עמנואל אלבז פלפס היא כתבת חדשות חוץ בחדשות 13 ומגישת תכנית "משחק חוץ" בערוץ הכנסת. בעבר כתבת חדשות חוץ בחדשות 10 ויוצרת הסרט התחקירי "העוקץ של המאה" עם הבמאי ארי פינס, במסגרת התכנית "זמן אמת".

את בצומת מיוחד שבו קורות כל החדשות המרכזיות - כתבת חדשות חוץ אבל גם עיתונאית בערוץ הכנסת. נשמע כמו מתכון בטוח לפיצול אישיות מאתגר. 

בערוץ הכנסת התכנית שלי, "משחק חוץ", היא תוכנית של חדשות חוץ כך ששני הדברים דווקא מאוד חופפים וכל אחד מהתפקידים מחזק את השני. בחדשות 13 תפקידי הוא לא לפספס שום מוקד חם ואקטואלי שעליו אפשר לדווח עכשיו ומיד ובערוץ הכנסת אני מנסה להיכנס לעומק הדברים, לבחון זוויות אחרות לנושאים חדשותיים וגם להביא את מה שפחות זוכה לסיקור במהדורה יומית ועמוסה. כרגע, לצערי, התכנית בערוץ הכנסת לא משודרת כמו שאר תכניות המגזין שם, בשל הקורונה.

זה באמת אתגר - מה אפשר לחדש כשכולם מדברים על אותם דברים. בדיקות, גרפים, התפשטות ומוקדי התפרצות ומנהיגים שלא מצליחים לגבש תכנית פעולה הולמת. 

האתגר הוא לא מה אפשר לחדש אלא במה לבחור מרוב חדשות, מוקדים, התפתחויות. הנטייה שלי היא להימנע מכתבות "סיכום יומי מספר המתים באירופה" למשל, אלא לבחור סוגיות או להתמקד במדינה אחת כל יום. בתקופה הזאת כאשר השאלה המרכזית של כולנו היא מתי לעזאזאל נקבל את חיינו בחזרה, מעניין לראות האם זה כבר קורה במדינות שמקדימות אותנו על ציר הזמן. מעניין למשל גם לראות מה קורה בבתי אבות בעולם, גם שם יש מחדלים לא קטנים. מעניין לראות איפה יש חובה לחבוש מסכה ולמה שוודיה לא הלכה על שיטת ההסגר. הנגיף הזה מתפשט במהירות מפחידה ואיתו משתנות החברות בכל העולם. לחדש היא לא הבעיה.

את באה מערוץ שהוליד את אחד מכוכבי המשבר הזה. רבים מהמרואיינים שלי מזכירים אותו.

ממממ... תן לי לחשוב... :-) נדב איל הוא בהחלט נכס גדול לחדשות 13, לתקשורת ולציבור בימים אלה.

מצד אחד, כבוד לערוץ. מצד שני, יכול להיות שיש מקום בדסק החוץ לדמות מרכזית אחת לא?

במשבר הזה נדב יצא מתחום החוץ, ויחד עם הילה אלרואי בין היתר, מביא כל מידע חיוני לציבור. מידע שמשפיע על הבנת המצב, הצעדים החשובים שיש לנקוט והחורים שיש לסתום. יש לי הזכות לעבוד לצדו צמוד כבר הרבה שנים (עשור אם לא סופרים הפסקה באמצע), ולא הופתעתי לרגע לראות אותו מסתער על הנושא. היכולת שלו לדעת לחפש את האינפורמציה הנכונה והמסובכת ולהנגיש אותה לצופה תמיד היתה מרשימה. ובימי קורונה כמו בימים הנוכחיים, העבודה שלו והעבודה שלי שונות ומשלימות אחת את השניה. העולם מספיק גדול ולא ישן אף פעם.

חיית בעבר בצרפת. אני מניח שאת עוקבת באופן הדוק אחרי ההתפתחויות שם גם היום. איך המשבר הזה נשמע בצרפתית והאם גם שם יש ביקורת גדולה לגבי איך שהוא משתקף בתקשורת המקומית?

הייתי ילדה שם והגעתי לארץ מיד אחרי התיכון. אני אכן עוקבת מקרוב. הצרפתים חוטפים מכה קשה. יש ביקורת, על המחסור בציוד רפואי למשל, אבל הביקורת היא לא פוליטית. מקרון הופיע היום בפעם הרביעית בלבד מתחילת המשבר. את התדרוכים היומיים הוא משאיר לראש הממשלה ולשר הבריאות, לדרג האופרטיבי.

בניגוד לפוליטיקאים פה, נראה לפחות על פי הדיווחים, שמקרון הצליח לחמוק מביקורת והוא מצטייר כדמות ממלכתית.

עוד מוקדם לומר. יריביו הפוליטיים כבר משמיעים ביקורת, למשל כשהלך בשבוע האחרון לביקורים בבתי חולים, נפגש עם אנשים ומופיע פעם עם מסכה, פעם בלי. המבחן יהיה כלכלי.

אם המבחן הוא מסיכה או לא מסיכה, נדמה לי שהפוליטיקאים פה היו חותמים עליו. בינתיים הם צריכים לספק הסברים לא פשוטים והתנצלויות כפויות על הפרת כללים שהם קבעו בעצמם והדגישו את חשיבותם. 

