באולימפיאדת בייג'ינג, עם סיקור מקיף של התחרויות והספורטאים הישראלים ושפע של תקצירי וידיאו. ההשקעה הגדולה הביאה לתוצאות יפות בסקר "טים" לחודש אוגוסט. האתר השתדרג ל-16 אחוזי צפייה לעומת 11.8% ביולי – קפיצה משמעותית של 4.2%. המתחרה הגדול, ONE, רשם עלייה מתונה יחסית לעובדה שמדובר בחודש ספורטיבי אינטנסיבי – רק 1.8% יותר לעומת החודש הקודם (16.9% באוגוסט לעומת 15.1%). כך ייעשה למי שהעדיף לסקר את האולימפיאדה מהכורסה במערכת, ולא טרח לשלוח כתב לבייג'ינג.

אם אתר ערוץ הספורט רוצה לשמור על הפער האיכותי, הוא צריך להישמר מהסגנון הזול של אתר ONE. לפרסם תמונה של בחורה במחשוף נדיב עם הכיתוב "פצצה" בידיעה על ביטול משחק באיטליה בגלל פצצה ממלחמת העולם השנייה שהתגלתה סמוך למגרש – זו בדיוק הדרך הלא נכונה. אם אין לכם תמונה ממקום האירוע, תמצאו פתרון יצירתי אחר. כרגע, מדובר בפצצה של אינפנטיליות.

לתגובות והערות: yegerm9@walla.co.il