האם מה שאסור לעיתונאים מותר לראש הממשלה? האם המשטרה תאכוף את החוק במקרה שמי שמפר אותו הוא בנימין נתניהו? והאם העובדה שנתניהו, או לפחות מפעילי דף הפייסבוק הפופולרי שלו, מפרים את החוק ביד קלה כל-כך, מלמדת משהו על מידת ההיגיון או לפחות הרציונל האמיתי שמאחוריו?

מעשה שהיה כך היה: ב-3 בינואר השנה נרצח גיא כפרי, נהג הסעות מנשר. הרצח אירע בתפר שבין שכונת הדר הכרמל היהודית-ערבית בחיפה לשכונת חליסה הערבית-יהודית, ומשך תשומת לב בשל האפשרות שמדובר ברצח על רקע לאומני. אלא שמיום הרצח הוטל צו איסור פרסום גורף על כל פרט מפרטי החקירה, המתנהלת באיפול מוחלט בשירות הביטחון הכללי וביחידה המרכזית של מחוז חוף.

אתמול (ה') פירסמו בחדשות ערוץ 10 ידיעה שחשפה התקדמות משמעותית בחקירת הרצח של כפרי, ובמשטרה זעמו על הפרת הצו. גם בפרקליטות מחוז חיפה השתוללו מכעס על ההפרה הבוטה. הידיעה הוסרה מאתר הערוץ, אבל גורם במשרד המשפטים המכיר את החקירה מקרוב הודה אמש כי "בכל הנוגע לאכיפת צווי איסור פרסום – במשטרה ובפרקליטות אימפוטנטים". הוא לא ידע כי על מידת האימפוטנציה יעיד בקרוב גורם בכיר מאוד – הבכיר מכולם.

בעקבות הפנייה להתייחסות דוברות מטה מחוז חוף, שהצו ניתן לבקשתו, שוגרה אתמול בצהריים הודעת אזהרה נוספת לעיתונאים. "למען הסר ספק", נכתב בה, "צו איסור הפרסום הנוגע לחקירת נסיון הרצח ברחוב העצמאות והרצח שאירעו ברחוב הגיבורים בחיפה ב-3.1.17 תקף עד ה-1.2.17". ההודעה מבהירה שוב כי "צו איסור הפרסום אוסר פרסום כל פרט מפרטי החקירה". העיתונאים שומרי החוק המתוסכלים נשכו שפתיים ושתקו.

חלפו כמה שעות, וראש הממשלה בנימין נתניהו חשף בבולטות את ההתקדמות בחקירה, האסורה לפרסום, בדפי הפייסבוק שלו בעברית וברוסית. "אני שולח תנחומים למשפחתו של גיא כפרי ז"ל, שנרצח לפני שלושה שבועות בחיפה", כתב נתניהו (או נכתב בשמו), ומיד אחר-כך חשף מהו המניע לרצח שגילתה המשטרה.

הפוסט מפר צו איסור הפרסום של נתניהו (ההשחרות לא במקור)

הפוסט מפר צו איסור הפרסום של נתניהו (ההשחרות לא במקור)

"מעניין, לא שומעים על זה מהשמאלנים של התשקורת", הגיב אחד הטוקבקיסטים לפוסט של נתניהו החושף את אחד מפרטי החקירה המסקרנים ביותר, שבית-המשפט אסר לפרסם לבקשת משטרת ישראל. ראש הממשלה הרוויח פעמיים: גם ניצל אירוע טרגי לקידום עצמי תוך שהוא עובר על החוק, וגם הסית את האזרחים נגד התקשורת שנאלצה להיאלם דום בשל אותו חוק עצמו.

מלשכת ראש הממשלה לא ענו לבקשת "העין השביעית" להתייחסות, אבל בעקבות הפנייה הוסר הפוסט מדפי הפייסבוק של ראש הממשלה. כך גם מסרו ממשטרת ישראל: "הפוסט הוסר". האם המשטרה תפתח בחקירה בשל הפרת הצו של נתניהו? בקשה להתייחסות לעניין לא זכתה למענה של דוברות המשטרה.

אפשר להניח שהפרת צו איסור הפרסום על-ידי נתניהו, או מפעילי דף הפייסבוק שלו, לא תהפוך לתיק 5000 או תיק 6000, אבל היא מלמדת אותנו מהי אולי הסיבה המרכזית לאוטומטיות של צווי איסור הפרסום המשטרתיים: לא צורכי חקירה, אלא צורכי דוברות. במקום שהעיתונאים החטטנים יבשרו לציבור על המתרחש, המשטרה, בחסות הצו, תוכל לעשות זאת בתזמון ובאופן הנוח לה. כמובן, אם ראש הממשלה לא יקדים אותה.