מי שמעִזים לערער על המוסכמות ולהצביע על פגמים, בעיות ומחדלים – לא זוכים בדרך כלל לזרי פרחים. כי מי אוהב שמטיחים בפניו נתונים קשים המפירים את שלוות הנפש שכולנו משתוקקים לה? הכי קל להגיב במלים המנסות להקטין ולהגחיך את מי שנמצא בחזית הובלת מאבק לשינוי תודעה.

כשמאבק כזה הוא בשלביו הראשונים, יש סיכוי שהציבור ירצה להאמין שהמנהיגים שלו יודעים מה הם עושים ויאמין לתפיסה שלפיה מובילי שינוי התודעה הם קומץ אנשים הזויים/קיצונים/אזוטרים/נשים היסטריות או דמויות הצמאות לפרסום. אסטרטגיה זו ננקטת שוב ושוב כלפי מי שמובילים את המאבק בחיפה בנושא הזיהום ונתוני החולי הקשים שמתפרסמים בשנתיים האחרונות ומסרבים לשקוע.

המאבקים המתחוללים בחיפה מתאפיינים בהובלה נשית. את האקטיביזם וסלילת הדרך לשינוי מובילות באופן עקבי נשים, בנוכחות הולכת וגוברת של מנהיגות, פוליטיקאיות ומובילות דרך. ראשונה בחיפה היתה התנועה שנאבקה נגד קיבוע חיץ הרכבת בין הים לעיר, שאותה הקימו שלוש נשים, ובהן ד"ר עינת קליש-רותם, שעמדה בראשה. לימים הקימה קליש-רותם את סיעת חיים-בחיפה, ובבחירות למועצת העיר ולראשות העירייה זכתה בשלושה מנדטים והפכה ליו"ר האופוזיציה ולמובילת החזון של שיקום החיים האורבניים.

נוכחותה הדומיננטית של קליש-רותם במועצת העיר מחלצת מראש העיר יונה יהב הערות חוזרות ונשנות המתאמצות לזלזל בדבריה ולגמד את פעילותה על בסיס פער הגילים בינה (45) לבינו (71). הערות מלגלגות אחרות נשמעות ממנו ביחס לתקופה שבה עשתה בשווייץ את תואר הדוקטורט שלה בשיקום ערים תעשייתיות שדעכו, בעוד שהוא כבר היה ותיק בשדה הפוליטי. בראיון שנערך לאחר שהתפרסמו נתוני המחקר ביחס לממצאים בתינוקות ובעוברים, תקף יהב את קליש-רותם וטען כי היא חסרת אחריות וכי דבריה לא אמינים, כינה אותה דמות אזוטרית והפסיק את הראיון.

פוסט של ח"כ יעל כהן-פארן נגד יונה יהב, 17.1.16 (צילום מסך)

פוסט של ח"כ יעל כהן-פארן נגד יונה יהב, 17.1.16 (צילום מסך)

סגנון דיבור זה מאפיין את יהב בדיונים מול מתנגדיו, וכיום אלו נשים שעומדות, כאמור, בראש הכוח המוביל את ההתנגדויות והמאבקים בחיפה כנגד הזיהום והחולי הקשה, הרחבת בתי-הזיקוק, הקמת נמל ורציף הדלקים, אחסון הגז וסכנת הקונדנסט.

לכאורה, יהב מתגאה בעצמו כמי שתומך בנשים ומקדם אותן. הוא הביא את טקס מלכות היופי לחיפה והפך אותו לאירוע ממלכתי מקומי. בבחירות האחרונות העלה יהב פרסום שהציג בצבעי ורוד וסגול את הנשים בסיעתו, שהוגדרו כ-girls power. תוכן וטון הדיבור משתנים בביטויים ספונטניים ביחס לנשים הנמצאות בדיון ומערכה מולו, למשל מול עו"ד אליס גולדמן, המובילה מאבקים סביבתיים, חנה קופרמן, ראש "הפורום הישראלי לשמירה על החופים", והאפידמיולוגית אלה נווה, הנאבקות נגד התוכניות ההרסניות במפרץ חיפה.

לפני כחודש הזמינה ח"כ יעל כהן-פארן מהמחנה-הציוני את יונה יהב לדיון בוועדה לביקורת המדינה. היא קיוותה לקבל מיהב תשובות לכמה שאלות: כיצד ייתכן שבאיגוד ערים לאיכות סביבה, שיונה יהב עומד בראשו ואחראי לפעילותו, ממונה לסמנכ"ל מי שבעלה זכה במכרזים בשווי עשרות מליוני שקלים של בז"ן – המפעל המזהם ביותר במפרץ חיפה, גילוי שנחשף בחדשות 10 ונמצא בחקירת משטרה. יהב סירב להגיע, והח"כית העלתה פוסט המפנה אל יהב את השאלות שהתכוונה לשאול אותו.

פוסט של יונה יהב נגד ח"כ יעל כהן פארן, 17.1.16 (צילום מסך)

פוסט של יונה יהב נגד ח"כ יעל כהן פארן, 17.1.16 (צילום מסך)

בתשובה העלה יהב פוסט בדף הפייסבוק הפרטי שלו וסיפר לקוראיו על אודות "אלמונית כלשהי", כשהוא מכוון לכהן-פארן. יהב טען שלא שמע עליה מעודו, על אף שכהן-פארן, יחד עם עו"ד אליס גולדמן וח"כ מרב מיכאלי, היו מי שיזמו ביקור תמיכה של הסיעה בחיפה. בביקור, שהתקיים ביולי, השתתף גם יו"ר המחנה-הציוני יצחק הרצוג, ויהב הודה על הביקור במלים נרגשות.

המלים שבחר יהב כדי לדווח על פנייתה של כהן-פארן תיארו דמות זניחה המנסה לתפוס טרמפ פרסומי על רוממות מעמדו, שדבריה הם "הסתה, לשון הרע, אלימות מילולית ורדידות ערכית". יהב כותב כי לא התרגש מכך שכתבו עליו דברי שטנה, משום ש"כנבחר ציבור התרגלתי שמדי פעם קופץ לו איזה טמבל וכותב משהו". יהב לא טרח להביא או לצטט מלה אחת ממה שכתבה כהן-פארן.

תצלום לא מחמיא של הח"כית שצורף לפוסט עורר הערות ארסיות ממגיביו, שזיהו בקלסתרה "מבנה אישיות בעייתי וטירוף הנשקף מעיניה". יהב לא ניסה לרסן את העליהום שהקים על חברת-הכנסת, שכל רצונה הלגיטימי היה לקבל את התשובות לשאלותיה בדיון שיהב לא הגיע אליו.

בראיון שערך כתב "העין השביעית" איתמר ב"ז עם חיים ריבלין, הגדיר ב"ז את גישתו של יהב כתופעה תקשורתית ופירט: "ארבעת שלבי האבל של יונה יהב: הכחשה, התקפה, השלמה והרחקת האשמה על האשמים לטעמו". ב"ארץ נהדרת" איפיינו את הגישה בדרכם. ואולי בלשכת יהב דוגלים עדיין בתפיסה שמאחורי כל גבר מצליח עומדת אשה, ויותר טוב שתהיה יפה ותשתוק.

* * *

"ארץ נהדרת" על יונה יהב