פלסטינית תושבת מזרח ירושלים נידונה בשבוע שעבר למאסר בפועל למשך 11 חודשים בגין גילוי הזדהות עם ארגון טרור והסתה לטרור. לפי כתב האישום, סוזאן אבו-גאנם, בת 40 משכונת א-טור בירושלים, פרסמה בשנתיים האחרונות בחשבונות הפייסבוק והאינסטגרם שלה 33 סטטוסים ובהם הבעת הזדהות עם חמאס והסתה למעשי טרור.

30 מתוך 33 הפרסומים שצוינו בכתב האישום פורסמו לאחר 21 ביולי 2017, אז נורה למוות בנה של הנאשמת, מוחמד אבו-גאנם, במהלך הפגנה. אבו-גאנם נלקח גוסס לבית-חולים בעיר, ולאחר ששוטרים ישראלים פרצו אל בית-החולים כדי לערוך חיפוש נחטפה גופתו בידי צעירים והוברחה אל מעבר לגדר.

בין היתר פרסמה אבו-גאנם את התכנים המסיתים הבאים (לפי התרגום שצורף לכתב האישום): ביום שבו נרצחו השוטרים האיל סתאוי וכמיל שנאן בהר הבית פרסמה אבו-גאנם תצלום של המחבלים שביצעו את הפיגוע לצד המלים "אתם כבוד אלוהים והקדיש לכם אותה באזורים הטהורים והמקומות הכי קדושים". ביום שבו נרצח בהר אדר השוטר סולומון גברייה ושני האזרחים יוסף עותמאן ואור אריש כתבה: "אלוהים גדול ולאל התודה. הרג שלושה ציונים בפיגוע ירי בירושלים הכבושה".

למחרת היום שבו נהרג המחבל שרצח את הרב רזיאל שבח פרסמה אבו-גאנם את תמונת בנה לצד תמונת המחבל וכתבה: "ברכות למי שהלך בדרך האהבה וחזר שהיד". בהמשך היום פרסמה עוד תצלומים של המחבל, אחמד ג'ראר, ובצדם כתבה: "כן אחמד אתה לא מתת... אתה חי בלב שלנו לעד... נזכור אותך יא אחמד בכל פעם שנדבר על כבוד".

ביום שבו נפצעה חיילת צה"ל מתקיפת פלסטינים בג'נין פרסמה אבו-גאנם תצלומים של החיילת המדממת, ולצדם כתבה: "הוי ג'נין המהפכה, ייצרת את המוות לאויבים שלך... אלוהים בירך את צעירי ג'נין ואת ידיהם".

ביום שבו רצח מוחמד טארק את יותם עובדיה בהתנחלות אדם פרסמה אבו-גאנם: "בשם אללה הרחמן והרחום, אחרי כל האכזריות שחוו הפלסטינים, רצח, הגירה והפקעת אדמות בכוח. האכזריות הזו עדיין מתממשת והאומה הפלסטינית שותקת, לא זזה, חלקם נושאי נשק אך הם יושבים וצופים בטבח, אלה הם הבוגדים. לכל מי שנושא נשק ויש לו תחמושת, תזכרו שיש שם אויב כדי ש'תשים' את הכדור שלך בגופו וכלא בגוף אומתך. תזכור שהילדים בעזה סובלים וגם הנשים והגברים כדי שיגנו על כבודם כדי שירימו את קולם, כל הכבוד למי שמגן על עמו ולמי שהגן על כבודו, האומה תעמוד לכבודם הוי גיבורים".

אבו-גאנם נעצרה והורשעה על-פי הודאתה בפרסום 33 הפרסומים המסיתים.

לפני מתן גזר הדין ציינה עו"ד ג'ניה קליימן, באת-כוח המדינה, כי לעמוד הפייסבוק של אבו-גאנם היו למעלה מ-3,000 עוקבים, וכי לאחר שזה נסגר בגין פרסומים מסיתים היא פתחה עמוד חדש והמשיכה לפרסם פרסומים מסיתים בפני למעלה מאלפיים עוקבים. "מדובר ב-33 אירועים שונים שבהם העלתה פוסטים הקוראים לאלימות והסתה המביעים תמיכה בארגוני טרור, כאשר הפוסטים מקבלים מאות לייקים, סימני חיבוב", אמרה עו"ד קליימן, ודרשה מאסר של 14 חודשים.

בא-כוחה של אבו-גאנם, עו"ד מוחמד מחמוד, הזכיר כי אין לה עבר פלילי כלשהו וטען כי על המדינה היה להזהיר את אבו-גאנם מפני המשך הפרסומים המסיתים במקום לאפשר לה להמשיך ולהסית, ובכך לצבור עבירות. עוד טען כי עדיין לא הוכח שבנה של אבו-גאנם נהרג בעת שהשתתף באירוע טרור, וכי אירוע מותו עדיין נחקר, ועל כן יש לקחת גם זאת בחשבון כשקובעים את עונשה של אמו.

תסקיר שירות המבחן, טען עורך-הדין, תיאר "משפחה נורמטיבית, היא עקרת בית, בעלה עובד בבניין כמנהל עבודה. יש לה בת סטודנטית ושאר הילדים משולבים במסגרת חינוכית. אין מדובר במשפחה שכל שני וחמישי היא במשטרה". בא-כוחה ביקש מהשופט להסתפק בארבעת החודשים שהעבירה במעצר ולהטיל עליה עבודות שירות.

"הנאשמת פגעה במעשיה פגיעה של ממש בערכים של שמירה על בטחון הציבור ושלומו", כתב בגזר הדין השופט מרדכי כדורי מבית-משפט השלום בירושלים. "פרסומים התומכים בארגון טרור ומסיתים לאלימות או טרור מסכנים באופן ממשי כל פרט מפרטי החברה, ואת החברה בכללותה. אין זה אלא סביר כי פרסומים מעין אלה המבוצעים ברשת החברתית יגיעו לאוזניים קשובות, וימריצו לביצוע פעולות טרור אשר תוצאתן מרה – אובדן חיי אדם.

"כפי שציינתי במספר גזרי דין קודמים שבהם נדונו עבירות דומות, כאשר נזרע זרע של הסתה לא ניתן לדעת מתי ובאילו נסיבות ינבטו ממנו מעשי הטרור. לא ניתן לדעת מה תהיה השפעתו של הפרסום המסית ומה תהיה חומרתו של מעשה הטרור שיבוצע בעקבותיו. אולם, למרבה הצער, התרחשו ברחבי הארץ פעולות טרור קשות וחמורות אשר קיפדו את חייהם של אזרחים תמימים. אין ספק כי פרסום מסוג הפרסומים שביצעה הנאשמת, המצטרף לפרסומים אחרים, משפיע השפעה של ממש על התקיימותן של פעולות טרור וממריץ חלק מן הנמענים לבצע פעולות כאמור ולהביא בכך לאובדן חיי אדם".

בהתחשב בכלל הנסיבות, כולל מות בנה של אבו-גאנם, גזר עליה השופט כדורי 11 חודשי מאסר מיום מעצרה, באוגוסט האחרון.

27862-08-18

* * *

להורדת הקובץ (PDF, 248KB)