אף שבשנה החולפת נרשמה עלייה בייצוג ערבים במדיה המשודרת המרכזית בישראל, הנתונים עדיין רחוקים מלהיות מספקים, כך עולה מבדיקת עומק לסיכום שנת 2017 במדד הייצוג. הבמות היוקרתיות של התקשורת נותרו נגישות ליהודים בלבד.

המדד, מיזם מתמשך בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי, ויחד עם המחלקה לתקשורת באוניברסיטת בן-גוריון וחברת יפעת מחקרי מדיה, בודק מדי שבוע את שיעור הייצוג של האוכלוסייה הערבית בתוכניות החדשות והאקטואליה בערוצים המרכזיים בישראל. במהלך שנת 2017 צירפה חברת יפעת מחקרי מדיה לבדיקות של מדד הייצוג פרמטר חדש – ההרכב האנושי בדיונים המרכזיים של תוכניות ליל שבת.

הדיונים הללו הם במה יוקרתית במיוחד עבור מערכות כלי התקשורת. מדי שבוע מתכנסים מיטב הפרשנים, לעתים בליווי אורחים, כדי לסכם את השבוע שחלף ולהעמיק בסוגיות שעל סדר היום. פעמים רבות מתפתח ויכוח בין המשתתפים, המשקף דעות השונות הנפוצות בחברה בישראל. הדיון שנוצר הוא מעין בבואה לדיון שמתקיים במקביל סביב שולחנות השבת של הישראלים.

בדיונים הללו, ב"יומן" של רשות השידור, "חדשות השבוע" של כאן 11, "אולפן שישי" של חברת החדשות ו"שישי עם אילה חסון" של חדשות ערוץ 10, השתתפו במהלך שנת 2017 מעט יותר מ-900 חברי פאנל. מתוכם, רק 7 היו ערבים. איוב קרא זכה לכבוד וכך גם איימן עודה, עליאן אלקירנאווי ופוראת נאסר. אחמד טיבי, הפוליטיקאי הערבי החביב על כלי התקשורת בישראל, הופיע שלוש פעמים בדיונים הללו. שיעור הייצוג הכללי של ערבים בשולחנות השבת עמד במהלך שנת 2017 על כ-0.8% בלבד.

הנתון העגום הזה מתחבר לנתונים אחרים שעולים מסיכום השנה של מדד הייצוג – ככל שהנושא מרכזי יותר, ככל שהבמה יוקרתית יותר, כך פוחת הסיכוי שיוזמן להשתתף בדיון דובר ערבי.

את "יומן" הגישו תמר אלמוג ויאיר ויינרב וערכו אורי לוי ועמית וינטר. התוכנית הגיעה למקום הראשון בסיכום השנה של מדד הייצוג, אולם הדוברים הערבים נותרו בשטח. אל האולפן הוזמנו כמעט אך ורק יהודים. את "חדשות השבוע" מגישים גם כן ויינרב ואלמוג ועורך אבי מוסקל. את "אולפן שישי" מגיש דני קושמרו וערכו במהלך 2017 איתי דנקנר, שהוחלף ברותם דנון. את "שישי עם אילה חסון" עורכת גילי ברוש, שהחליפה במהלך השנה את אבי זילברברג.

* * *

פרויקט "מדד הייצוג" של "העין השביעית" מתפרסם בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי ויחד עם אוניברסיטת בן-גוריון בנגב ויפעת מחקרי מדיה