נעם בן-זאב, מבקר המוזיקה הקלאסית של "הארץ", סקר באחרונה את היחס שניתן לתרבות במצעי המפלגות המתמודדות במערכת הבחירות. את ממצאיו סיכם בכתבה קצרה שקיבלה את הכותרת "עד כמה אכפת למפלגות מהתרבות הישראלית".

לפי בדיקתו של בן-זאב, במצעי המפלגות יש-עתיד, בל"ד ומפלגות רבות אחרות התרבות אינה מוזכרת כלל. במצע ישראל-ביתנו נכתב כי המפלגה תחתור "להרחבת אפשרויות לימודי מוזיקה ונגינה ולטיפוח כשרונות ומצוינות בתחום, במחירים שווים לכל נפש". במצע הליכוד נכתב כי "ירושלים היא לב-לבה של התרבות היהודית ואנחנו נמשיך לשמור עליה".

לעומת זאת, כשעיין במצע מפלגת התנועה בראשות ציפי לבני מצא בן-זאב יחס נרחב יחסית לתרבות. "המפלגה הספיקה לכתוב רק מצע קצר, כנראה בגלל הבהילות בה הוקמה", כתב בן-זאב, "אבל מה שכתבה משעשע במיוחד, וההכלאה בין הפואטי לפוסט-מודרני מגיעה לא אחת לגבול הג'יבריש".

"למשל בתחום החינוך והתרבות: 'למימד הרוח בחינוך הכלה רחבה ומזמינה... גבולותיו של המושג רחבים מאוד, שהרי כל האידיאות הן פרי הרוח... הוא מתקיים ופועל בתרבות מוגדרת, ובורר מתוכה תכנים, ערכים וסמלים שיש בהם לתרום... למפגש של האדם עם הספירה העילית שבתוכו ובבריאה. בעודו שואב תכנים מתרבות פרטיקולרית, פתוח מימד הרוח לתרבויות אחרות ושואף לקיים עימן שיח וקשר, במיוחד עם הספירה הרוחנית שבהן'.

"לפחות אפשר היה למצוא את המלה 'תרבות' במצע המוזר הזה", ציין בן-זאב, והמשיך לצטט ממצעי מפלגות אחרות. השעשוע שמצא במצע המוזר של מפלגת התנועה הגיע עד לכותרת המשנה של הכתבה, אלא שהמשפטים שציטט בן-זאב אינם לקוחים ממצע התנועה בראשות ציפי לבני.

בן-זאב ציטט בכתבתו ממצעה של התנועה להעצמת הרוח בחינוך, ארגון בראשות ישעיהו תדמור, המעודד חינוך לרוחניות. קישור לעמוד מתוך אתר התנועה להעצמת הרוח בחינוך הוא התוצאה הראשונה שמתקבלת כשמחפשים במנוע החיפוש של גוגל את רצף המלים "מצע התנועה", אולם אין קשר בין תנועה זו למפלגתה של לבני ובין הנאמר על תרבות במצעה של התנועה הזו לנאמר על תרבות במצעה של המפלגה של לבני.

"אני מצטער מאוד על הטעות", אומר בתגובה נעם בן-זאב, "בדיקה חוזרת במסמך העקרונות של 'התנועה' מגלה, בניגוד למה שכתבתי, שאין בו התייחסות לאמנות, גם לא בסעיף החינוך; ושנושא התרבות מוזכר רק בסעיף 'פריפריה': "הגדלת והנגשת פעילויות תרבות ופנאי" שם, כלשון המסמך".