לקראת פתיחת שנת הלימודים העניקו עורכי "ישראל היום" לתלמידי המדינה שיעור קצר באפליה. הכותרת הראשית של העיתון הבוקר מוקדשת לסקר שנערך עבור העיתון על מנת לבחון את עמדות "הנוער".

"סקר התלמידים הגדול" העלה כי רבים אוהבים את מוריהם, חושבים שהחינוך בבית חשוב מזה שהם מקבלים בבית הספר והיו מעדיפים שחופשת הקיץ תימשך. ואולם, בשולי הדיווח על הממצאים מובהר כי למעשה מדובר בסקר שבחן את עמדות הנוער היהודי בלבד.

שער "ישראל היום", 31.8.2016

שער "ישראל היום", 31.8.2016

למרות שכחמישית מאוכלוסיית ישראל אינה יהודית, וגם בה בני נוער שיתחילו שנת לימודים חדשה, ב"ישראל היום" שוב בחרו להתעלם מהם לחלוטין, ואף להטעות את הקוראים ולהציג את ממצאי הסקר, שנערך על ידי מכון מחקרי הגל החדש, כאילו הם מייצגים את עמדות כלל בני הנוער בישראל.

למרבה הצער, סקרי אפרטהייד הם כבר מסורת ב"ישראל היום", למעשה, רק לפני מספר חודשים פירסם העיתון סקר אחר על עמדות הנוער - היהודי בלבד. עד כדי כך שלאחרונה דנה מועצת העיתונות באפשרות לתקן את תקנון האתיקה כדי שזה יאסור על אפליה שכזו. בעיתון עצמו נמנעו בחודשים האחרונים מעריכת ופרסום סקרי אפרטהייד, ובפעמים האחרונות שכן פרסמו דיווחים על סקרים ליהודים בלבד הדגישו באופן יחסי את העובדה כי אין בין הנשאלים ייצוג לישראלים שאינם יהודים.

כפולה פותחת ב"ישראל היום", 31.8.2016

כפולה פותחת ב"ישראל היום", 31.8.2016

מהבחינה הזו, הדיווח על הסקר הנוכחי מהווה צעד לאחור. פעם אחר פעם מוצגים ממצאי הסקר המפלה כאילו הם מייצגים את כלל התלמידים ובני הנוער בישראל. סגן עורך "ישראל היום" אהרון לפידות מדווח בידיעה המוקדשת לממצאי הסקר על "בני הנוער" או "התלמידים", בלי להבהיר כי מדובר בבני הנוער היהודים בלבד.

הידיעה המטעה מתפרסמת בכפולה הפותחת של העיתון, לצד רשימת העקרונות של "ישראל היום", הכוללת את ההתחייבות "לומר את האמת, ישר ולעניין". בצמוד לרשימת העקרונות מוטבע גם הבוקר תו האיכות של מועצת העיתונות, שממשיכה לבזות את עצמה ולהכשיר את העיתון, על אף ההפרה החוזרת והנשנית של תקנון האתיקה של המועצה, האוסר על הטעיה בפרסום.

אגב, במסגרת הסקר נשאלו בני הנוער היהודים בלבד "האם הרגשת/נתקלת באפליה נגד מזרחים בבית הספר?". הרוב המכריע השיב בשלילה.