כמה חובבי ספורט ישראלים מכירים את מס' 7 האלגנטי מליברפול, וכמה מעריצים יש למס' 10 הסוחף מברזיל? אנחנו מדברים כאן על סוסים. התשובה, יש להניח, שואפת לאפס. אתרי הספורט בישראל אינם מתייאשים מהבורות המופגנת של קוראיהם ומתעקשים להזין אותם בכמויות מופרכות של מידע על ענף שנראה טוב, מצטלם היטב וכנראה מתגמל לא רע בכלל – מירוצי סוסים.

קחו למשל את יאיר קטן, כתב החוץ החרוץ של ספורט "ידיעות אחרונות" ו-ynet, שבחודשים האחרונים רותם את מרצו, כשרונו וזמנו ומייצר אייטמים מושקעים על מירוצי סוסים. קטן, שביומיום עוסק בנעשה בליגות אירופה, ליגת האלופות, NBA וספורט עולמי בכלל, חתום בחודשיים וחצי האחרונים על 14 כתבות נלהבות ב-ynet שעניינן מירוצי סוסים: מי האיש שמגדל את הדור הבא של סוסי מירוץ, כל מה שלא רציתם לדעת על עיירה אנגלית שמקדישה את עצמה למירוצים, מיהו הסוס המנצח שקרח זורם בעורקיו ועוד ועוד.

הכתבות הללו מתפרסמות במדור הספורט של ynet, באגף "מירוצי סוסים", בלשונית שמופיעה בראש עמוד הבית לצד "ריו 2016", "חי ובועט", "תקצירי ליגת-העל", "תקצירי היורוליג" ועניינים נוספים ברומו של עולם הספורט. כמה מהכתבות אף זכו לקידום בדף הראשי של ynet, ללמדך על החשיבות העצומה שמייחסים באתר זה לענייני הסוסים.

תמונתו של יאיר קטן וההפניה למדור "מירוצי סוסים" בערוץ הספורט של ynet (צילום מסך)

תמונתו של יאיר קטן וההפניה למדור "מירוצי סוסים" בערוץ הספורט של ynet (צילום מסך)

פרגון מפואר לא פחות ניכר גם בספורט "וואלה" שם מככב הענף בראש דף הבית לצד הפניות ל"כדורגל ישראלי", "כדורגל עולמי", "כדורסל" ועוד. סלוגן שרץ לאחרונה ב"וואלה", המקדם את מדור הספורט, טוען: "הכתבים שלנו מבינים ספורט – רק ספורט". ואם הם מריצים סוסים באתר שלהם, זה כנראה מתוך הבנה עמוקה שהענף הזה ראוי בישראל לתהודה יותר מענפים אחרים. עובדה: קחו למשל עיתונאים כמו רענן ברנובסקי, מור מרקוס, אורן קורנפלד ואיציק יצחקי. ביומיום הם כותבים לקוראי "וואלה" על כדורגל ישראלי ועולמי, ולפתע הפכו למומחים בספורט החדש. לא ג'ודו, לא כדורעף, לא שחייה – סוסים!

המציאות קצת אחרת. עורכי הספורט ב"וואלה", ynet ואתרים אחרים לא החליטו בוקר אחד, מרצונם החופשי, להקדיש אנרגיות ושטחים נכבדים לענף זניח ואלמוני בישראל. פשוט יש מי שרוצה ביקרו. לפני כשלוש שנים החלה המועצה להסדר ההימורים בספורט להריץ את "רייסר" – מותג של הימורי סוסים. לכבוד הטאלנט החדש מבית מדרשו של הטוטו נשפך ים של כסף על פרסום בכל מדיה אפשרית.

מתוך מדור "מירוצי סוסים" בערוץ הספורט של "וואלה" (צילום מסך)

מתוך מדור "מירוצי סוסים" בערוץ הספורט של "וואלה" (צילום מסך)

אפשר היה להניח איכשהו לתופעה הבזויה של הימורי סוסים, אם היה מדובר בפרסום מודעות בכלי התקשורת. אבל לא כשחלק מממערכות תקשורת הספורט משתתפות במהלך בעצמן. העובדה שמדובר בחומר פרסומי מוגשת לקוראים בגילוי נאות מעורפל ורחוק מלספק, בצורת שתי מלים המופיעות בצמוד לשמות כותבי האייטמים על הסוסים: "בשיתוף רייסר".

הגוף המשחית שנקרא "מועצת ההימורים" רותם אתרי ספורט לתעשיית ההימורים המפלצתית שלו (הכנסות של 2.6 מיליארד שקל ב-2014, לפי "כלכליסט"). הסיטואציה שאליה נקלעים כתבים, לא תמיד מרצונם, לכתוב מאמרים או לדקלם מול המצלמה טקסטים על מירוצי סוסים, כמו מוכתבת להם על-ידי המערכת שמשרתת אינטרסים מסחריים. נראה שלרבים מהם אין את העוז לסרב לעורך, שניתן לשער שגם לו אין הרבה ברירות מול שיקולים כלכליים שגורמים לעיוות האתיקה והופכים עיתונאים לסמרטוטים.

