"גיא פלג וחדשות 12 בשיא חדש של פייק ניוז. תחרות צמודה בדרך לתואר הפייק ניוז השבועי!", הכריז ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו, בפוסט שפרסם ברשתות החברתיות. נתניהו, במה שהפך לדפוס קבוע בשנים האחרונות, השמיע את ההשתלחות בעקבות עוד חשיפה על אחת מפרשות השחיתות שהוא מסובך בהן. ואולם, בדיקת "העין השביעית" מעלה כי מדובר בסך הכל בעוד סחריר מבית היוצר של ראש הממשלה וצוות יועצי התוכן שלו.

העילה הרשמית לפוסט המשתלח היתה דיווח על חקירת "תיק 1000" – פרשת המתנות יקרות הערך שקיבל נתניהו מארנון מילצ'ן וג'יימס פאקר – ששודר אמש (7.7) במהדורת החדשות המרכזית. הכתב המשפטי גיא פלג, שמוביל את סיקור פרשיות נתניהו בחברת החדשות, הציג לצופים פרטים שכשלעצמם דווקא היטיבו עם ראש הממשלה.

הרקע היה עדות של הדס קליין, העוזרת האישית של ארנון מילצ'ן, שטענה כי ראש הסגל של נתניהו לשעבר, גיל שפר, סיפר לה שנאלץ לרכוש לנתניהו סיגרים בעשרות אלפי שקלים, ושהכסף מעולם לא הוחזר לו. שפר, בציטוטים שנכללו בדיווח של פלג, הכחיש את הטענה הזאת. הוא אמר כי בסך הכל נהג לעשן עם ראש הממשלה מפעם לפעם – ושהשניים נהגו לערוך התחשבנות כספית שבמסגרתה נתניהו היה מחזיר לו את עלות הסיגרים.

"לשאלתך לגבי התדירות אני משיב שמדובר במשהו ספורדי, מדי פעם", אמר שפר לחוקר משטרתי בציטוט ששודר בחדשות 12. "רציתי להסביר לך שכל נושא עישון הסיגרים גורם לסתימה במערות האף ולסינוסים, וזה גרם לכך שנתניהו היה צורך באופן קבוע משאפים של אוטריווין, ובהמשך תרסיסים של מי מלח על מנת לשחרר את הלחץ שנותר במצח ובאף".

ציוץ של יותם זמרי ובו שקופית מתוך מהדורת החדשות של ערוץ 12, 7.7.2019. צילום מסך של הציוץ שובץ בפוסט המשתלח של נתניהו

ציוץ של יותם זמרי ובו שקופית מתוך מהדורת החדשות של ערוץ 12, 7.7.2019. צילום מסך של הציוץ שובץ בפוסט המשתלח של נתניהו

העיסוק הפרטני בתכשירים לאף ובתופעות לוואי פיזיות של עישון, שהופיע על המסך כשקופית, הוא התירוץ לפוסט התוקפני של ראש הממשלה, שפורסם גם בחשבון הטוויטר שלו. נתניהו ניצל אותו כדי לחזור על אחד המסרים הקבועים שלו בקמפיין התקשורתי שהוא מנהל נגד החוקרים, הפרקליטים והעיתונאים: "על זה הוציאו רבע מיליארד ש"ח בחקירות נגדי?", עקץ ראש הממשלה.

התשובה לכך התפרסמה כעבור רבע שעה בחשבון הטוויטר של גיא פלג: "מר נתניהו, בוא נגיד את האמת פעם אחת. אתה זה שביקשת שנכניס את הציטוט הזה מהחקירה של שפר".

הציוץ של פלג עורר סערת רשת קטנה, וגרף תגובות ותהיות מצד עיתונאים וצייצנים מן השורה. משתמש טוויטר בלתי מזוהה שמצייץ תחת הכינוי "די לצביעות" הגיב: "גיא פלג טוען שמר נתניהו לכאורה שותף לעריכות הכתבות בערוץ 2??". פלג השיב לו בציניות: "לא. נתניהו עורך את הכתבות".

