בחברת החדשות של ערוץ 10 הוחלט להפסיק לשדר תגובות לא ענייניות ומשתלחות מטעמו של ראש הממשלה ושר התקשורת, בנימין נתניהו. ההחלטה פורסמה הערב (16.11) על רקע דיווח של הכתב הפרלמנטרי עקיבא נוביק שלפיו בנו של ראש הממשלה, יאיר נתניהו, היה מעורב בקידום "חוק המואזין".

מגישת המהדורה המרכזית, תמר איש-שלום, מסרה לצופים כי מטעמו של ראש הממשלה נמסרה תגובה, אך המערכת החליטה לא לשדרה. לדברי איש-שלום, בחדשות 10 הוחלט להפסיק להקריא תגובות לא ענייניות המשתלחות בעיתונאי החברה. אם יחליט נתניהו להעביר תגובה עניינית, הוסיפה, היא תובא בפני הצופים.

לפני יומיים, במהדורה המרכזית של הערוץ, הוקראה תגובה תוקפנית ומסולפת מטעם ראש הממשלה שנמסרה בתגובה לדיווח של רביב דרוקר שעסק גם הוא ביאיר נתניהו, ובקשריו עם מיליארדר אוסטרלי בשם ג'יימס פקר. מאז הספיק דרוקר להצהיר כי תגובתו של נתניהו כללה "טעויות עובדתיות", וכי הוא שוקל להגיש נגדו תביעת דיבה.

שבוע לפני כן הקריאה אילנה דיין בפני צופי ערוץ 2 תגובה לא עניינית ארוכה ומלאת סילופים שהעביר נתניהו כמענה לתחקיר "עובדה" על הנעשה במעגליו הפנימיים ועל מעורבותה של רעייתו, שרה, בניהול המדינה. דיין הקריאה את התגובה מול המצלמה במשך למעלה משש דקות.

לפני כן, בתגובה לכתבת תחקיר שפרסמו ב"הארץ" גידי וייץ ונתי טוקר, מסר נתניהו תגובה משמיצה שכללה את המשפט "אנו יכולים רק לקוות שהעובדה שקונצרן העיתונות הגרמני דומון-שאוברג, שעסק בהפצת תעמולה נאצית בזמן מלחמת העולם השנייה, רכש 20% ממניות 'הארץ' – אינה קשורה להלך רוח זה".

בשלושת המקרים, תגובותיו של ראש הממשלה לעיתונאים החוקרים לא כללו התייחסות עניינית לטענות ולממצאים שהובאו בדיווחים. זוהי החרפה של מגמה שבלטה סביב תקופת הבחירות הכלליות האחרונות וביתר שאת לאחריה, שבמסגרתה נוקט נתניהו קו בוטה של מתקפה והכפשה של כלי תקשורת ועיתונאים.

אחרי שידור התגובה שנמסרה ל"עובדה" כתבה שרת התרבות והספורט מירי רגב בעמוד הפייסבוק שלה כי "ראש הממשלה הגדיר אתמול מחדש את כללי המשחק מול עיתונאים הפועלים ממניעים פוליטיים ואישיים", והוסיפה: "הרמת המסך וחשיפת הפנים האמיתיות של חלק מהתקשורת, חיונית לדמוקרטיה ולשיח הציבורי בישראל. לצערי, חלקים בתקשורת מונעים מחשבונות פוליטיים ואישיים, ורותמים את עבודתם העיתונאית לדבר אחד – הפלת שלטון הימין".

לפי ברק רביד ב"הארץ", נתניהו עצמו הורה על סגנון התגובה לדיין, והטיל את מלאכת הניסוח על רן ברץ, מייסד אתר "מידה" וראש מערך הדוברות בלשכת ראש הממשלה. "נתניהו הנחה לא להגיב לגופן של השאלות אלא להכין נוסח שיהיה התקפה אישית וינסה לקעקע את מהימנותה של דיין", כתב רביד. התגובה עצמה הועברה למערכת "עובדה" על-ידי אחד היחצנים של משפחת נתניהו, ניר חפץ.

גם בחודש אוגוסט האחרון, בתגובה לכתבה של "אולפן שישי" שהציגה קולות דומים לאלו שהובאו בכתבת "עובדה", כללה תגובת נתניהו משפט מכפיש – "זה לא 'אולפן שישי' בלי כתבה מגמתית ומכפישה נגד נתניהו או הימין" – אך בחדשות 2 החליטו שלא לשדרו. בתגובה להחלטה פירסם נתניהו בדף הפייסבוק שלו פוסט מתלונן על "מה שמסתמן כתופעה חדשה אצל חלק מגופי התקשורת: צינזור הביקורת עליהם בתוך תגובות המועברות אליהם".