באתרים שפועלים בשיתוף עם הטוטו תחת הטייטל "מירוצי סוסים" לא תמצאו התייחסות לסבלם של הסוסים, כפי שהתריעו שוב ושוב ארגוני זכויות בעלי חיים. התעללות? ניצול? צער בעלי חיים? העיקר שציבור של פראיירים ימשיכו לממן את הטוטו, ותודה לעיתונאי הספורט שתורמים לשגשוג. האתרים גם לא מתייחסים לפראיירים עצמם, לנזקים הכלכליים שהם עלולים לספוג ולסכנות ההתמכרות להימורים.

לא מכל האתרים נודף ריח של אורווה. באופן מעניין, באתר ערוץ הספורט אין למצוא כמעט התייחסות למירוצי סוסים. האייטם האחרון שמצאתי בנושא הופיע שם לפני כשנתיים. צדיק בדורו? אולי. או שאולי בערוץ הספורט פשוט לא הגיעו להסכם משתלם עם הטוטו? אוזלת יד מוזרה של מועצת ההימורים, שלא הצליחה לשים את ידה על אתר הספורט המוביל בישראל. על-פי אתר Similar Web למדידת תנועה ברשת, האתר של ערוץ הספורט מוביל על one. יתרה מכך: ערוץ הספורט עצמו פופולרי בהרבה מערוץ one. ובכל זאת, הפלא ופלא, בחרו בטוטו לשפוך את תקציב הפרסום של רייסר על one הטלוויזיוני.

קידום להימורי ומירוצי סוסים בדף הבית של one

קידום להימורי ומירוצי סוסים בדף הבית של one

ב-one נרתמו למיזם הסוסים ברצון ובששון. שיקולים מקצועיים ואתיים, שגם בימים שחונים אינם בהכרח נחלתו של האתר הזה, משתעבדים אוטומטית. האתר שמזוהה עם רכילות ספורט, שמועות וכל מה שצהוב בוהק, הפך לסניף של הימורים.

כך, לצד כתבות ושידורים על משחקי פוקר אפשר למצוא בדף הבית של one, ליד הלשוניות "תוצאות live", "גליצ'ים" ועוד, גם "הימורי ספורט", "הימורי סוסים" ו"מירוצי סוסים". לשונית אחת לסוסים לא מספיקה. בעוד שבאגף "מירוצי סוסים" אפשר למצוא שלל כתבות חיוביות ומפרגנות, הלשונית "הימורי סוסים" מפנה ישירות אל דף הבית של רייסר ("שחק ב-10 שקל וקבל 40 שקל מתנה").

ב-one לא מרגישים שום מחויבות לספר לקוראים מה עומד מאחורי השיווק המאסיבי למירוצי סוסים. את הכתבות בנושא כותב שמוליק מזרחי, בלי התוספת "בשיתוף רייסר". כלומר, למראית עין מדובר בכתבות מערכתיות לגמרי. הפרומו בערוץ הטלוויזיה שלהם מכריז: "one מזמין אתכם לצפות במירוצים שסוחפים את אנגליה". על אף הסחף הכבד באנגליה, בישראל עדיין מסרבים להתפעל. כתבות הסוסים ב-one ובאתרים האחרים סובלות ממחסור כרוני של תגובות קוראים. המעטים שטורחים להגיב בעיקר מגדפים את הענף ומתלוננים כנגד עידוד ההימורים.

בשידור המשחק בשבת האחרונה ב-one בין ריאל סוסיאדד לריאל מדריד, במקום להראות את תקציר המחצית, עברו לשידור מירוץ סוסים במסגרת תחרות "גיניס 2000" באנגליה. זאת ועוד: לאחרונה נוספה בערוץ one תוכנית על מירוצי סוסים בהנחיית השחקן נירו לוי. המשדר ביום ראשון השבוע, שכלל שידור ישיר של מירוצים מאנגליה, ארך כשעה וחצי. בו בזמן קידם אתר one את מירוצי הסוסים בצמרת דף הבית שלו (ראו צילום מסך).

משדר מירוצי הסוסים של one בהגשת נירו לוי (צילום מסך)

משדר מירוצי הסוסים של one בהגשת נירו לוי (צילום מסך)

בתוכנית בערוץ one אפשר היה לשמוע את הפרשן פול אלסטר מדבר על יחסי ההימורים, תוך שהוא מדגיש שהם גבוהים בהרבה מהימורים על כדורגל. ובמשתמע: כדאי לכם לשים את הכסף שלכם כאן. הוא גם נקב בשם הסוסה שעליה היה מהמר: "לומירי". ואם מישהו עוד לא הבין או לא ידע איפה עושים את זה ואיך, הופיעה במהלך המשדר פעמיים שקופית חסות של רייסר: "בוחרים סוס מנצח ומרוויחים במקום". ובעצם, מפסידים. בעיקר מפסידים: כבוד מקצועי, יושרה כלפי הצופים, גזל כספם של תמימים, והתמוטטות של עוד קיר דק בין תקשורת ספורט עניינית לשוק בשר ציני וחסר עכבות.

לתגובות: yegerm9@walla.co.il