אני כתבת חוץ, לא תגרור אותי לחדשות פנים :-)

כמו שאמרתי לאחד מעמיתייך לא מזמן, אין ספק שלכתבי חוץ יש כישורים דיפלומטיים מפותחים. 

קראתי. יואב מוכשר במיוחד.

אז לאן כל זה מוביל אותנו? מה אסטרטגיית היציאה של התקשורת ממשבר הקורונה ומהגל הבלתי נגמר של דיווחים עליו?

זו שאלה מצוינת שאין לנו עליה תשובה. האם בעוד חצי שנה נדווח על קורונה? להערכתי כן. אבל אחרת. אני מאוד מקווה שלא נהיה עסוקים בלכסות את הגל השני או השלישי של התפשטות הנגיף אלא נוכל כבר לדווח על פרוטוקול תקופתי שנותן את אותותיו במדינות שונות. כמובן שהעניין הבריאותי יפחת עם הזמן והסוגייה הכלכלית הכלל-עולמית והמקומית יעסיקו אותנו. אני גם חושבת שנראה מגמות פוליטיות משתנות, הבדלנות תתחזק, הזרמים הלאומנים גם. הגלובליזציה חטפה מכה והזום לא יחפה על סגירת הגבולות.

זאת הכנה למלחמת עולם שלישית? רעב, עוני, מחלות, כלכלה קורסת - נשמע כמו המתכון הידוע. 

אנחנו בעיצומה לא? לפחות היא לא בינינו לבין עצמנו אלא כולנו נגד אויב אחד משותף.

כשאין תשובות טובות במישור מדיניות הפנים, לפעמים כידוע התשובה היא במדיניות החוץ. אז אם המלחמה היא המשך המדיניות בכלים אחרים כמו שאמר קלאוזוביץ', אולי אנחנו בדרך לשם. 

ברצינות רבה יותר, אני לא מהפסימיים שחוזים מלחמת עולם שלישית, אבל העוני, מיליוני הפליטים שלא נעלמו לשום מקום רק כי לא מדברים עליהם והחשש המתחזק מהזר אשר יהיה, כל אלה ועוד בהחלט מדאיגים.

את יודעת על מה לא שמענו מזמן? מלחמת האזרחים בסוריה. מה קורה שם באמת? ואיך הקורונה משפיעה על שכנותינו?

יש חשש גדול, גם בסוריה וגם במחנות פליטים ביוון מפני התפרצות חריפה של הנגיף. שם אין אפשרות להכניס את האנשים להסגר בבית, לשמור על ריחוק חברתי וכו'. אני חוששת שנשמע על זה בקרוב ובגדול.

אבל איך אפשר לדעת? אם לא עושים בדיקות, אם מערכת הבריאות לא מתקדמת ומסודרת, יכול להיות שהלבה נשארת מתחת לפני השטח ותתפרץ בבת אחת. 

בדיוק.יש ארגונים הומניטריים רפואים במקומות האלה שזיהו חולים. אבל אתה צודק שהבעיה היא שלא באמת יודעים מה המצב, גם כי כרגע, נאמר את האמת, זה לא באמת מעניין אף אחד במערב.

ואולי יחד עם הקורונה וקורבנותיה, הגיע הזמן לחתום גם על תעודת הפטירה של הגלובליזציה?

עיתונאים הם לא נביאים, אני בטח לא מתיימרת להיות. אני לא חושבת שמתה הגלובליזציה, רחוק מכך. אבל היא משתנה ותשתנה עוד. זה במידה רבה תלוי בכמה זמן עוד כל זה יימשך. אם הגבולות יישארו סגורים הרבה זמן, אם המדינות שמתחילות להקל או מתכננות להקל על הסגר בקרוב יצטרכו שוב לסגור את המשק ולהכניס את האנשים לבתים לעוד תקופה ממושכת, המצב יהיה שונה לחלוטין מאשר יציאה הדרגתית מההסגר ברוב המדינות המוכות, וחזרה הדרגתית לשגרה. וגם -  עכשיו, עם המירוץ אחר רכישה של ציוד רפואי, אתה רואה שיש תפקיד רב לסחר הבינלאומי ולגלובליזציה.

הנה - הגענו לסוף :) היה נורא?

לא, אבל לא שאלת אותי שום דבר על אסקפיזם בימי קורונה.

חחח. אני מרגיש שזה רמז לשאלות שחוזרות על עצמן. אבל מה היית עונה אם הייתי שואל?

הייתי עונה לך שאין לי. אני כל היום קוראת על קורונה.

בונוס: ארבע המלצות מדיה לתקופת הבידוד

האמת שאני כל היום קוראת על קורונה. חוץ מבבקרים, אז אני מקריאה "אסטריקס ואובליקס" לילדים. התמכרו לקלאסיקה צרפתית וזה מאוד משמח אותי.

העונה החדשה של "this is us" (אין לי מושג איך קוראים לזה בעברית) , ובכלל כל העונות.

הספר "אחרי הספירה" של דורית שילה.

הפודקסאט "today explained" של vox.

נינטנדו סוויץ' נחשב המלצת מדיה? קנינו לרגל ההסגר וזה מוצלח מאוד. זה יותר לנו מאשר לילדים. הם עוד לא מבינים את זה.