עיתונאים שנכנסו לאזור הבמה המגודרת היטב בעצרת לזכר רבין בתל-אביב במוצאי-שבת האחרון, ענדו צמיד המסמן כי קיבלו אישור לסקר את האירוע. הם הורשו לנוע באופן חופשי במתחם, למעט עלייה על הבמה שדרשה תיאום מיוחד. בעצרת האחרונה, לקראת שירת "שיר לשלום" המבשרת את הגעתו של האירוע לפרק הסיום, השתנו הכללים והעיתונאים הספורים שהמתינו ליד מדרגות העלייה לבמה נדרשו לפתע להתרחק. זה לא פשוט לוותר על עמדת צילום טובה.

אולי בגלל המיקום היחסית חשוך בתוך המתחם, אולי בעקבות הגעת "כמעט ראש הממשלה החדש" ח"כ בני גנץ לירכתי הבמה, נלחצו בחברה המפיקה, סל הפקות. המאבטחים דרשו: "חבר'ה, אתם לא מצלמים, זוזו אחורה". הם ניסו להרחיק את הצלמים מאזור המדרגות בשעה שהזוג גנץ עמד עליהן בהמתנה לעלייה לבמה. המאבטחים השתמשו בגופם בכדי לחצוץ בין בני הזוג לבין הצלמים, למרות הגדרות והמעקות שניצבו בתווך, והגדילו לעשות בניפנופי ידיים שנועדו להפריע למצלמות ולחסום את העדשות. זה מצטלם מוזר והופך לאירוע בפני עצמו, לסחריר זוטא.

אם ביקשה ההפקה להרחיק את העתונאים, יכולה היתה למקם את הגדרות באופן מתאים. אבל קשה לצפות שקהל, גם של עיתונאים, ישמור מרחק מהגדר. את העזתים בדרום אפשר להרחיק מגדר הגבול וגם זה בהצלחה מוגבלת. אבל אנחנו בתל-אביב, וכאן הגדר מסמנת עד לאן ניתן להגיע. ואם ההפקה אוסרת לפתע על הצילום, הסיבה לכך היא מן הסתם מה שנגלה מאחורי הידיים של המאבטחים, שמנסים להסתירו.

עובדי חברת אבטחה חוסמים בגופם ובידיהם את צלמי העתונות שניסו לצלם את ח"כ בני גנץ ואת אשתו רויטל, בשעה שהמתינו על המדרגות לתורם לעלות לבמה לקראת סיום עצרת רבין, 2.11.19 (צילום: יאיר גיל)

עובדי חברת אבטחה חוסמים בגופם ובידיהם את צלמי העתונות שניסו לצלם את ח"כ בני גנץ ואת אשתו רויטל, בשעה שהמתינו על המדרגות לתורם לעלות לבמה לקראת סיום עצרת רבין, 2.11.19 (צילום: יאיר גיל)

חילופי הדברים בין ההפקה לצלמים התקיימו מטרים ספורים ממשפחת גנץ. במהלכם אמרה נציגת ההפקה לאחד הצלמים: "אז מה קרה, לא יהיו לך התמונות פפראצי שלך? לך אחורה". אותו צלם סירב לזוז והמשיך לצלם. בתוך דקות אחדות נחסמה דרכו בידי אנשי ההפקה ובסיוע קצין משטרה שהוזעק למקום הוא הוצא מהמתחם. במקום להנמיך את הלהבות, הבהירה אותה נציגת הפקה לצלם אחר: "לא חייבים לך הסבר". הצלם קבל על כך שדחפו אותו ונגעו בעדשת המצלמה: "נתתם לי אישור להיכנס לצלם, לא שתרביץ לי לעדשה ותכניס לי מכה לראש", זעק.

באירוע מסוג זה מצולמות תמונות רבות מאד. מתוך המבחר העשיר רק תמונות בודדות מגיעות לפרסום בעיתונות והשאר מאורכבות, מחכות לגאולה. האיסור על הצילום מצנזר את ארכיון הדימויים מהאירוע עוד בטרם נוצר.

