המשבר הכלכלי הגדול של 2008 פגע בשוק הפרסום האמריקאי ועירער עוד יותר את מצבם של אמצעי התקשורת התלויים בפרסומות. עד לאחרונה נראה היה כי השוק מתאושש וחוזר למגמת צמיחה, אולם על רקע חוסר היציבות החוזר לכלכלה העולמית, מתפרסמים נתונים מדאיגים באשר לעתידם של העיתונים.

שוק הפרסום האמריקאי ידע זמנים קשים ב-2009, מיד לאחר פקיעתה של בועת הנדל"ן, ההתמוטטויות במערכת הפיננסית ועליית שיעורי האבטלה במדינה. אך להפתעתם של רבים, השוק חזר לפעול במלוא המרץ לקראת אמצע 2010, בין השאר בזכות הבחירות לקונגרס, שהזרימו כספים רבים למודעות באמצעי התקשורת השונים.

הורדת דירוג האשראי של ארה"ב על-ידי חברת הדירוג S&P בראשית החודש נתנה את האות לירידות שערים חדשות בבורסות בארה"ב ובעולם, אולם בכירים בתעשיית התקשורת האמריקאית הפגינו ארשת של "עסקים כרגיל", הביעו אופטימיות וטענו כי לא צפוי שינוי לרעה בהוצאות על פרסום בהמשך השנה ובמהלך 2012.

ה"פייננשל טיימס" פירסם ביום חמישי האחרון כי לעומת ההצהרות החיוביות של מנהלי חברות תקשורת, אנליסטים צופים כי מגמת ההתחזקות של הוצאה על פרסום בענפים מרכזיים במשק האמריקאי עלולה להתהפך בהמשך השנה, ובמיוחד ב-2012. "דברים יכולים להשתנות במהירות", פסק אחד מהם, דייוויד ג'ויס ממילר-טבאק.

סוכנות הידיעות AP מדווחת כי זנית-אופטימדיה, חברת-בת של ענקית הפרסום הצרפתית פובליסיס, צימצמה לאחרונה את הערכתה לצמיחה בהוצאות הפרסום בארה"ב לשנת 2011 מ-2.5% ל-2.1%. גם GoupM, זרוע של חברת הפרסום WPP, חוזה קיצוץ בהוצאות הפרסום העולמי ב-2011 מ-5.8% ל-4.8%.

"התחזית נהיית יותר ויותר זהירה, אך נותרת אופטימית בנוגע לצמיחה", אמר ל-AP אנטוני יאנג, מנכ"ל אופטימדיה ארה"ב לשעבר, שמונה לאחרונה לתפקיד מנכ"ל חברת השיווק מיינדשייר. העיתונים והרדיו, כך על-פי AP, יהיו הנפגעים הראשונים במקרה של האטה בהוצאות הפרסום, זאת מאחר שבעתות משבר, מפרסמים נוטים להשקיע את רוב תקציבם בפרסום בטלוויזיה.

תחנות טלוויזיה ורדיו מקומיות ועיתונים מקומיים, הנסמכים על כספי הפרסום של חברות קטנות ובינוניות ועל תקציבי הפרסום המקומיים של החברות הגדולות, הם הפגיעים ביותר. "החברות שייפגעו בצורה הגרועה ביותר הן CBS וניוז-קורפ, משום שבבעלותם המספר הגדול ביותר של תחנות מקומיות", אמר ג'ויס ל"פייננשל טיימס".

האופטימיים מבין המנתחים את מצבו של הפרסום האמריקאי מצביעים על התפתחויות חיוביות הצפויות בשנה הבאה. לפי אותם ניתוחים, צפויה עלייה בהשקעות המפרסמים לקראת ובמהלך התחרויות האולימפיות בלונדון והמירוץ לבחירות לקונגרס ולנשיאות ארה"ב.

המרוויחה העיקרית מהפרסום המסיבי הצפוי במהלך האולימפיאדה תהיה חברת התקשורת האמריקאית NBCUniversal, ששילמה מיליארדי דולרים עבור זכויות השידור של האירוע מלונדון. NBCUniversal, שבבעלותה ערוץ NBC, שייכת לענקית הכבלים האמריקאית קומקאסט. הבחירות האמריקאיות צפויות להיטיב עם החברות דיסני, ניוז-קורפ ו-CBS דווקא בשל אחזקותיהן בתחנות טלוויזיה מקומיות רבות.

עם זאת, סך ההוצאות על פרסום בארה"ב במהלך השנה האחרונה, המוערך בכ-148 מיליארד דולר, עודנו קטן מסכום ההוצאות השנתיות שלפני המשבר הכלכלי, שהגיע לכדי 154 מיליארד דולר ב-2007. גם הצמיחה הצפויה של 4.2% במהלך 2012 לא תביא את שוק הפרסום למצבו אז.

"לא אהיה מופתע אם כאשר נקיים את ההערכה המחודשת שלנו בדצמבר, נצטרך לערוך כמה תיקונים", אמר ל-AP רינו סקנזוני, ראש מחלקת השקעות ב-GroupM. "הוצאות פרסום מקבילות פחות או יותר לצמיחה נומינלית. יש לנו תמ"ג אנמי למדי. אם לא נהיה עדים להאצה, הוא יתחיל להשפיע על הוצאות פרסום כבר ב-2012".