מרכבה בלי סוס

"כל עוד מתייחסים ל'ויברציות טובות' כאל סרט חביב לכל המשפחה ולא כאל הצצה אותנטית לסצינת הפאנק בבלפסט של סוף הסבנטיז, אפשר, אולי, ליהנות ממנו. רוקנ'רול זה לא", נכתב בכותרת המשנה לביקורת של בועז גולדברג ב"המגזין" של "מעריב". תמונתו של יאיר לפיד אוחז בגיטרה מופיעה צרובה וזעירה בשולי שער "מעריב", בצלה של התמונה הרשמית של לשכת העיתונות הממשלתית, שבה נראה שמעון פרס מעניק לבנימין נתניהו את המנדט להרכיב ממשלה חדשה. ב"מקור ראשון" לפיד והגיטרה אינם מופיעים כלל, גם לא ב"ישראל היום".

ב"הארץ", לעומת זאת, ויותר מכך ב"ידיעות אחרונות", לפיד מככב כתמונה הראשית על השער. "לפיד חגג את ההישג בבחירות", נכתב באותיות אדומות בכותרת כיתוב התמונה על שער "הארץ". "מאות מתומכי מפלגת יש-עתיד חגגו אמש את הישגי המפלגה בבחירות האחרונות", נכתב בכיתוב עצמו, המוביל לדיווח של רויטל חובל, כתבת "הארץ" הממונה על סיקור המפלגה ומי שכתבה בדף הפייסבוק שלה כי לפיד מחרים את "הארץ". "בנאומו קרא בקול יאיר לפיד, 'ניצחנו'. לאחר נאומו הודה לפיד לתומכיו כששר וניגן בגיטרה את שיר להקת הביטלס 'With a Little Help from My Friends'. יעקב פרי, מספר חמש ברשימה, ניגן בחצוצרה".

הידיעה עצמה, בעמ' 5, משותפת ליהונתן ליס ומוקדשת לפתיחת המו"מ הקואליציוני ("נתניהו בפתח המו"מ הקואליציוני: קורא לממשלת אחדות לאומית", מבשרת הכותרת הראשית של העיתון, המובילה לאותה ידיעה), והדיווח על המסיבה של יש-עתיד מופיע בסופה וכולל בעיקר ציטוט של דברים שאמר, לא שר, לפיד מעל הבמה. רוב הדיווח עוסק בתמרונים הפוליטיים סביב המשא-ומתן הצפוי ("צוות הליכוד-ביתנו ייפגש היום קודם כל עם לפיד, ואחריו עם הבית-היהודי וש"ס. נתניהו: ממשלתי תהיה מחויבת לשלום", נכתב בכותרת המשנה לראשית).

ליס מצטט לעייפה את פרס, מביא ידיעות סותרות על הצפוי מצד נתניהו בתקופה הקרובה ומספק אזהרה מפי גורם אנונימי במפלגה: "צריך לראות בחשדנות כל מסר שיוצא מסביבת צוות המשא-ומתן בימים האלה. לכל אמירה יש סיבה, והרבה פעמים היא נועדה לשרת מטרות של המשא-ומתן".

ב"ידיעות אחרונות" לא זקוקים לאזהרה של גורם אנונימי בליכוד כדי להתייחס בחשדנות, ואפילו בעוינות מופגנת, למסרים היוצאים מסביבת נתניהו. את קריאתו של ראש הממשלה לממשלת אחדות לאומית (עצם הביטוי אינו מובן; הרי נתניהו אינו מתכוון לחלוק את כסאו עם מי שלא יהיה) מחליף בכותרת הראשית מבט מפוקח על אילוצי המשא-ומתן: "מלכוד 61", נכתב בה, וכותרת המשנה מסבירה:

"נתניהו מתחיל הבוקר את המו"מ הקואליציוני כשיש לו ביד ממשלה צרה בלבד: 61 מנדטים. כדי לצרף את לפיד הוא יצטרך כנראה לוותר על ש"ס. הערכה: גם לבני ומופז לא יסכימו לשבת בממשלת ימין-חרדים. התאריך האחרון להקמת ממשלה: 16 במרץ". הדובדבן המורעל על גבי הדיווח הזה הוא ידיעה של יובל קרני שאליה מפנה מהשער הכותרת "אין לליכוד מספיק תפקידי שרים? תהיו שגרירים". קרני יודע לצטט "בכיר בליכוד המקורב לנתניהו", הלועג לבכירי הליכוד "המועמדים לתפקידי שרים ומועמדים לתפקידי שרים מטעם עצמם", ומחלק להם תפקידי ניחומים בדמות שגרירויות באו"ם (גלעד ארדן), בלונדון (לימור לבנת), בוושינגטון (יובל שטייניץ) וב"מדינה בחבר העמים" (יולי אדלשטיין). את סילבן שלום שולח הבכיר להיות נשיא המדינה (שלום בתגובה: "קשקוש"). בולט בהעדרו ברשימת הבכירים: גדעון סער, בכיר בליכוד המקורב לנתניהו ול"ידיעות אחרונות".

ידיעת השגרירים דחוקה בחצי השמאלי של עמ' 5, שאר כפולת העמודים מוקדש לחגיגות הניצחון של יש-עתיד. בתחתית העמוד תצלומים קטנים של הקומיקאית עדי אשכנזי שהופיעה בערב, של הזמר רמי קליינשטיין ששר ושל מס' 5 ברשימה יעקב פרי מנגן בחצוצרה. לצדם מתפרסמת תמונה גדולה יותר של "הבן ליאור לפיד ועינת שרוף במחרוזת שירי ארץ ישראל". הטקסט, של מאיר תורג'מן, הוא דיווח מתלהב שלפיד היה יכול לכתוב בעצמו אם היה כתב ב"ידיעות אחרונות". הוא מסתיים כך: "היה באולם מי שנזכר במטיאור פוליטי אחר, במדינה אחרת, שגם הוא הודה לתומכיו בליל החגיגות באמצעות נגינה. ביל קלינטון קראו לו, נשיא ארצות-הברית לשעבר, והכלי שלו היה הסקסופון. 'זאת לא מסיבת סיום קמפיין, זאת מסיבה של תחילת קמפיין', צעק לפיד". ככל שהדברים אמורים ב"ידיעות אחרונות", הדברים מדויקים: בתקופת מערכת הבחירות העדיפו בעיתון להגיר את רוב הדבש על ראשם של אהוד אולמרט (שלא רץ), אריה דרעי וציפי לבני (שהכזיבו). כעת חוזרת החבית לזלוג על לפיד.

עבור מי שמתקשה בקריאה, לצדה של התמונה הגדולה ביותר בכפולת העמודים, זו של לפיד אוחז בגיטרה ושר למיקרופון ("סולו ניצחון", הכותרת), צירפו ב"ידיעות אחרונות" תצלום קטן של קלינטון והסקסופון "בחגיגות השבעתו לנשיאות". "ההשראה?", שואל כיתוב התמונה. לפיד לא מושבע עדיין לנשיאות, גם לא לראשות הממשלה, אבל על שער "ידיעות אחרונות" תמונתו מככבת כתמונה הראשית. לצדה, בקטן, מופיעה צרובה תמונתם הרשמית של פרס ונתניהו.