חסימות בוטות ופתאומיות כאלו הן עניין נדיר בדמוקרטיות המערביות. באוגוסט 2018 חסם מתנדב מצוותו של דונלד טראמפ צלם עיתונות שניסה לצלם מפגין שהפריע לעצרת תמיכה בנשיא. זה קרה באוונסויל, אינדיאנה. שם התנצלה ההפקה: המתנדב "היה חסר נסיון והוא מבין שטעה. זה לא יקרה יותר", היא הבטיחה.

ב"סל הפקות" נהגו אחרת, ושלחו את התגובה הבאה:

"שלום יאיר, להלן תגובת מארגני האירוע. אבקש להכניס את מלוא התגובה וכלשונה: ההיערכות התקשורתית לקראת עצרת רבין נערכה בצורה מסודרת ושקופה מול כלי התקשורת והצוותים. כפי שנהוג באירועים מהסוג הזה, התבקשו המערכות להעביר את פרטי הצלמים והכתבים שמגיעים לסקר את האירוע כדי לאפשר להם כניסה מסודרת לאזור התקשורת מאחורי הקלעים. בתוך אזור התקשורת, הוצבו גדרות בסמוך לבמה כדי לאפשר את העלייה והירידה של אח"מים ואמנים מהבמה באופן שלא יפגע ברצף האירוע, בהתאם להוראות הביטחון. כל צלם שנמצא ברשימות הורשה להיכנס בחופשיות ולצלם. הכניסה והעלייה לבמה לא הותרה לאף אחד מכלי התקשורת מרגע תחילת האירוע וההנחיה לגבי אזור הצילום הייתה גורפת ותקפה לכל כלי התקשורת שנכחו באזור.

עובדי חברת אבטחה חוסמים בגופם ובידיהם את צלמי העתונות שניסו לצלם את ח"כ בני גנץ ואת אשתו רויטל, בשעה שהמתינו על המדרגות לתורם לעלות לבמה לקראת סיום עצרת רבין, 2.11.19 (צילום: יאיר גיל)

עובדי חברת אבטחה חוסמים בגופם ובידיהם את צלמי העתונות שניסו לצלם את ח"כ בני גנץ ואת אשתו רויטל, בשעה שהמתינו על המדרגות לתורם לעלות לבמה לקראת סיום עצרת רבין, 2.11.19 (צילום: יאיר גיל)

"לקראת עליית בני גנץ, אשתו ומאבטחיו לבמה, נצמדו ארבעה צלמים לגדר המדרגות והחלו לצלם, לא נאסר בשלב זה לצלם אך הם התבקשו, מספר פעמים – הן על ידי מאבטחי גנץ, המאבטח בכניסה למדרגות ועל ידי אנשי ההפקה להתרחק כמטר לאחור. בעוד ששניים מהצלמים עשו כפי שהתבקשו, שניים אחרים נותרו צמודים לגדר ולא זו בלבד שלא נעתרו לבקשות האבטחה וההפקה, אלא שאף הודיעו כי הם מסרבים לעשות כן תוך שאחד מהצלמים הודיע למפיקה: 'מי את בכלל? לא זז', בחר לדחוף, לצעוק ולדבר בצורה גסה ולא מכבדת למארגני האירוע.

"מיד לאחר עליית הזוג גנץ ומאבטחיו לבמה, התרחקו הצלמים ועברו לקדמת הבמה שם ניתן אישור לתקשורת לשהות לאורך כל העצרת ובזמן הנאומים. מכיוון שמדובר בהפקה פרטית, שטח האירוע ובאיו הם באחריות ההפקה וכך גם התנהלות השוהים בו, בוודאי כשישנן הנחיות ובקשות חד משמעיות ממאבטחיו של נואם באירוע. לאור התנהלותו של אותו צלם, הנ"ל התבקש לעזוב את המתחם ולא לשוב אליו. חשוב לציין כי עובדת היות הצלם בעל תעודת לע"מ שבזכותה אושרה כניסתו מתחילת האירוע, אינה מקנה זכות לא להישמע להוראות המאבטחים וצוות ההפקה שאישר את כניסתו. לצוות ההפקה לא הייתה כל כוונה לפגוע או להעליב את הצלם אלא לדאוג לשלומם של השוהים במתחם ובהתאם להוראות הבטחון. תודה".

יאיר גיל הוא אקטיביסט מדיה, מלמד צילום במכללה האקדמית גורדון בחיפה ובחוג לתקשורת באוניברסיטת חיפה