המוטו המפורסם של ה"ניו-יורק טיימס" מבטיח לקוראיו מדי בוקר כבר למעלה מ-120 שנה שצביר הדפים שמוגש להם כולל את "כל החדשות הראויות להידפס". סממן של איכות, שנועד להבהיר שהעורכים ניפו החוצה את הלא-חשוב והבלתי מעניין. רוח הדברים אומצה על-ידי עיתונאים מכל רחבי העולם – בהתאמות מתבקשות. אסון קטלני שאירע השבוע באותה ניו-יורק ממחיש כיצד מיושם הערך כאן בארץ, במגזר החרדי.

ביום שני לפנות בוקר עלה באש בית מגורים בשכונת פלטבוש החרדית בברוקלין. ארבעה מבני משפחת אזן היהודית נספו, ועוד חמישה נפצעו ופונו לבית-החולים. כלי תקשורת אמריקאים דיווחו זמן לא רב לאחר מכן שהמשטרה והכבאים חושדים שהגורם לשריפה הוא חנוכייה שהושארה ללא השגחה לאחר שבני המשפחה הלכו לישון. הבוקר, ב"ידיעות אחרונות", החשד הפך לעובדה: "החנוכייה שרפה הכל", קבעה כותרת שער בולטת. בעיתונות החרדית הדיווח נראה אחרת לגמרי.

העיתונים החרדיים סיקרו את התקרית הטרגית בהבלטה, אך נמנעו מלעסוק בגורמים האפשריים לשריפה. "אסון מחריד בפלטבוש: ארבעה בני משפחה נספו בדליקה", הודיעה הכותרת הראשית של "הפלס". הכתב, י' שוורץ, ציין בידיעה כי השריפה פרצה "מסיבה שטרם הובררה".

בשני העיתונים הנפוצים יותר, "יתד נאמן" ו"המודיע", גם כן העניקו לשריפה בארצות-הברית כותרות בולטות במעלה השער, אך בדיווחים עצמם לא הובאו פרטים כלשהם על הסיבות לפריצת האש או על האפשרות שהיא פרצה בגלל חנוכייה. ב"המבשר", הפחות נפוץ, נמנעו גם כן מעיסוק בנסיבות.

העיתונאית שרי רוט (צילום: אורן פרסיקו)

העיתונאית שרי רוט (צילום: אורן פרסיקו)

באתרים החרדיים נהגו אחרת. באתר "חרדים 10", למשל, עדכנו את הגולשים כבר אתמול אחר-הצהריים כי חוקרי השריפה "חושדים כי האש פרצה כתוצאה מנרות חנוכייה". כמה שעות לאחר מכן עודכנו הגולשים בהתפתחות שחלה בחקירה: "חוקרי מכבי האש מאשרים: האסון בפלטבוש – מחנוכייה ללא השגחה". דיווחים דומים פורסמו ביממה האחרונה גם באתרים המתחרים "בחדרי חרדים" ו"כיכר השבת".

"לעורך בכלל לא היתה התלבטות אם להעלות את זה או לא", אומרת שרי רוט, מו"לית "חרדים 10", על ההחלטה לדווח בהבלטה על חשדות החוקרים. "זה ערך מאוד רציני ביהדות – 'ונשמרתם מאוד לנפשותיכם'. אם היה פה מחדל של חנוכיות, צריך להגיד את זה לציבור", הסבירה בשיחה עם "העין השביעית". "המדיניות שלנו ב'חרדים 10' היא לא לטאטא ולהחביא – גם לא מעשים מגונים, להבדיל", הוסיפה בנוגע לנושא אחר שכמעט אינו מסוקר בעיתונות החרדית. "לצערי, כמעט אין שבוע שאין בו מעשה מגונה, וכשאנחנו מפרסמים את זה – אנחנו בפירוש מבליטים את העובדה שמי שעשה זאת הוא חרדי. התורה היא 100% טהורה. זה שבמסגרתה אנשים עם זקן ופאות אומרים 'אני חרדי' ועושים דברים לא טובים – אני לא אמורה לעזור להם לשחק את המשחק הזה".

עדכון: 20.12: בידיעת המשך שפורסמה ב"המודיע" כעבור יממה צוין כי "בכל הנוגע לאפשרות כי השריפה פרצה מהחנוכייה, המקרה עדיין נחקר על-ידי חוקרי אש".

* * *

שערי העיתונים

"המודיע"

"יתד נאמן"

"המבשר"

"הפלס"