שרים בממשלה רכשו עשרות שעות זמן אוויר ברדיו כדי לשדר פרסומות בהשתתפותם – כך עולה ממידע שהוגש ליועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט. בעבר חל איסור כמעט מוחלט על שרים להשתתף בפרסומות ותשדירים, אך הנחיות שגובשו השנה במשרד היועץ המשפטי לממשלה הגמישו את הכללים באופן ניכר והקלו על שרים לפרסם תעמולה בכיכובם ובמימון המשרדים שבראשם הם עומדים.

הנתונים החדשים נאספו על-ידי חברת יפעת בקרת פרסום, והם מסכמים את הופעותיהם הרדיופוניות של ארבעה שרים: מירי רגב, אופיר אקוניס, גלעד ארדן ואריה דרעי. על-פי הנתונים, מתחילת 2017 רכשו ארבעת השרים במצטבר כ-37 שעות זמן אוויר בשורה של תחנות רדיו ארציות ומקומיות ששידרו תשדירים בהשתתפותם.

המידע הוגש ליועץ המשפטי לממשלה על-ידי עו"ד שחר בן-מאיר ואיש התקשורת עודד קרמר, שדורשים ממנדלבליט לשוב ולאסור על השתתפות של שרים בקמפיינים מסוג זה. על-פי נתוני יפעת, שוויו של זמן האוויר הכולל שרכשו ארבעת השרים הוא כ-4.5 מיליון שקל במחירי מחירון. עם זאת, ניתן לשער כי הסכום ששולם בפועל הוא שליש או אפילו רבע מהערכה זו.

מבין ארבעת השרים שנבדקו, השיאנית היא שרת התרבות והספורט מירי רגב, שרכשה כמעט 18 שעות זמן אוויר במצטבר מגלי-צה"ל, מגלגל"צ ומ-12 תחנות רדיו אזוריות. שר המדע, אופיר אקוניס, רכש מתקציב משרדו למעלה מ-15 שעות זמן אוויר – שהתחלקו בין שתי התחנות הצבאיות ו-14 תחנות אזוריות. על-פי נתוני יפעת, השר ארדן רכש קרוב לשלוש שעות זמן אוויר מתקציב המשרד לבטחון הפנים, והשר דרעי רכש כשעה ורבע מתקציב המשרד לפיתוח הנגב והגליל.

הרוכשים הכבדים מבין ארבעת השרים, רגב ואקוניס, כיכבו בתשדירים במימון ממשלתי גם ב-2016, כשההגבלות הישנות עוד היו בתוקף. הם אינם היחידים: השרים ישראל כץ, שי פירון, יעקב פרי ואחרים רכשו כתבות בכיכובם בגופי תקשורת גדולים דוגמת קשת וקבוצת "ידיעות אחרונות"

הרוכשים הכבדים מבין הארבעה, רגב ואקוניס, כיכבו בתשדירים במימון ממשלתי גם ב-2016, כשההגבלות הישנות עוד היו בתוקף. הם אינם היחידים: בשנים האחרונות, עם התפתחות תעשיית הפרסום הסמוי, השרים ישראל כץ, שי פירון, יעקב פרי ואחרים רכשו לא פרסומות אלא כתבות בכיכובם בגופי תקשורת גדולים דוגמת קשת וקבוצת "ידיעות אחרונות". שרים אחרים שרכשו תוכן שיווקי נמנעו מלככב בפרסומים הקנויים.

ההנחיות החדשות של מנדלבליט טרם פורסמו באופן רשמי, אך ממשרד היועץ המשפטי לממשלה נמסר לפני כחצי שנה שהן כבר הופצו במשרדי הממשלה ונכנסו לתוקף. על-פי מכתב ששלח עו"ד אורן פונו מלשכת היועץ המשפטי לח"כ תמר זנדברג, ההנחיות החדשות מתירות לשרים להופיע בתשדירי רדיו שבהם מוזמן הציבור להשתתף באירועי המשרד.