ויש גם ישראל אחרת, מזייפת לא פחות. "מלאכת המרכבה" היא כותרתו הראשית של "ישראל היום", שעורכיו מתמחים בהחזרת קלישאות ישישות לשירות. "הנשיא העניק לרה"מ את המנדט להרכיב ממשלה", נכתב בכותרת המשנה. "נתניהו: המשימה הראשונה – עצירת הגרעין האיראני; נביא להגברת השוויון בנטל בלי לקרוע את העם ובלי לגרום למלחמת אחים'. בכירים בליכוד-ביתנו: 'נעדיף לוותר על לפיד ולא על החרדים'". התמונה הראשית, והיחידה הפוליטית, היא זו הרשמית של נתניהו ופרס. מעליה נכתב: "המו"מ הקואליציוני נפתח: 'צריך ממשלה רחבה שתחבר את כל חלקי העם'". שם הדובר אינו מצוין. אחרי הכל, דבריו של נתניהו הם קול העם כולו.

מתי טוכפלד חתום עם עוד שני כתבים על ידיעה תחת הכותרת "נתניהו רוצה ממשלה עם חרדים", מסר שליס הביא ב"הארץ" לצד מסרים סותרים המגיעים כולם מהליכוד, ובליווי אזהרה כי כלל המסרים היוצאים מצוותי המשא-ומתן בימים אלו הם ספינים מסובבים. טוכפלד, בטור הפרשנות שגם עליו הוא חתום, אינו טורח להזהיר את הקוראים, אלא לשתף פעולה עם מסרי המפלגה ("לפיד עשוי בכלל להישאר בחוץ ומלאכת הרכבת הממשלה יכולה להתגלות כפשוטה עוד יותר מהפעם הקודמת") ולפרכס את נתניהו, שהוא "לא רק המועמד שקיבל רוב גורף בכנסת, אלא בכלל המועמד היחיד לראשות הממשלה" (מעניין, גם השמש לא רק זו שזרחה ראשונה הבוקר, אלא גם היתה המועמדת היחידה. נתניהו, שמש, מסתדר).

כדי להשלים את תמונת הקמפיין, הידיעה הנוספת בכפולה הפותחת (לצד הדיווח הממלכתי על נאומי פרס ונתניהו המופיע כידיעה הראשית עם הכותרת "דרושה ממשלת אחדות") מודיעה כי "גורם בבית-היהודי" קובע כי "תיאום עמדות של בנט עם לפיד – יעורר התנגדות עזה". על הידיעה חתומים יהודה שלזינגר וכן, גם מתי טוכפלד. ב"מקור ראשון" לעומת זאת, עיתון ימין שגילה בתקופת הבחירות העדפה לבית-היהודי על פני הליכוד-ביתנו, נכתב בכותרת בשער "מתווה לפיד צובר תאוצה", "בכירים במפלגת הבית-היהודי אמרו כי המתווה בנושא השוויון בנטל הוא סביר".

"הנשיא פרס הטיל על נתניהו את הרכבת הממשלה הבאה", מוסרת ביובש כותרתו הראשית של "מקור ראשון". "בטקס בבית הנשיא קיבל לידיו רה"מ את המנדט להרכבת הממשלה ה-33 של ישראל", ממשיכה לדווח כותרת המשנה. "נתניהו קרא לממשלת אחדות רחבה ככל האפשר, ואמר כי הממשלה בראשותו תעמיד בראש מעייניה את האיום האיראני לצד נושאים חברתיים". "רק הגיוס יעסיק את ש"ס, העניין החברתי נשכח", נכתב בכותרת ידיעה של יאיר אטינגר ב"הארץ".

פתאום שמעתי בום

"ישראל תקפה את השיירה בסוריה ליד מכון המחקר", נכתב בכותרת במעלה שער "הארץ" מתחת למלים באדום "דיווח אמריקאי". מעל לכותרות מודפס תצלום מסך של שידורי טלוויזיה ערבית, ובו נראה "אתר התקיפה". הדיווח שעליו מדווחים עמוס הראל וג'קי חורי מנסה לפתור את אי-ההתאמה בין הדיווחים על התקיפה בשבוע שעבר בסוריה, זו שישראל טרם לקחה עליה אחריות (עד לתוכנית "עובדה" שלפני מערכת הבחירות הבאה). כזכור, בעוד שמכיוון לבנון הגיעו דיווחים על תקיפת שיירת נשק מסוריה לחיזבאללה, בסוריה הודיעו על תקיפת "מכון מחקר" בדמשק, שזוהה על-ידי הפרשנים כמאגר נשק כימי. רשת העיתונים "מקלאצ'י" מציעה לכן את ההסבר שבראש הפסקה. ואולי הקביעה הסורית כי ישראל תקפה את המתקן בדמשק אינה נכונה? אפשרות זו, כך נראה, אינה נשקלת.

