מנפלאות התוכן השיווקי: עיתון כלכלי פירסם בתוך מוסף במימון חברת טלוויזיה מאמר של שר, ששילם עבור הקראת המאמר במסגרת כנס שערכה חברת הטלוויזיה. התשלום, בסך רבע מיליון שקל, יצא מהקופה הציבורית בתירוץ של לחימה בתופעת הדה-לגיטימציה של ישראל בעולם.

"פירמה" הוא מוסף התקשורת של "גלובס". שבשנה שעברה, עקב קריסתו הפיננסית של בעל השליטה אליעזר פישמן, הפך מירחון לפרסום תלת-שנתי. הגיליון האחרון, שהתפרסם בשבוע שעבר, יצא במסגרת "שיתוף פעולה מסחרי" עם חברת קשת לרגל כנס "חדשנות טלוויזיונית" (INTV) שהיא מפיקה, שהתקיים אתמול ושלשום בירושלים.

על עריכת הגיליון השיווקי וכתיבת הכתבות הופקדו עיתונאי "גלובס", שריאיינו את אורחי הכנס וכתבו על נושאים הקשורים בו. בין הכתבות התפרסמו גם מאמרים של בכירים בקשת: הסמנכ"לית טלי גורן, מנכ"ל mako (אתר האינטרנט של קשת) אורי רוזן ועורכת הכנס שירה מרגלית. עמודים 36–37 הוקדשו לתכנים מסוג אחר: כתבה של ניצן סניור-שניאור על עוינות לישראל בתקשורת העולמית ומאמר של של גלעד ארדן, שמלבד היותו השר לבטחון פנים הוא גם השר לעניינים אסטרטגיים והסברה.

סניור-שניאור אינה כתבת "גלובס", אלא עובדת אתר mako, שם היא עורכת ערוץ תוכן שיווקי בנושאי "הסברה" בשם Love Israel, הממומן על-ידי גורם עסקי בשם "קבוצת אלדד פרי". בדומה לתוכן הכתבה של סניור, גם במאמר בחתימתו התלונן ארדן על סיקור "מעוות ומזויף" שמספקים כלי תקשורת זרים המסקרים את הנעשה בישראל, וטען כי המשרד בראשותו פועל כדי "לחשוף את השקרים" ולטפל בדיווחים מסולפים מיד כשהם צצים.

עמודים 36–37 במוסף "פירמה" של "גלובס"

עמודים 36–37 במוסף "פירמה" של "גלובס"

דמותו של ארדן צצה שוב בכנס עצמו. משתתפי האירוע שהקדימו להתעורר והתייצבו כדי להאזין לנאום הפתיחה של היום השני של הכנס יכולים היו לצפות בשר ארדן מדקלם בפניהם את מה שכתב במאמרו, בתרגום לאנגלית, ומוסיף דברי הלל לחברת קשת. כיצד החליטו עורכי כנס בנושא חדשנות טלוויזיונית כי יש להשמיע בכנס גם את קולו של המשרד לעניינים אסטרטגיים והסברה? וכיצד אותם תכנים מצאו את דרכם גם למוסף ב"גלובס"?

מסמך של המשרד הממשלתי מעלה כי ארדן הוזמן לפרסם ולהשמיע את דבריו משום שמשרדו שילם לחברת קשת 250 אלף שקל תמורת החשיפה שניתנה לו, שהוגדרה כ"מרחב השפעה ייחודי בין המשרד לראשי תעשיית הטלוויזיה העולמית, אשר מנהלים גופים שמעצבים את התודעה העולמית למאות מיליוני צופים מדי יום". המסמך, חוות דעת המכשירה את ההתקשרות, אינו כולל את המלים "נאום" או "מאמר". במקומן מופיעות ההגדרות המפוצצות "אירועי תוכן" ו"נכסי מדיה".

עוד מעניין להיזכר כי ארדן הסתבך בחודשים האחרונים בשתי אמירות נחרצות שלאחר מכן התבררו כחסרות ביסוס: לאחר תקרית הדריסה ביישוב אום אל-חיראן טען ארדן כי מדובר ברצח וכינה את הנהג הבדואי ההרוג "מחבל". מוקדם יותר, בעיצומו של גל השריפות בחודש נובמבר האחרון, טען כי "לפחות מחצית" מהשריפות נגרמו מהצתות שנבעו מהסתה לטרור. על רקע הרקורד הזה של ארדן בתחום העובדות, היה משעשע למצוא דווקא את שמו ותמונתו מתנוססים מעל מאמר דעה שזכה לכותרת "נלחמים בפייק ניוז".

*   *   *

להורדת הקובץ (PDF, 1003KB)

חוות הדעת של המשרד לעניינים אסטרטגיים והסברה המכשירה את ההתקשרות המסחרית עם קשת