ציוצו של גיא פלג, 7.7.2019

ציוצו של גיא פלג, 7.7.2019

יונתן אוריך, אחד מדובריו של נתניהו, מיהר לצייץ מה שנראה כהכחשה: "בוא נגיד שאף אחד מדוברי רה"מ או סביבתו לא שוחחו הערב עם גיא פלג", כתב, וחתם באיום מרומז: "אם ירצה להרחיב, נרחיב" ("בוא תרחיב", השיב לו פלג, אך אוריך בחר להימנע מכך). הרושם הראשוני שנוצר מהתבטאותו של הדובר הוא שלילה רבתי של דבריו של פלג. ואולם, אוריך לא הכחיש את הציוץ של פלג לגופו. הוא רק טען שאיש מסביבת ראש הממשלה לא שוחח עם כתב חדשות 12 באותו הערב.

הסיבה לכך, יש להניח, היא שגם אוריך יודע שהציוץ של פלג מדויק. ראש הממשלה ואנשיו אכן ביקשו מחברת החדשות לשדר את עדותו של שפר. גורם בחדשות 12 אמר ל"העין השביעית" כי הבקשה הגיעה ישירות מסביבת נתניהו. למעשה, במובן מסוים היא הושמעה גם בערוץ פומבי – ערוץ 12, שלושה ימים קודם לכן.

נתניהו ואנשיו אכן ביקשו מחברת החדשות לשדר את עדותו של שפר. גורם בחדשות 12 אמר ל"העין השביעית" כי הבקשה הגיעה ישירות מסביבת נתניהו. למעשה, במובן מסוים היא הושמעה גם בערוץ פומבי – ערוץ 12, שלושה ימים קודם לכן

מהדורת החדשות של יום חמישי האחרון נפתחה בדיווח על הגירעון הממשלתי המעמיק. מיד אחריה שודר דיווחו המקורי של פלג על עדותה של הדס קליין, כולל הטענות על כך שגיל שפר רכש עבור נתניהו סיגרים בעשרות אלפי שקלים שאותם לא קיבל בחזרה. בסיומה הובאה תגובה מטעמו של ראש הממשלה: הוא טען שקליין משקרת, ושההוכחה היא הכחשתו של גיל שפר בחקירתו.

ראש הממשלה גם צירף ציטוט של שפר מתוך החקירה: "מדי פעם הייתי רוכש סיגר או שניים לעצמי ולראש הממשלה, אך היתה בינינו התחשבנות כספית שוטפת, הייתי אומר לו כמה עלו הסיגרים והוא היה משלם לי". מבחינת נתניהו, ההימנעות משידור הכחשתו של שפר באותה מהדורה היא "ההוכחה הניצחת למניפולציה שעושה התקשורת בהדלפות סלקטיביות ומגמתיות" שנועדו לפגוע בקמפיין הבחירות שלו.

בחברת החדשות, כך נראה, הקשיבו לביקורת (ולבקשה שנלוותה לה) בלב פתוח ובנפש חפצה – וכעבור שלושה ימים, כמבוקש, הציגו לצופים גם את הציטוטים שנתניהו רצה שיציגו להם, אלו שלכאורה תומכים בגרסתו. במציאות מקבילה, ראש הממשלה יכול היה גם להם לשלוח מכתב תודה, זר פרחים, ואם יש לו מקור חדש – אולי גם קופסת סיגרים. אבל אז הוא היה נתקע בלי חומר לקמפיין המתמשך שלו נגד עיתונאים שמתעקשים לחשוף פרטים לא מחמיאים עליו ועל הפרשיות הפליליות שבהן הוא מסובך.

ומה לגבי הפירוט על תרסיסי האף? גיא פלג, באחד מציוציו, טען כי הציטוט רלבנטי משום שהוא חושף סתירה בין גרסתו של שפר על עישון הסיגרים ה"ספורדי" לשאר החומר בתיק, ש"עשיר בראיות על עישון מסיבי".