ואילו הכותרת הראשית של "מעריב" מצטטת: "'סאנדיי טיימס': ישראל בוחנת הקמת רצועת ביטחון בסוריה". "על-פי הדיווח: צה"ל הגיש לאחרונה לראש הממשלה הצעה לפרוס מעבר לגבול שתי חטיבות חי"ר וגדוד טנקים כדי להתמודד עם הפלגים של אל-קאעידה שחדרו לאזור", נכתב בכותרת המשנה. אם כן, מעתה אמור, בענייני ביטחון "הארץ" מדווח מארה"ב, "מעריב" מלונדון. שנאמר, "קומדיה ממקורות זרים".

בעיתונים האחרים הפנים לאיראן. ב"ישראל היום" חוגגים על השער שני הישגים איראניים של פיתוח מדעי וצבאי שנחשדים כהונאות. "מטוס חמקן? אחיזת עיניים", נכתב בכותרת, ומתחת לה כותרת המשנה חולת הקצרת: "איראן הציגה 'מטוס קרב מתקדם'. מומחים: זו הצגה. דיווח: טענת טהרן על שיגור קוף לחלל – תרמית. ביידן: מוכנים למו"מ עם איראן". גם ב"ידיעות אחרונות" כותרת על השער: "הקוף והבלוף". "איראן שיגרה קוף לחלל? לא בטוח בכלל", נכתב בכותרת המשנה. הכותרת הסמוכה היא ידיעת פח פרסומית חסרת בושה לבר רפאלי, ולא משהו בסגנון הזה: "הפיצוץ והבלוף", "פיצוץ במתקן גרעיני איראני כפי שדיווחנו בהרחבה בשבוע שעבר? לא בטוח בכלל".

כלכלה

"באוצר מחפשים סעיפי הוצאות של 100–50 מיליון שקל – כדי לקצץ מיליארדים מהתקציב", נכתב בכותרת הראשית של "דה-מרקר". "האם הפעם יצליח האוצר להימנע מקיצוץ רוחבי, ולהנהיג סדר עדיפויות בתקציב המדינה?", שואלת כותרת המשנה, המפנה לדיווח של מוטי בסוק.

ענייני תקשורת

"עוד לפני ששודרה: הליך הפרה נגד רשת על התוכנית 'בוס בהסוואה'", נכתב בכותרת דיווח של לי-אור אברבך ב"גלובס על הבוקר" של "מעריב". "לאור הרגישות הצפויה, ברשות השנייה הגדירו כבר בחודש שעבר תקנות ייחודיות לתוכנית. בכל הקשור לתוכן שיווקי התוכנית תהיה תחת פיקוח מיוחד".

"העיתונות המודפסת גוססת? לא בטוח", מסתכנת כותרת על שער "דה-מרקר". "סקר בקרב 500 עורכי עיתונים בעולם: גם ב-2020 נתבסס על הכנסות מהפרינט", נכתב בכותרת הדיווח עצמו, של נתי טוקר. "חברת הייעוץ מקנזי ממליצה לעיתונים להיהפך לגופי תוכן גמישים ומרובי פלטפורמות", נכתב בכותרת המשנה. "התגובות למשבר בעיתונות דומות בכל העולם: איחוד מערכות הפרינט והדיגיטל, קיצוץ הוצאות חד ופיטורים, התמקדות בפרשנויות וניתוחים ושיתוף תוכן בין מתחרים".