ב"ישראל היום" שוב מתעלמים מהחברה הערבית ומטעים את הקוראים. העיתון פרסם ממצאי סקר שהתבסס על מדגם מייצג של יהודים בלבד, למרות שעסק בסוגיה שרלבנטית לכלל אזרחי ישראל. בנוסף, הידיעה על הסקר הטעתה את הקוראים לחשוב שהסקר התבסס על מדגם מייצג של כלל האוכלוסייה.

"סקר: 77% בעד המשך תקיפות בסוריה", נכתב ביום רביעי (17.10) בכותרת שהודפסה בראש שער "ישראל היום". הכותרת הפנתה לידיעה מאת יורי ילון, שדיווח על ממצאי סקר שערך מכון מאגר-מוחות עבור מכון ירושלים למחקרים אסטרטגיים (JISS). בין הסוגיות שנבדקו בסקר היתה התמיכה בראש הממשלה בנימין נתניהו על רקע תפקודו מול איראן וזהות הגורמים הבולטים שמאיימים על בטחון מדינת ישראל. הנושאים הללו מעסיקים, כמובן, לא רק את אזרחי ישראל היהודים, אלא גם את האזרחים הלא-יהודים. על כן, ראוי לערוך סקרים בנושאים אלו בקרב מדגם מייצג של כלל האוכלוסייה.

מהדיווח ב"ישראל היום" אפשר היה להבין כי הסקר אכן נערך בקרב מדגם מייצג של כלל האוכלוסייה. בכותרת המשנה בשער העיתון נכתב כי לפי הסקר "רוב הציבור הישראלי סבור כי ישראל צריכה להמשיך לתקוף מטרות איראניות". הידיעה עצמה אף נפתחה במשפט "רוב של 77% מכלל אזרחי ישראל סבורים כי ישראל צריכה להמשיך לתקוף כוחות איראניים הפועלים בסוריה", ובהמשך הטקסט נטען כי הסקר מלמד על עמדות "הציבור בישראל" ו"הציבור הישראלי".

שער "ישראל היום", 17.10.2018 (פרט)

שער "ישראל היום", 17.10.2018 (פרט)

ואולם, בניגוד מפורש למידע שבכותרות ובגוף הידיעה, הסקר בוצע בפועל בקרב מדגם מייצג של האוכלוסייה היהודית בלבד, כך אישר ל"העין השביעית" פרופ' יצחק כ"ץ, מייסד ומנכ"ל מכון מאגר-מוחות. מכאן ש"ישראל היום" לא רק פרסם סקר אפרטהייד, שהפלה והדיר בלי שום סיבה מוצדקת את החברה הערבית בישראל, אלא שהעיתון גם הטעה את הקוראים לחשוב כי המידע שהוא מביא להם מייצג את עמדת כלל אזרחי מדינת ישראל.

"ישראל היום" כבר הורשע בעבר בשתי ערכאות שונות של בית-הדין לאתיקה של מועצת העיתונות בגין פרסום סקרים מפלים והטעיית הקוראים. העיתון אף נאלץ, לאחר שיהוי רב ורק בעקבות לחץ חיצוני, לפרסם את החלטת בית-הדין מעל עמודיו, אך עשה זאת תוך כדי שהוא מתעקש כי לא נפל כל פגם בהתנהלותו. מאז ההרשעה ממשיך העיתון לפרסם פעם אחר פעם סקרי דעת קהל שנערכו בקרב מדגם מייצג של יהודים בלבד אף שהם עוסקים בסוגיות שרלבנטיות לכלל אזרחי מדינת ישראל, ובחלק מהמקרים תוך הטעיית הקוראים.

דובר "ישראל היום", הראל דוידוביץ', מסר כי בעיתון "בחרו שלא להגיב".