תעודת עיתונאי (פרט) (צילום: עידו קינן cc-by-nc-sa)

תעודת עיתונאי (פרט) (צילום: עידו קינן cc-by-nc-sa)

כמעט שלוש שנים חלפו מאז עתרו אנשי אתר חדשות הגולשים "יופוסט" (לשעבר "סקופ") לבג"ץ, בטענה שלשכת העיתונות הממשלתית מפלה לרעה עיתונאי אינטרנט בקריטריונים להענקת תעודת עיתונאי, בין השאר בכך שהיא דורשת מאתרי אינטרנט מספר כניסות גבוה באופן מוגזם  כתנאי למעמד של כלי תקשורת. באפריל השנה הורה בג"ץ ללע"מ להודיע כיצד בכוונתה לשנות את התקנות המפלות. בשבוע שעבר שלחה לע"מ את תשובתה, שמשמעותה דחייה של ארבעה חודשים נוספים.

"אין לי הרבה מה להגיד על הבג"ץ הזה, זה לא איזה משהו עקרוני", אמר באפריל ל"עין השביעית" מנהל לע"מ דני סימן. "נבחן את זה מחדש ונבדוק, נתייעץ עם גורמים נוספים שיכולים לתרום תובנות בעניין. אנחנו מנסים פה לאזן בין הצורך של מדיום מתפתח לבין החשיבות של שמירה על ערך התעודה". בינתיים, לפני כעשרה ימים הודיע משרד ההסברה כי דני סימן יסיים את תפקידו ויוחלף על-ידי אורן הלמן.

בשבוע שעבר הגישה הלשכה את תשובתה לבג"ץ: היא החליטה "לערוך בחינה מחודשת של נושא קביעת הפרמטרים למתן תעודות עיתונאי במדיה של האינטרנט", ו"לאור המורכבות של הסוגיות וחדשנותן כמו גם הצורך במומחיות בתחום האינטרנט, נשקלת האפשרות לשכור שירותים חיצוניים של מומחה לתחום האינטרנט כדי לייעץ ללע"מ באשר לפרמטרים שונים היכולים להוות בסיס לקביעת קריטריונים להענקת תעודות עיתונאי במדיה של האינטרנט, בין היתר גם לגבי הפרמטר של מספר הכניסות לאתר".

לע"מ מסרה כי גיוס היועץ יעלה לדיון בוועדת המכרזים המשרדית בחודש הקרוב. הלשכה פנתה לשמונה גורמים לקבלת הצעות, אולם עד כה קיבלה רק הצעה אחת. בהודעה רשמית של משרד ההסברה נכתב כי ההצעה התקבלה מעו"ד יהונתן קלינגר, בלוגר ופעיל למען זכויות ברשת.

בראיון שערכנו עימו באפריל השנה אמר סימן כי כבר העניק תעודות עיתונאי לבלוגרים, "לא אחד, אלא יותר, כמה וכמה אנשים. [גם ישראלים וגם זרים], יותר ישראלים מאשר זרים". הוא סירב להיענות לבקשת "העין השביעית" להציג את שמות הבלוגרים שקיבלו תעודה, בטענה לפגיעה בצנעת הפרט. שלושה חודשים וחצי אחרי ש"העין השביעית", בסיוע התנועה לחופש המידע, הגיש בקשה לקבל את השמות לפי חוק חופש המידע, הסכימה הלשכה לספק רשימה שמית ולא-ממוינת של כמעט 5,500 העיתונאים שמחזיקים בתעודת עיתונאי. לא הצלחנו לאתר ברשימה בלוגר שזהו עיסוקו העיתונאי היחיד.