חברת-הכנסת תמר זנדברג, המועמדת המובילה לראשות מרצ, מסרה ל"עין השביעית" כי היא סבורה שארנון (נוני) מוזס, מו"ל העיתון שבו פורסם ראיון רחב היקף עמה, צריך להשעות את עצמו מתפקידו בשל המלצת המשטרה להעמידו לדין בגין נסיון שוחד.

בגליון סוף השבוע האחרון של "ידיעות אחרונות" פורסם ראיון רחב היקף וחיובי באופיו עם ח"כ זנדברג. הראיון זכה לקידום מראש עמוד השער של "ידיעות אחרונות" באמצעות הפניה בולטת, שהיתה שנייה בגודלה רק לזו שהסבה את תשומת לב קוראי העיתון לראיון עם הידוענית בל אגם. כמעט כל שער מוסף הדגל של העיתון, "7 ימים", הוקדש לראיון עם זנדברג, כשבמרכזו תצלום של חברת-הכנסת וסביבה ציטוטים קצרים מפיה על שלל אישי ציבור. "מסתערת", קראה הכותרת. "תמר זנדברג יורה לכל הכיוונים. ראיון קרבי".

שער "7 ימים" של "ידיעות אחרונות", 9.3.2018

הראיון עצמו, שערכה אמירה לם, התפרש על פני שישה עמודים (לא כולל עמודי המודעות), והיה חריג הן בגודלו והן באופיו בהשוואה ליחס שקיבלה מפלגת מרצ בשנים האחרונות ב"ידיעות אחרונות". מצביעי מרצ מזוהים יותר עם עיתון "הארץ" דל התפוצה, ואילו קבוצת "ידיעות אחרונות" העניקה בשנים האחרונות יחס אוהד למפלגות מרכז דוגמת קדימה, המחנה-הציוני ויש עתיד, ולעומדים בראשן – אריאל שרון, אהוד אולמרט, ציפי לבני, יצחק הרצוג ויאיר לפיד.

לשם השוואה, דיוקנה של יו"ר מרצ הקודמת, זהבה גלאון, לא עיטר בשנים האחרונות את שער "7 ימים", גם לא אחרי בחירות 2013, אז הכפילה ח"כ גלאון את כוחה של המפלגה. ח"כ גלאון היתה גם בין הפוליטיקאים הבודדים שהניפו את דגל המלחמה בקשרי הון-שלטון-עיתון, ומתחה בין היתר ביקורת על "ידיעות אחרונות" והמו"ל מוזס.

נוני מוזס (צילום: פלאש 90)

מו"ל "ידיעות אחרונות" ארנון (נוני) מוזס (צילום: פלאש 90)

בשנת 2013, על רקע הרשעת אהוד אולמרט בפלילים וההגנה שקיבל מחלק מכלי התקשורת, ובעיקר מ"ידיעות אחרונות", יצאה ח"כ גלאון נגד התקשורת, שלדבריה "הפכה להיות הפודל של המושחתים". שנה לאחר מכן הצביעה גלאון נגד "חוק 'ישראל היום'", בניגוד לאינטרסים הכלכליים של "ידיעות אחרונות", ולטענתה אף סבלה בשל כך מיחס שלילי מעל דפי העיתון (ב"ידיעות" הכחישו זאת מכל וכל ואף הציגו ראיות כי הטענה מופרכת). עם התפוצצות "תיק 2000" קראה גלאון למפכ"ל רוני אלשיך לפרסם את הקלטת השיחות בין מוזס לראש הממשלה בנימין נתניהו.

כעת זוכה זנדברג, שייתכן כי תחליף את גלאון בתפקידה, לחיבוק יוצא דופן מצד המו"ל מוזס (אתמול גם התנוסס דיוקנה בכותרת הראשית של אתר ynet). ב"ידיעות אחרונות" בוודאי ישמחו לצרף את מרצ בראשות זנדברג ל"אורווה" הפוליטית של העיתון, בוודאי על רקע ההמלצה להעמידו לדין בפרשת "תיק 2000", אך נכון לעכשיו דומה כי החיבוק הוא חד-צדדי בלבד.

כמו כל מערכה משפטית, גם זו של "תיק 2000" מתנהלת במובנים רבים בספירה הציבורית. ביקורת כמו זו שמתחה גלאון, ראש מפלגה המזוהה עם האליטות הישראליות ועם ערכים של נקיון כפיים, הזיקה למוזס. האם העמדות של ח"כ זנדברג כלפי "ידיעות אחרונות" בכלל ו"תיק 2000" בפרט דומות לאלו של היו"ר הקודמת? האם לדעתה על המו"ל מוזס להשעות את עצמו, כפי שדרשו גם כמה מבכירי העיתונאים ב"ידיעות אחרונות"?

דוברה של זנדברג מסר בשמה את התגובה הבאה: "אני גאה על העניין התקשורתי הגובר במרצ ובי אישית, שמעיד על חזרתה של מרצ למקום רלבנטי ומשפיע. השיחות בין נתניהו למוזס אינן מוסריות, ואסור ששיחות כאלה יתקיימו. אני סומכת על משטרת ישראל ועל מערכת המשפט, שחוקרת את הפרשה וסבורה שכל עובד ציבור שהמשטרה המליצה להעמידו לדין צריך להיות מושעה מתפקידו לפחות עד קבלת החלטה אחרת בעניינו. בעיני, עיתונאים בכירים, בוודאי מו"לים, הינם עובדי ציבור, ומכאן שכלל זה נכון גם לנתניהו וגם למוזס".

*   *   *

תמר זנדברג מתראיינת ל"ידיעות אחרונות", 9.1.2018