מנדלבליט התיר לשרים גם לרכוש מודעות בהשתתפותם מהעיתונים – אם כי ללא תצלום, וגם כאן רק במקרים שבהם המודעה נועדה לקדם אירוע משרדי. כמו כן קיבלו השרים היתר לממן דברי דפוס בכיכובם, וגם פרסומים מקוונים שמופצים באמצעות "קידום אורגני", כלומר ללא תשלום עבור ההפצה. עו"ד דינה זילבר, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, הפיצה לפני חודשיים הנחיות שנועדו למנוע פוליטיזציה של מסעות הפרסום המשרדיים.

יתרון בלתי הוגן

בן-מאיר וקרמר, במכתב ששלחו היום (26.11) למנדלבליט, טוענים כי ההנחיות החדשות מאפשרות ניצול לרעה של כספי ציבור לשם "פרסומת אישית" של השרים, שמשתמשים בתקציבי משרדיהם כדי לצבור מוניטין ציבורי ועוצמה פוליטית. השניים טוענים כי ההיקף הנרחב של זמן האוויר שרכשו השרים רגב ואקוניס מצביע על "ניצול גס ובוטה של משאבי המדינה לשם פרסום עצמי של אותם שרים, פרסום שמטרתו ותכליתו היא אחת: להגדיל את סיכויי הבחירה שלהם".

בן-מאיר וקרמר: "שר המקריא ברדיו הודעות של משרדו אינו עושה זאת כחלק מהגדרת התפקיד המינהלי שלו, אלא תוך חריגה חמורה וגסה ממנו, כאשר הוא הופך את תפקידו המינהלי לאמצעי פסול להשגת רווחים פוליטיים על חשבון כספי הציבור"

העקרונות שגיבש היועץ המשפטי, טוענים בן-מאיר וקרמר, אינם חוקיים ופוגעים בעקרון השוויון בבחירות ובעקרונות מימון המפלגות – ועל כן יש לבטלם. לדבריהם, שרים זוכים מעצם תפקידם לחשיפה תקשורתית גבוהה, שאותה הם יכולים למנף לצרכים תדמיתיים. ההיתר להופיע בפרסומות במימון ציבורי מאפשר להם להעצים את החשיפה הגבוהה ממילא שלהם, וכך לקבל יתרון לא הוגן על פני יריביהם הפוליטיים.

"שר אינו קריין, ולא הוסמך להיות קריין, וזה אינו חלק מתפקידו או מהסמכויות שנמסרו לו במסגרת תפקידו כשר", נכתב במכתב. "שר המקריא ברדיו הודעות של משרדו אינו עושה זאת כחלק מהגדרת התפקיד המינהלי שלו, אלא תוך חריגה חמורה וגסה ממנו, כאשר הוא הופך את תפקידו המינהלי לאמצעי פסול להשגת רווחים פוליטיים על חשבון כספי הציבור".

תשדירי הרדיו בכיכובם של ארבעת השרים, טוענים בן-מאיר וקרמר, לא נוצרו כדי לקדם את העשייה המשרדית – אלא "על מנת שכל המאזין לשידורי הרדיו לא יוכל שלא לשמוע את קולם הערב (או הבלתי ערב) של שרים אלו, וזאת על מנת שהם מצדם יזכו ליהנות מהפקטור המשמעותי שלפיו הופעה מרובה בתקשורת = הגדלת סיכויי ההיבחרות בעתיד". לטענתם, יש לראות בהקצאת התקציבים הללו "מימון מפלגות או מימון לבחירות מקדימות, שהוא אסור לחלוטין, וגם בו יש בגדר פגיעה בעקרון השוויון".

לדבריהם, אם מנדלבליט לא יפעל לביטול ההנחיות – ייאלצו לעתור לבג"ץ.

במשרד המשפטים אישרו כי המכתב התקבל בלשכת היועץ המשפטי לממשלה, אך בחרו שלא למסור תגובה לדברים.

* * *

לעיון במכתב ובנתוני הפרסום

להורדת הקובץ (PDF, 581KB)